Basoverdrive

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Basoverdrive

Inlägg av basnalle »

Är det ngn som har tips på en bra basdist som inte tar bort grundljudet. Jag är ute efter en dist som gör att det blir mer karaktär i basen. Fulltone Bassdrive har jag hört är bra. Ngn som testat exempelvis den?
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Re: Basoverdrive

Inlägg av Flod »

basnalle skrev:Är det ngn som har tips på en bra basdist som inte tar bort grundljudet. Jag är ute efter en dist som gör att det blir mer karaktär i basen. Fulltone Bassdrive har jag hört är bra. Ngn som testat exempelvis den?

Inte testat Fulltone, men jag har testat Boss OBD-3. Den funkade men gjorde mig inte glad.

Jag hade även en EBS Microbass II pre-amp, och den hade skön dist som fan. Antar att EBS bassdrive låter lika skönt.

Hoppas det hjälpte!
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Basoverdrive

Inlägg av Lovart »

Jag hade en EBS, men fick aldrig till något bra ljud med den. Nog för att den distade, och på många skilda sätt, men den klippte en del av basen i tonen. Nu har jag en Tech 21 SansAmp Bassdriver (den programmerbara varianten). För mig är den mycket mer användabar och välljudande. Den funkar som boost eller drive och dessutom är den en bra reserv (en förförsträrkare rätt in i PA:t) om förstärkaren skulle mackla.
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Flod »

Äsh, egentligen vet ju alla att det enda rätta sättet att få bra overdrive är att klippa slutsteget på en helrörs-stärkare :wink:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Hej, har testat Fulltone och den tyckte jag funkade bra. Innan dess gick jag igenom EBS MultiDrive, BJF Bass OverDrive, Boss OD3, EBS Microbass II m.m.

Av de jag testat tycker jag nog precis som någon nämnt här att Sans-Amp Bassdriven (har ej testat den nya som går att programmera men det måste ju vara ännu coolare)är en höjdare och användbar till mycket. Även T-Rex BassJuice är bra men påminner en del om Fulltone fast lättare att ratta.

Själv kör jag nu EBS ValveDrive som jag nog får säga är den bästa dist jag testat så långt, mycket rörkänsla precis som en överstyrd förstärkare med rör.

Men det är bara leta tills du hittar det du söker!
Senast redigerad av groovyjr den ons 02 aug 2006, 15:29, redigerad totalt 2 gång.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
olof_7

Line6

Inlägg av olof_7 »

Hey! är det ingen som har testat att köra bas via Line6s DM4?
För jag vet att Les Claypool (basisten i Primus) kör med den som sin dist.
Skulle bara vilja veta om det är nått att satsa på kanske?
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Basoverdrive

Inlägg av A_Warning »

JAg var ute och letade och hadde väll tänkt mig spendera en hhel del på en bra bas-dist. Efter en hel del provande och tipps hittade jag Digi Techs Screamin Blues.... Typ 600 ny och låt skit bra! Den distar enda ner till de lägsta frekvenserna även fast den är till för gitarr??
Julle

Re: Basoverdrive

Inlägg av Julle »

basnalle skrev:Är det ngn som har tips på en bra basdist som inte tar bort grundljudet. Jag är ute efter en dist som gör att det blir mer karaktär i basen. Fulltone Bassdrive har jag hört är bra. Ngn som testat exempelvis den?
Varför skall en bas dista? För mig är det lika mycket självmål som en bandlös precision med lönngreppbräda.
Kompressionen man kan få via en bra rörtop, d v s frustandet av arbetande rör är väl eg. det som ger det rätta morret i en basrigg.

Om man nu absolut vill ha dist, så har Akai gjort en udda men bra pedal:
Unibas UB1
Funkar att använda sig av i samband med powertrio, basen kan bli en extra kompgitarr.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Basoverdrive

Inlägg av A_Warning »

DÄRFÖR DET LÅTER COOLT!!!!
Till vissa saker iaf.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Dist funkar bra i rock och i experimentell musik. Det gäller att vara öppensinnad. Dock använder jag aldrig dist till bas och kan heller inte tipsa om någon bra pedal.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Re: Basoverdrive

Inlägg av basnalle »

Varför skall en bas dista? För mig är det lika mycket självmål som en bandlös precision med lönngreppbräda.
Kompressionen man kan få via en bra rörtop, d v s frustandet av arbetande rör är väl eg. det som ger det rätta morret i en basrigg.

Om man nu absolut vill ha dist, så har Akai gjort en udda men bra pedal:
Unibas UB1
Funkar att använda sig av i samband med powertrio, basen kan bli en extra kompgitarr.[/quote]

Tack för alla svar. Just det där morret i basljudet är jag ute efter. Rörtoppsljud i en liten pedal med andra ord.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

En EBS ValveDrive borde du prova!

Bild
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

http://www.stinkfoot.se han moddar boss-pedaler till feta basdistpedaler :D Har själv funderingar på att köpa dom två han erbjuder (gäller bara att få ihop stålarna 8) )
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Har du erfarenhet av hans baspedalmodifieringar, är dom bra? Hur låter dom, dist eller rörliknande "morrljud"? Det är ju "morret" jag är ute efter.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

basnalle skrev:Har du erfarenhet av hans baspedalmodifieringar, är dom bra? Hur låter dom, dist eller rörliknande "morrljud"? Det är ju "morret" jag är ute efter.
har ingen erfarenhet, bara lyssnat på hans hemsida... Den ena pedalen ska ju dista, riktigt bröl med andra ord, men den andra ska ju mer simulera en rörförstärkare på max, mera overdrive än dist med andra ord...
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Har lyssnat på Stinkfoots sida nu. Hans modifiering på sd-1:an låter fantastiskt bra. Hoppas det låter lika bra i verkligheten som i hemmastereon. Billigt var det ju oxå. :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

basnalle skrev:Har lyssnat på Stinkfoots sida nu. Hans modifiering på sd-1:an låter fantastiskt bra. Hoppas det låter lika bra i verkligheten som i hemmastereon. Billigt var det ju oxå. :D
Priset är enbart för moddningen, hoppas att du förstod det 8) Sen tillkommer pedalköpet + frakt...
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

Re: Basoverdrive

Inlägg av PH »

Flod skrev:
basnalle skrev:
Jag hade även en EBS Microbass II pre-amp, och den hade skön dist som fan. Antar att EBS bassdrive låter lika skönt.

Hoppas det hjälpte!
ja testade EBS bassdriven för ett tag sen och blev jävligt besviken på hur lite den gjorde
it's all in your hands...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tja PH,
du ska testa EBS ValveDrive istället!
Då händer det grejor :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

Inlägg av PH »

groovyjr skrev:Tja PH,
du ska testa EBS ValveDrive istället!
Då händer det grejor :wink:
ok, tack för tippset!
it's all in your hands...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har kört Stinkfoots moddade DS-1 och SD-1 ett tag nu och de är verkligen SKITBRA! SD-1:an har ett lite TS-liknande grundljud men hyfsat transparent. Stjäl ingen bas i alla fall. DS-1:an är tät, sjungade dist som är koolt till antingen överdriven :) krossdist eller som nåt slags "lead"-ljud (hur ofta man nu har bassolo med dist).

Har också hört att Keeleys mod till Boss BD-2 ska vara grym till bas. BD-2 är ju väldigt transparent till att börja med så jag är hemskt sugen att testa den...kanske Stinkfoots BD-2 är lika bra dessutom så slipper man leta på andra sidan pölen.

Ett annat "säkert kort" är ju Sansamp fast om man bara söker lite mild od kanske det är overkill. Fast jag är sugen på en Programmable - verkar mycket smidig.

Andra jag testat men inte diggat; Danelectro Daddy-O (3-bands eq som räddade lite bas, men ändå ganska "tunn"), Boss ODB-3 (fick inget snyggt ur den alls...kanske jag?), Stinkfoot-mod Ibanez TS9dx (helt okej, men den är ju anpassad för gitarr så jag kände att jag "saknade" lite i botten på den), DOD Bass Grunge (...hehehe).

Sugen att testa; Fulltone Bassdrive, Ashdown Bass Overdrive, EBS Valvedrive
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Tack för tipsen.
Har testat EBS Valvedrive nu. Tycker den färgar grundljudet från basen för mkt. Ljudet blir instängt. Kan ju kanske bero på röret (man kan ju tydligen byta modell). Lutar åt Stinkfoots SD-1:a men jag skall prova Bassdrive först.
AndreasH
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 21:58

Inlägg av AndreasH »

Såg kängpunkbandet Skitsystem ganska nyss och basisten hade världens dist! Den var så mäktig så det nästan fladdrade i byxbenen!
Han hade, tro det eller ej, en BOSS Metal Zone. Så nu måste jag testa en sådan för att få reda på hur mycket ljudbilden ljög eller inte ljög.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...måste lägga till några pedaler som jag hört mycket gott om, har bara testat den ena (glömde dem ovan);

DOD 250 Preamp/Overdrive - Billig pedal som låter desto göttare. Klart transparent som går från ren boost till hyfsat skitig overdrive.

Voodoo Labs Sparkle Drive - En TS-variant men med "blend"-kontroll för att släppa igenom det rena ljudet blandat med od:n. Kan också moddas enkelt (som de flesta TS-modeller) för att släppa in ännu mer bas i kretsen. Har fått mycket lovord på bl a Talkbass.

T-rex Bass Juice - Ny modell som precis som Sparkle Drive har en "blend"-kontroll. Har inte testat den men jag såg den på "Rockis" pedalbord med Thåström i sommar (hann inte se konserten dock...). Kan tänka mig att den är mycket bra, T-rex gör bra skit :)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

basnalle skrev:Har du erfarenhet av hans baspedalmodifieringar, är dom bra? Hur låter dom, dist eller rörliknande "morrljud"? Det är ju "morret" jag är ute efter.
Jag har en SD-1:a som han moddat och den låter riktigt bra. Inte helt transparent, men det gör inte så mycket. Vet att Mikke Johansson har båda modellerna och är nöjd med dem. Min kommer jag behålla. Har dock en hög andra ditpedaler om jag inte riktigt gillade till bas. De får nog ligga kvar på vinden.
Skriv svar