Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Prata om effekter och pedaler
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av KNA »

Var skulle en vilja peta in en eventuell buffer i kedjan, lite sådär generellt? Nu pratar vi alltså i en egen låda, inte inbyggd i en annan effekt.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

KNA skrev:Var skulle en vilja peta in en eventuell buffer i kedjan, lite sådär generellt? Nu pratar vi alltså i en egen låda, inte inbyggd i en annan effekt.
Om du har true bypassboxar skulle jag sätta den först, och har du inte det är jag osäker på vilken funktion din extra-buffer skulle ha.
Fast sen finns det (har jag hört) boxar som låter bäst med obuffrad signal, men jag äger ingen sådan (det tar lite tid att prova men jag gjorde det i alla fall...)
Kompressor, det är livet!
KNA
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 14:32

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av KNA »

strummer skrev: Om du har true bypassboxar skulle jag sätta den först, och har du inte det är jag osäker på vilken funktion din extra-buffer skulle ha.
Jag var kanske lite otydligt, naturligtvis menar jag om en har ett gäng boxar med true bypass. Tack för svaret i vilket fall! Är det någon skillnad på aktiv eller passiv bas i sådana här sammanhang, eller kvittar det?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

KNA skrev:
strummer skrev: Om du har true bypassboxar skulle jag sätta den först, och har du inte det är jag osäker på vilken funktion din extra-buffer skulle ha.
Jag var kanske lite otydligt, naturligtvis menar jag om en har ett gäng boxar med true bypass. Tack för svaret i vilket fall! Är det någon skillnad på aktiv eller passiv bas i sådana här sammanhang, eller kvittar det?
Det är en jätteskillnad, för med en aktiv bas har du ju en inbyggd buffer i basen.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Stormstereo
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 23 jun 2012, 17:18
Ort: Malmö

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Stormstereo »

Jag har en bunke nya pedaler att leka med. Hur hade ni kopplat dem?

1. MM SR 5 med Line 6 G50-sändare
2. Line 6 Relay G50 http://line6.com/relay/" onclick="window.open(this.href);return false;
3. TC PolyTune http://www.tcelectronic.com/polytune/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men sen då?:
* Diamond Bass Comp http://www.diamondpedals.com/products/b ... essor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
* MXR Bass Envelope Filter http://www.jimdunlop.com/product/m82-ba ... ope-filter" onclick="window.open(this.href);return false;
* Markbass Super Synth http://www.markbass.it/product_detail.php?id=134" onclick="window.open(this.href);return false;
* Tech 21 VT Bass Deluxe http://www.tech21nyc.com/products/sansa ... eries.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för input.
Må gott/Tommy Stormstereo
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av slarvid »

Hade bytt plats på synten och envelope
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Stormstereo
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 23 jun 2012, 17:18
Ort: Malmö

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Stormstereo »

Stormstereo skrev:Jag har en bunke nya pedaler att leka med. Hur hade ni kopplat dem?

1. MM SR 5 med Line 6 G50-sändare
2. Line 6 Relay G50 http://line6.com/relay/" onclick="window.open(this.href);return false;
3. TC PolyTune http://www.tcelectronic.com/polytune/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men sen då?:
* Diamond Bass Comp http://www.diamondpedals.com/products/b ... essor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
* MXR Bass Envelope Filter http://www.jimdunlop.com/product/m82-ba ... ope-filter" onclick="window.open(this.href);return false;
* Markbass Super Synth http://www.markbass.it/product_detail.php?id=134" onclick="window.open(this.href);return false;
* Tech 21 VT Bass Deluxe http://www.tech21nyc.com/products/sansa ... eries.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för input.
slarvid skrev:Hade bytt plats på synten och envelope
Jag ångrar mitt inlägg och ni behöver inte svara mer. :) Efter att ha lusläst guldposten #1 samt mina pedalers bruksanvisningar har jag en klar bild av hur jag ska börja. Se bara på min bifogade bild. Tack ändå gott folk.
Bild
Må gott/Tommy Stormstereo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av inber »

Stormstereo skrev: Jag ångrar mitt inlägg och ni behöver inte svara mer. :)
Det här är en farlig trend - att man ska börja be om ursäkt för att man skrivit saker som man ångrar. Sluta med det! Här ska ingen börja ångra saker.

Hela Pratabas är full av inlägg som kanske borde ångras, och ingen bryr sig. Tvärtom. Vi är i allmänhet icke-dömande, ty vi förenas av vår kärlek till basen, detta underbara instrument.

Och när man är riktigt tok-kär, då vet ju alla att hjärnan inte alltid är helt påkopplad... :heart: :heart: :kär:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av bjelkeman »

inber skrev:
Stormstereo skrev: Jag ångrar mitt inlägg och ni behöver inte svara mer. :)
Det här är en farlig trend - att man ska börja be om ursäkt för att man skrivit saker som man ångrar. Sluta med det! Här ska ingen börja ångra saker.

Hela Pratabas är full av inlägg som kanske borde ångras, och ingen bryr sig. Tvärtom. Vi är i allmänhet icke-dömande, ty vi förenas av vår kärlek till basen, detta underbara instrument.

Och när man är riktigt tok-kär, då vet ju alla att hjärnan inte alltid är helt påkopplad... :heart: :heart: :kär:
:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Punkster »

Jag antar att det avhandlats förut, men jag tar upp det ändå...

Var i kedjan sätter man lämpligast sin kompressor? För tillfället så kör jag:

Tuner - Octaver - Kompressor - Dist - Loop med modulationseffeker och delay - Preamp (preampen används bara live när jag spelar på annan backline än min egen)

Efter lite googlande och undersökande så har jag funnit argument för att sätta kompressorn först efter tunern för att Octavern då skulle jobba bättre. Eller sätta kompressorn på sin nuvarande plats före disten för att octavern inte gillar kompressorn men disten jobbar bättre med komprimerad signal. Eller till sist sätta kompressorn sist efter delayet men före ev. preamp för att feta till signalen efter dess väg genom alla pedaler.

Vad säger ni andra?

Ang. preampens placering så har jag valt att betrakta den som en förstärkare, alltså får den vara sist i kedjan. Eftersom det finns möjlighet att ta DI från den till PA:t också så är det ju bra om den är sist i kedjan, efter alla övriga effekter.
/Linus
Användarvisningsbild
axelander
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 04 sep 2012, 00:15

Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av axelander »

Jag har lite huvudbry angående mitt pedalbord och ordning på pedalerna just nu har jag kopplat:

bas-pitchblack-oktav-bass juice-bass big muff-ashdown dr. Green beardedlady-phase 90-stärk.

Jag har en vt bass och compressor som ska på bordet oxå men jag har nog inte riktigt tänkt i genom vilken ordning som skulle vara bäst.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av JazzBassillen »

Stormstereo skrev:
Stormstereo skrev:Jag har en bunke nya pedaler att leka med. Hur hade ni kopplat dem?

1. MM SR 5 med Line 6 G50-sändare
2. Line 6 Relay G50 http://line6.com/relay/" onclick="window.open(this.href);return false;
3. TC PolyTune http://www.tcelectronic.com/polytune/" onclick="window.open(this.href);return false;

Men sen då?:
* Diamond Bass Comp http://www.diamondpedals.com/products/b ... essor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
* MXR Bass Envelope Filter http://www.jimdunlop.com/product/m82-ba ... ope-filter" onclick="window.open(this.href);return false;
* Markbass Super Synth http://www.markbass.it/product_detail.php?id=134" onclick="window.open(this.href);return false;
* Tech 21 VT Bass Deluxe http://www.tech21nyc.com/products/sansa ... eries.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tacksam för input.
slarvid skrev:Hade bytt plats på synten och envelope
Jag ångrar mitt inlägg och ni behöver inte svara mer. :) Efter att ha lusläst guldposten #1 samt mina pedalers bruksanvisningar har jag en klar bild av hur jag ska börja. Se bara på min bifogade bild. Tack ändå gott folk.
Bild
Jag tar mig friheten att svara ändå. Kanske någon annan har glädje av mitt tips.
Line 6 Relay G50 har en extra utgång för stämmare, märkt "Tuner/aux out".
Följaktligen behöver tunern inte vara med i kedjan alls.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av BBQV »

Punkster skrev:Jag antar att det avhandlats förut, men jag tar upp det ändå...

Var i kedjan sätter man lämpligast sin kompressor? För tillfället så kör jag:

Tuner - Octaver - Kompressor - Dist - Loop med modulationseffeker och delay - Preamp (preampen används bara live när jag spelar på annan backline än min egen)

Efter lite googlande och undersökande så har jag funnit argument för att sätta kompressorn först efter tunern för att Octavern då skulle jobba bättre. Eller sätta kompressorn på sin nuvarande plats före disten för att octavern inte gillar kompressorn men disten jobbar bättre med komprimerad signal. Eller till sist sätta kompressorn sist efter delayet men före ev. preamp för att feta till signalen efter dess väg genom alla pedaler.

Vad säger ni andra?

Ang. preampens placering så har jag valt att betrakta den som en förstärkare, alltså får den vara sist i kedjan. Eftersom det finns möjlighet att ta DI från den till PA:t också så är det ju bra om den är sist i kedjan, efter alla övriga effekter.
Jag skulle ha satt compressorn före octavern, komprimerad signal brukar trigga dem bättre.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av BasTore »

Snart ska jag bygga mitt pedalbord. Ska bara skaffa en volumpedal.. Sen kommer problemet: Vilken oordning ska jag ha pedalerna i ?
Följande pedaler finns:
Darkglass Microtubes B7K Bass 30mA
Tech 21 SansAmp Bass Driver DI
Kompressor:EBS MultiComp
Overdrive: Mesa Boogie Flux-Drive 15mA
Fuzz: MXR El Grande™ Bass Fuzz
Envelope Filter:EHX Enigma Envelope Filter for Bass
Syntpedal: Electro Harmonix Bass Micro Synth
Oktavpedal: T-Rex Octavius 33mA
Chorus: T-REX SWEEPER 90 mA
Tuner: Boss TU-2
Aphex xiter
Hur skulle ni placera dem?
Jag vill alltid ha kompressor före dist. Men sen då?
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av slarvid »

Sansamp sist så du får med hela kedjan till utljudet
Starkare: ardbeg, springbank
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av BasTore »

slarvid skrev:Sansamp sist så du får med hela kedjan till utljudet
Aha, tänker du att jag kan "tappa" till PA därifrån?
Går ju även att göra från Darkglass BK7:an...
Frågan är om jag behöver både Sansamp och BK7 ?
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av BasTore »

Låter detta vettigt?:
1. Kompressor:EBS MultiComp
2. Oktavpedal: T-Rex Octavius 33mA
3. Envelope Filter:EHX Enigma Envelope Filter for Bass
4. Syntpedal: Electro Harmonix Bass Micro Synth
5. Overdrive: Mesa Boogie Flux-Drive 15mA
6. Fuzz: MXR El Grande™ Bass Fuzz
7. Chorus: T-REX SWEEPER 90 mA
8. Aphex xiter
9. Volympedal m. tapp till tuner
10.Darkglass Microtubes B7K Bass 30mA
11. Tech 21 SansAmp Bass Driver DI ( om den nu behövs?)

Eller tänker jag fel någonstans?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

BasTore skrev:Låter detta vettigt?:
1. Kompressor:EBS MultiComp
2. Oktavpedal: T-Rex Octavius 33mA
3. Envelope Filter:EHX Enigma Envelope Filter for Bass
4. Syntpedal: Electro Harmonix Bass Micro Synth
5. Overdrive: Mesa Boogie Flux-Drive 15mA
6. Fuzz: MXR El Grande[TRADE MARK SIGN] Bass Fuzz
7. Chorus: T-REX SWEEPER 90 mA
8. Aphex xiter
9. Volympedal m. tapp till tuner
10.Darkglass Microtubes B7K Bass 30mA
11. Tech 21 SansAmp Bass Driver DI ( om den nu behövs?)

