Oktavpedal + gitarrdist?

Prata om effekter och pedaler
hacken
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: ons 10 okt 2007, 23:27

Oktavpedal + gitarrdist?

Inlägg av hacken »

Kan man använda en oktavpedal för att kompensera basförlusten när man kör med en distpedal avsed för gitarr? isåfall, har nån något tips på bra en bra kombination av dist och oktavpedal??
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Distpedal + oktav mm

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!
En oktavpedal låter naturligtvis maffigt, men den kan inte kompensera för basförlusten, eller rättare sagt: den lägger till ett helt annat ljud med lågoktaven. Det blir mer lågbas, men inte på samma sätt.

Jag brukar låta halva signalen gå genom den basfattiga disten (jag har en Ibanez TS-9) och halva opåverkad. Disten lägger sig då på det vanliga ljudet som en krydda, man behåller kärnan i ljudet och lägger till önskad mängd dist. Grymt bra till skramliga plektrumljud.

Har du en tvåkanalig förstärkare så är det lätt: Dela signalen (tex med en stereochoruspedal) och kör en vanlig signal till ena kanalen på förstärkaren. Den andra kabeln drar man genom distpedalen och till den andra förstärkarkanalen. Jag brukar stänga av distkanalen helt med en liten mutepedal när jag inte vill ha dist. På så sätt går hela ljudet i den rena kanalen så att man kan ha andra pedaler där.
Jag kör oktavpedalen i normalkanalen och skruvar ned normaloktaven så att bara lågoktaven låter när man trycker in pedalen. Normaloktaven får man istället från distkanalen (med eller utan dist....) Mycket fett

Det är inte alla distpedaler som skär bort bas. Om jag inte minns fel så funkar RAT-pedalen bra. Den har det mesta kvar av basfrekvenserna och det finns mängder med andra som funkar utan att trixa.

Om du på ett enkelt sätt vill kompensera för basförluster tror jag mer på en eq-pedal som du trampar in samtidigt som disten.

Jag tycker att tubescreamer är skitbra till skramliga plektrumljud, men är svårare att få till bra fingerljud med.

Hälsningar
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar