Elektronikfråga : brummande batterieliminator ...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Elektronikfråga : brummande batterieliminator ...

Inlägg av Folxam »

Ja ... Jag köpte en billig på Clas Ohlson.

Den brummar.
Som fan.

Jag trodde i min enfald att stabiliserad spänning betyder brumfri, men näij!

Lösning?
Är det så enkelt att lägga en lagom (där lagom är vad?) kondensator i serie för att filtrera brummet, eller är detta en så obskyr vetenskap att man måste köpa dc-boxar för tusentals kronor?!

I hope not.

Hjälp?
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

De ska inte brumma. Gå tillbaks och byt.
Kondensatorer kopplas parallellt med vad det än är om man vill koppla av. Välj dubbla märkspänningen och minst ett par hundra mikroFarad
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

jag hoppar ner på Klasse-O i morrn och hojtar lite så får vi se vad som händer ... Skulle iallafall ner och köpa lite kontakter till en daisychain ...

Annars blir det kondensatortricket ... Men parallellt?

Hmm det blir fel i mitt huve, men det är det annat som blir också :roll:
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Tja man kanske är dumsnål ... igen ...

Ska ändå försöka mig på bytatricket eller kondensatortricket ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Folxam skrev:Annars blir det kondensatortricket ... Men parallellt?

Hmm det blir fel i mitt huve, men det är det annat som blir också :roll:
Det kan inte passera ström genom en kondensator. Det man vill åstadkomma är att eventuella fluktuationer i likspänningen jämnas ut. Alltså kopplar man kondingar mellan plus och jord som äter upp dessa. Växelspänning är en annan femma.

Tillägg: För övrigt brukar switchade aggregat brumma som fan om de inte är dyra. En vanlig transformator väger mer, kostar lite mer, men ger också oftast mindre brum i de lägre prisklasserna.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

du har så rätt Makten ... I see it clearly now ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

T.ex. den här: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19637381
borde fungera om det är någon pedal etc du skall ha den till. Batterielliminatorer speciellt avsedda för musikprylar är bluff. Antingen har du råkat köpa en ostabiliserad eller så är det fel på den, Clas O brukar hursomhelst vara generösa vid byte.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19637423
9 v varianten använder jag (BBQ oxå tror jag)... funkar bra
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Jag har ju som sagt (länkade i första inlägget) en http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19637389

Vilken är en Vanson i stil med Hr Rosenfields fast dubbelt så mycket kräm ...

Så brummar det fortfarande är det alltså fel på pedalen?
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Har du bytt eliminatorn än
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

JunJun skrev:På vilket sätt är det en bluff??
Bluff och bluff. Vill man betala mer än nödvändigt så är det ett utmärkt sätt att slippa brum. Men det är INGEN skillnad i konstruktion mellan en bra batterieliminator för musikbruk och en för annat bruk. De som brummar är inte bra, helt enkelt. De har för usel filtrering, vilket inte har någon betydelse om man ska driva en lampa till exempel.
Särskilt aggregat för flera pedaler brukar vara helt sinnessjukt dyra. Som om det vore värsta raketprylarna. Det är en transformator och en likriktardel med avkoppling mot jord, inget annat.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
JunJun skrev:På vilket sätt är det en bluff??
Bluff och bluff. Vill man betala mer än nödvändigt så är det ett utmärkt sätt att slippa brum. Men det är INGEN skillnad i konstruktion mellan en bra batterieliminator för musikbruk och en för annat bruk. De som brummar är inte bra, helt enkelt. De har för usel filtrering, vilket inte har någon betydelse om man ska driva en lampa till exempel.
Särskilt aggregat för flera pedaler brukar vara helt sinnessjukt dyra. Som om det vore värsta raketprylarna. Det är en transformator och en likriktardel med avkoppling mot jord, inget annat.
De innehåller ett säkerhetssystem också som garanterar att apparaten inte blir livsfarlig i något läge.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Suckur und Stönur ... Jag åkte upp i repan och hämtade eliminatorn ...

Hem, kolla kvitto ... Plocka ihop det som följde med ...
Men var fan är alla plupparna man fick med?