Eller tänker jag fel någonstans?
Det är roligare att ha en dist före envelope, och båda två före kompressor. Tycker jag i alla fall.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Lars Blomstrand
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 24 jul 2014, 09:57
Ort: Sundbyberg

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Lars Blomstrand »

Paralellkopplade pedalbord och deras två värsta fiender.

Jag är en sådan där "knepig" bassist som splittar upp signalen i tre beståndsdelar: en ren, en super-fuzzad / oktaverad ner och en, närmast liknad en shoe-gazer gitarrists signal.

Problematik och åtgärd kommer allt efter beskrivning av använda effekter...

Min signalväg ser ut som följer:

Bas: Ric 4001 - Line6 sändare
Line6 Motagare G50 / tuner out går till min Korg DT-100
Di-box 1

Där splittas signalen till de två andra ljudslingorna:
Lågbasslingan:
1. Pitch/octav: Aguilar Octamizer
2. Fuzz: MXR Bass Fuzz Deluxe
3. Di-Box 2

Än så länge inga uppenbara problem......

1. Knas-signalsslingan:
Dist: Aguilar Agro
2. EQ: "Billig parametrik EQ".
Hej och hå, första seriösa problemet!
Pedalen fasvänder signalen vid inkoppling vilket medför att den distade slingan blir i ofas med de båda andra = Inte bra = väck med den = får kompensera på förstärkaren istället. :-/
2:1 Octav/Pitch: MicroPog.
"För*****de" elände. Problem två, Latency. Pedalen är digital och fördröjer signalen så man får en kamfilterfeffekt runt 700Hz. Låter verkligen inte bra trillsammans med den rena signalen. Den fuzzade sigalen är inte lika stor problem då den nästan uteslutande inehåller lågbas och den distade signalvägen är mer gitarrliknande.
Lösningen här är myckat knepigare, Jag använde pedalen för att få en oktav upp som "carrier" till en följande pedal.
Lösning - väck med den också tills vidare.
3. Ringmodulator: Frostwave Blue ringer V2
Ja här knepar det ihop sig riktigt. För att fåp en oktav upp till "carriern" så fick jag lov att bygga in en "Dan Amstong - Green ringer" i DIY-format.
Så, där var den analoga motsvarigheten till Pog:en. Men det slutar inte där..... För att kunna frysa signalen till "Carriern" så använder jag en:
2:2 EHX SuperEgo vilket gör det möjligt att påverka vilka ringmodulerade toner jag vill ha.
Problemet är bara att pedalen inte erbjuder "True Bypass" utan är "digital" även i bypass-läget.
Nope! Lösningen här är inte "bort med den". Nä, detta ljud vill jag ha kvar. Lösning = En loop-pedal. Återkommer till den.
3. Chorus: Boss CE-2B
Analog, icke fasvändande pedal! Till skillnad från de flesta vintage-chosus som absolut fasvänder den rena delen av signalen.
4:2 Echo/reverb: Eventide H9
Den är ju också digital och erbruder inte heller en analog "bypass-signal".
Lösningen blev att använda en mix/blend-pedal.
4:1 Radial Big Shot Mix
Jag stängde av direktsignalen i H-9:an och ställer mixen av effekt/ren signal i Radialen istället.
Nu är denna pedal latency-problematik också löst
4. Di-Box 3

Nu är alla pedaler i fas och endast "SuperEgot" lämnar ett latencyproblem efter sig när den är inkopplad. Detta gör dock inte så mycket då den signalen som alstras i ringmodulatorn ändå inte liknar något som kan kallas "vanlig bass".

Nåväl, nu är pedalbordet så pass knepigt att kontollera utan en "interligent" switchfunktion så jag skaffade en MusicomLab EFX Lite6 som jag kan förprogrammera "settings" i.

Allting väl, allting gott - Not!

