Basoverdrive

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Tack igen för svaren Mikke. Va jobbigt de blev, nu finns det ännu fler kandidater att välja på :lol: .

Matte, har du vägarna förbi Öret ngt? Vore kul o testa SD-1:an om du har lust o tid. :P
/basnalle
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

basnalle skrev: Matte, har du vägarna förbi Öret ngt? Vore kul o testa SD-1:an om du har lust o tid. :P
/basnalle
Det händer titt som tätt att jag är inne i Ö-o- Kan höra av mig nästa gång jag ska in så får vi se om vi kan fixa det på något sätt.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Blev inspirerad av tråden och trampade i väg efter jobbet och plockade upp en EBS valvedrive precis innan stängningsdax.
Pluggade in den mellan ricken och ampegkombon... och vad blev resultatet? Tja först lite förvirrat rattande mellan alla pottar, men så småningom blev det magi!! Rörverdrive i kubik!
Tror jag faktiskt ha den inkopplad för jämnan med låg gain. Ampgen har redan lite mellow ton, men med valvdedrive så blir det verkligen rör!
Med vintageläge och mycket gain så blev det Jack Bruce
Ok, det är ingen modern distpedal direkt (pasar inte å lira nu-metall med grabben precis) har iofs inte utforskat alla möjligheter än, men hur som helst så passar den mina behov perfekt.
Rick-o-sound försöken med valvedrive inkopplad på bridgemicken gav mesrmak. Bra grunka helt enkelt! Så skönt att äntligen slippa taskiga digitalsimulatorer som man blivit pålurad :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

SansAmps prylar är mina favoriter. Jag har haft en GT-2:a i många år, men BassDrivern är inte fel heller, fler kopplingsmöjligheter. Det jag verkligen gillar med deras pedaler är att de låter lika bra som stompbox eller preamp som vid inspelning.

Och nej, jag är inte sponsad, de är bara bra 8)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Har testat många men sålt allihop ! Dom jag tyckte bäst om är BjFe´s BlueBerryBassOD, Stinfoots SD-1:a (ägt 2st) Keeley BD-2:a Phatmodd. DIY moddad RAT.
Testat (men ej ägt) Fulltone Bassdrive, EBS Valvedrive ! Har lite svårt att rangordna alla dessa men jag gissar att jag placerar BBBOD`n på 1.a plats, den är dyr men med ärligaste ljudet, låter precis som en hårt pressad rörtopp, kanske lite "bumlig" !! Dom övriga gillade jag på sitt sätt men tycker dom ändrar grundljudet för mycket eller lät lite instängda. Valvedriven tyckte jag funkade skitdåligt tillsammans med en rörtopp (kaka på kaka ??)
Stinfootmoddade SD-1:an överlägset bästa pedalen för pengen !
Skulle dock vara kul å testa T-rex Bass Juice, kanske det är min grej ??

Fast jag kanske är fel människa att uttala mig då alla pedaler iregel stannar hemma och tids nog säljes :D Men det är ju sökandet som är roligast, när man väl funnit nått (nån :? ) undrar man ju om inte gräset lik förbannat är grönare på andra sidan !

Mikke du behöver inte fundera över Keeleyn den låter inte bättre än din (min gamla Stinfoot SD-1:a) BD-2:an är grym till gitarr men "tunnare" än SD-1:an till bas.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tackar för tipset, peppe. Och välkommen hit. Finns en annan med samma avatarbild dock tror jag...ni får slåss :)
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Å Fan ! För väl byta då ! Tyckte bara att han liknade mig i början av -80-talet :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det är "Precision65" som har samma bild......kanske går bra, ni är väl it ne så lika annars...han är ju "sörlänning" och du.....är inte det.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Nuså !
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Yeah!

Förresten, gällande phaser - kolla tråden under denna med nya EHX-pedalerna! "Small Stone" är en klassisk phaser och om dessa är så bra och billiga som förhandsryktena säger kan det vara ett ypperligt tillfälle att testa!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

mikkejohansson skrev:Yeah!

Förresten, gällande phaser - kolla tråden under denna med nya EHX-pedalerna! "Small Stone" är en klassisk phaser och om dessa är så bra och billiga som förhandsryktena säger kan det vara ett ypperligt tillfälle att testa!
Ska ta mig en funderare ang. Phazers ! Å jag må då åxa passa på och be Basnalle om ursäkt å Mikkes och mina vägnar för för trådkapningen om basod´s för våra interna funderingar kring övriga effekter :oops:
Vi norrlänningar pratar inte så mycket i vanliga fall och där det är myggfritt så passar vi helt enkelt på för risken att svälja småkryp är väl obefintliga här :D
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Det gör inget "peppe", de där me trådkapning. Du gav ju så bra tips på basod´s. Nu vet jag ännu fler pedaler som e värt o testa. Tack! o välkommen.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Ok, tänkte beskriva de dist/overdrivepedaler jag använder/använt mej av.

Roger mayer voodoobass: mörkt rör-aktigt morr som kan övergå till tokfuzz. Med lite gain är den rätt likt en Ampeg topp(beror förstås vad den pluggas in i). komprimerar ljudet en hel del, som en pressad rörtopp ju oxå gör.

T-rex mudhoney: lite mellan en Rat o bigmuff. Använt den för ett aggro-gitarrlikt ljud med mycket attack. Tappar lite botten, men inte såå störande.

EBS multidrive: jämfört med mina andra pedaler ligger den nära voodoo´n men utan någon riktig karaktär. Lite mörk i tonen, men spretar en hel del med mycket gain. Gott om basbotten.

Sans amp bassdriver programmable: Måste säga ett personligt omdömme först här. Jag tycker den låter uselt som preamp direkt in i slutsteg etc. men använd som pedal in i en bra förstärkare är den fullkomligt mördande!
3-kanaler+det rena ljudet från stärkaren="äntligen" en 4-kanalig bastopp!
Om man ska hålla sej till overdrive ljuden så, jodå den låter riktigt bra.
Ruskigt mycket botten(brukar sällan behöva öka, oftast minska lite), knorrig o morrande dist samt möjligheten att ratta in hur mycket topp o attack som helst.
Det går inte att få fram riktig "tok"-dist utan det ligger mer åt hårt pressad stärkare hållet.

Som jämförelse brukar jag använda min Ampeg V4BH med gain o master volym på max. Sedan försöka komma nära med pedaler(på lägre volym då...)Där ligger mitt ljud ideal.

Har även ett specialbygge kallad "the Elk" jag tänkte beskriva närmare en annan gång samt fota pedalbordet till den tråden.
8)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Roger Mayer voodoobass är det enda som funkat för mig.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

bootsy skrev:Roger Mayer voodoobass är det enda som funkat för mig.
Ja, det är en pedal jag förr eller senare alltid kommit tillbaka till. Som en sorts referens. Den har på senare tid dock börjat skrapa o glappa :( så det är visst läge att lämna in den för service.
Någon som känner till någon i Göteborg som man kan lämna in till(MUG är bra, men det brukar ta tid)?
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har en Rat 2, en gitarrdist som funkar alldeles utmärkt till bas. http://www.procosound.com/ratindex.htm#rat2
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag har precis köpt mikkejohanssons Stinkfoot-moddade Boss DS-1, här är min lilla mini-recension av den (ska repa ikväll, kommer med en bättre nästa vecka):

Har inte haft disten på under klockan elva, men den brummar på rejält ordentligt. Tonkontrollen har jag inte heller vridit på så mycket (har haft den mellan klockan tio och tre typ), så jag har ju inte "utforskat" så mycket, men som jag ser det nu är den ruggigt bra! Kör nerstämd metal i B och A, och vi har bara en gitarrist. Under solon fyller den ut riktigt bra, innan jag hade distpedal så kändes det mycket fattigare under gitarrsolon men nu så blir det mer "tryck". Den här i kombination med min Tech 21 Bassdriver DI programmable så har man sex olika ljud att leka med, vilket gör att jag fan aldrig kommer behöva fundera på förstärkare när jag väl köpt den jag vill ha.

Kort och gott, jävligt bra pedal. Bättre recension kommer den också :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Basbehov
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 15:29
Ort: Helsingfors

Tubescreamer

Inlägg av Basbehov »

Har testat flera olika distar med bas: EBS Valvedrive, Ibanez Phat Head, Big Muff, Route 66, Sansamp Bassdriver m.fl. Men det bästa soundet jag har fått var av Tubescreamers. Har testat en TS-9 och en TS-808 och de lät alldeles perfekta, precis som jag vill att en basdist skall låta. Sätter man Drive-knappen på ca klockan 9, märks det knappast att man har någon dist, det bara morrar lite extra och låter å så skönt... Valvedriven till exempel tyckte jag gav allt för mycket distortion och motsvarade inte min idé om "slight overdrive" som jag gillar att ha på bas.

Men det beror ju på vad man vill åstadkomma med en basdist. Om man vill ha grym fjärtfuzz á la Muse eller Jack Bruce är det kanske bättre med en Big Muff eller något motsvarande. Men om man som jag gillar Geddy Lee/Chris Squire/Tim Commerford är det Tubescreamern som är det enda rätta., enligt mig.
NMB - Need More Bass
Skriv svar