Jo i repan. *Slå sig i pannan*

Fixar det med andra ord i morrn, om de går med på att bara byta själva väggvårtan utan plupparna annars hinns det inte med ...

@ JunJun : Den pedal som brummar är en EBS MultiComp så det är säkert den som är problemet :wink:
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

anli skrev:http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19637423
9 v varianten använder jag (BBQ oxå tror jag)... funkar bra
Den har jag använt till ett otal pedaler utan problem (t.o.m 220kr Behringer). Den använder nog switchad teknik (med tanke på liten storlek och relativt hög strömleverans) vilket brukar vara ett större problem ang. störningar men är ändå tyst.

Gitarristen i vårt band har dock problem med en Morley WahWah. Vi tror att största problemet är pedalen eftersom den är inhandlad i U.S.A och förmodligen anpassad för att internt störa av 60Hz. Förmodligen hör man de 10Hz som skiljer sig från vårt 50Hz-nät. Han får nöja sig med att använda batteri tillsvidare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19637423
9 v varianten använder jag (BBQ oxå tror jag)... funkar bra
Jajamensan! Jag hade en annan eliminator först, men då väsnades vissa pedaler. Jag bytte till den här och allt blev knäpptyst (utom det som skulle låta förstås!).

Jag kan ingenting om de olika hemligheterna inne i dessa tingestar och vad som skiljer billigt skit, bluffar och instrumentspecifika varianter åt, men baserat på egen erfarenhet så kan jag rekommendera den här!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

synd att inte clas ohlson har split kablar också! Skandal med nästan 200 pix! Vägrade och köpte en extra clas ohlson adapter i stället, blev billigare ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

JunJun skrev:
Folxam skrev: @ JunJun : Den pedal som brummar är en EBS MultiComp så det är säkert den som är problemet :wink:
Vad är det för brum? Ungefär som en dåligt jordad bas eller mer ett surr??

Skicka in den till oss så servar vi den..
Garanti?
Jag har lite svårt att tänka mig ett fel som skulle yttra sig i att pedalen brummar med en korrekt reglerad yttre matningsspänning, men inte med batteri.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

brummet är ett surr som boostas när man slår på pellen ...

garanti? på stulna grejjer? ;)
hähä nä men iaf såld i tredje led så kvittot ligger nog nån annanstans ...

vad kostar en servning då?
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

anli skrev:synd att inte clas ohlson har split kablar också! Skandal med nästan 200 pix! Vägrade och köpte en extra clas ohlson adapter i stället, blev billigare ;)
jag köpte lite kontakter och lödde mig en splitter idag (på jobbet, betalt t.o.m. :D ) som visserligen ser ut som scheiße men fungerar ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

nu har jag bytt eliminatorn, men surret kvarstår om än i en lite högre frekvens ...

compen får väl gå på batteri tills jag köpt nåt bättre ...
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

En fråga bara. Har du brummet både i tex replokalen och hemma? Det kan annars vara så att du har en yttre störkälla tex spotlights med trafo som kan vara orsaken i kombination med att pedalen är känslig eller att du har någon instrumentkabel som är benägen att plocka upp störningar. Dvs du kanske har ett par andra orsaker i kombination än just enbart pedalen/eliminatorn.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

svårt att testa hemma då jag inte har nåt att plugga in basen i... eller nån bas för den delen ...
JunJun skrev:Gå in i en musikaffär och prova en eliminator där. Slutar surret så vet du.....
precis vad jag hade tänkt!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Folxam skrev:svårt att testa hemma då jag inte har nåt att plugga in basen i... eller nån bas för den delen ...
Ok, bara en tanke ifall du hade möjligheten att testa i annan lokal.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

i morgon har jag nöjet att få prova på scen.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

öhm sparkar liv i min gamla tråd ... nästan onödigt men jag gör det ändå!!

jag fick det höga nöjet att få hela min setup raserad på scen!

INGET fungerade! OMG! Vad göra?!

Jo man spelar med "nästan" bra ljud :? Det gick ju iaf ...
(Senare visar det sig att grenuttaget jag hade satt eliminatorn i inte satt i väggen. Mega-Doh!)

Nu har jag införskaffat en annan eliminator som är STABILISERAD.

Brum is gone.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Skriv svar