Var tar dessa tre signaler från Di-Boxarna vägen?
Då jag spelar i ett rätt syntorienterat band och dessa har en "oskriven" lag att det skall vara smått och lätt att ta med sig sin utrustning så kör jag just nu virtuella förstärkare i datorn. IK-Multimedias Amplitube närmare bestämt.
Detta medför absolut latency, i mitt fall 12,3ms. Detta för med sig att Di-Box 1:s signal måste fördröjas just 12,3ms för att vara i fas med de andra två Di-boxarnas signaler.

Som tur är använder vi en Behringer X-32 Compact på scenen för att förmixa alla instrument ( och backtracks, en annan syntig företeelse ;-) ) så där kan jag kompensera för denna uppkomna problematik.

Nu är allt i fas och låter, i ett stort PA, precis så som jag vill = Fett! men inte var det lätt.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Danny »

Jag har införskaffat lite nya pedaler och kommer testa köra följande:
Rickenbacker -> Loop Master stereo split
A (halsmick): -> VT Bass Deluxe -> LS-2
B: (stallmick): -> MultiComp -> Subway -> AKAI Unibass -> MESA Fluxdrive -> LS-2
LS-2 -> Line6 M5 -> PolyTune -> Stärkare

Kanske sätter M5:an i B loopen också beroende på hur jag bestämmer mig för att använda den.
Saknar dock en Fuzz till B loopen och en buffer/EQ pedal med gain så jag kan flytta upp MultiCompen till A loopen.

Eller så kanske man skaffar en loop strip och ett par extra stärkare. hmmm....
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av 41HZ »

Har under julledigheten bla slaktat pedalbordet, och börjat om från början och försökt klura ut hur jag egentligen vill det ska låta.
Bakgrund: Aldrig riktigt nöjd hur det låter utan effekter(för tunt, fuldistar, för otydligt eller boomigt etc)samt att det distade tenderat bli aningen urholkat eller spretigt eller bara ojämnt ibland.
Körde ett tag med dubbla stärkare dist+rent och det lät utmärkt. Men alldeles för mycket meck när man måste ha båda riggarna inställda så de låter skit ensamma, men perfekt ihop.
Vill ha allt ljud ur en rigg, och bra ska det fanimej låta haha
Resultat:
Ibanez ts9b-alltid på("rent" eller kornigt men lätt boost o liksom en puckel i midden)->
Mesa Flux (lite gain o tät sammanhållen dist för det Lemmy-aktiga)->
JBE Punkster (tjockare o brötigare traktordist)
Ja med ts9b som en sorts buffer eller eq i början, så fick jag faktiskt ordning på ljudet. Slutade med att jag faktiskt spelade mestadels med "rent" ljud på senaste repet.
Kedjan ser nu ut som följer..
Pitchblack tuner
Freq Analyser (ringmodulator)
TS9B
Fluxdrive
Punkster(SFT)
El Capistan (tape echo)
Pulsar (tremolo)
Memory Toy (analog delay)
Ditto Looper

Det är nog stor risk att de 3 EHX-pedalerna försvinner ur bordet, men behöver de ibland vid gitarrspel så..
Ja och så antar jag att jag kan placera ringmodulatorn likaväl sist i kedjan eftersom den ändå bara ska fucka upp ljudet fullständigt de få gånger den är på :)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Nyasu »

Lars Blomstrand skrev:Nu är alla pedaler i fas och endast "SuperEgot" lämnar ett latencyproblem efter sig när den är inkopplad. Detta gör dock inte så mycket då den signalen som alstras i ringmodulatorn ändå inte liknar något som kan kallas "vanlig bass".
Men, hur låter det då? :mrgreen:
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
Lars Blomstrand
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 24 jul 2014, 09:57
Ort: Sundbyberg

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Lars Blomstrand »

....som en mix mellan en kyrkklocka och en störtbombare genom en whammy, typ ;-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av GandhiMK2 »

Shit vad det här är skumt….
Ni med 10 pedaler…VAD spelar ni i för band?!?!? :shock: :shock: :shock:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av B-Å Åhs »

Bra fråga , jag har som mest en stämmare och en preamp
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar