Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
wwhw
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 19:11

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av wwhw »

Tänkte be om råd från er, vassa basister, hur man bör slänga upp följande pedaler på bästa vis?

1) BOSS BD-2 (OD)
2) BOSS OC-2 (Octave)
3) EHX Worm (Tremolo/Phaser)
4) Boost (Har ej bestämt vad jag ska köpa, lutar mot Phat Phuk B)
5) BOSS TU-2 (Tuner, som går sist då, givetvis)

Vad tror ni? :)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Tarzan08 »

Spontant tänker jag såhär:

Bas - tuner - oc2 - ehx - bd2 - boost - förstärkare - publikjubel.

Min teori är att signalen successivt blir "skitigare" ju längre bort från basen den kommer. Boosten är ju bara för att helt enkelt boosta signalen.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av funkys**t »

Bas - Phat Phuk - Orange AD200.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anton.Lofberg
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 21 jan 2015, 22:54
Ort: Stockholm

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Anton.Lofberg »

I vilken ordning skulle ni sätta dessa?

1) Markbass compressore
2) Harley Benton Vintage Phaser
3) JBE Subway
4) Hjärt Muller
5) Polytune 2 mini

Jag har funderingar på Polytune -> Markbass -> Subway -> Harley Benton -> Hjärt muller

Kommer givetvis testa också, men det är kul att höra hur andra tycker :)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

Anton.Lofberg skrev:I vilken ordning skulle ni sätta dessa?

1) Markbass compressore
2) Harley Benton Vintage Phaser
3) JBE Subway
4) Hjärt Muller
5) Polytune 2 mini

Jag har funderingar på Polytune -> Markbass -> Subway -> Harley Benton -> Hjärt muller

Kommer givetvis testa också, men det är kul att höra hur andra tycker :)
Jag gillar oftast att ha disten före kompressorn, och eftersom subwayen förmodligen inte trackar så snyggt med dist skulle jag helt enkelt flytta kompressorn till slutet av kedjan.
Edit: I och för sig trackar subklonen bättre med kompressor före, men spelar man bara någorlunda jämnt trackar subklonerna bra ändå...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

Tarzan08 skrev:Spontant tänker jag såhär:

Bas - tuner - oc2 - ehx - bd2 - boost - förstärkare - publikjubel.

Min teori är att signalen successivt blir "skitigare" ju längre bort från basen den kommer. Boosten är ju bara för att helt enkelt boosta signalen.
fet +1 på den kedjan:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av BasBert »

Bara lite lek med ord om hur man lägger burkarna i kedjan:

1. Intonerande (stämmare som också kan också läggas a) sist eller i b) volymloopen eller c)effektloopen i stärkaren)
2. Volymerade (potentiometerstyrda)
3. Boostade (effekter)
4. Modulerande (analoga effekter)
5. Modulerande (digitala effekter)
(6. Loopande pedaler) + sång om man kör typ BOSS RC-50 eller dyl...
7. Liten söt förstärkare typ gammal 70-tals FBT basstärkare byggd i Italien :retar: eller en något större STACK, T A C K !

/BasBert
okey, man kan köra 1, 2 o 3 o 6 mellan bas och stärkare och 4-5-effekter i stärkarloopen.
Användarvisningsbild
Lurholm
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 23:47
Ort: Malmö

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Lurholm »

Okej, får man ställa samma fråga som några gjort före mig?
Vilken är den bästa ordningen för följande pedaler:

Boss TU-2 tuner
EBS MultiComp kompressor (black label)
Ibanez TS9b overdrive
Ibanez AFL autofilter
Boss BF-2b basflanger
Boss CE-2b baschorus

Förslag mottages tacksamt. :-)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Tarzan08 »

Lurholm skrev:Okej, får man ställa samma fråga som några gjort före mig?
Vilken är den bästa ordningen för följande pedaler:

Boss TU-2 tuner
EBS MultiComp kompressor (black label)
Ibanez TS9b overdrive
Ibanez AFL autofilter
Boss BF-2b basflanger
Boss CE-2b baschorus

Förslag mottages tacksamt. :-)
Undrar just om du inte svarade på frågan själv. Det är nog ordningen du skrev dem i som jag skulle ha kopplat. Sen är jag personligen lite anti-kompressor, men det är ju bara lilla jag det...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av strummer »

Jag hade kört nästan precis tvärt om : stäm-chorus/flanger-dist-autofilter-kompressor.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av bassicfun »

Lars Blomstrands bas ljud skulle vara riktigt fränt att höra.
Hade en fundering på det där med impedanser och buffrade pedaler...hur blir det när man har en aktiv bas?
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av inber »

bassicfun skrev:Lars Blomstrands bas ljud skulle vara riktigt fränt att höra.
Hade en fundering på det där med impedanser och buffrade pedaler...hur blir det när man har en aktiv bas?
En aktiv bas är i princip (oftast) en passiv bas plus en buffer - med eller utan EQ-rattar. Det är bara IMHO passiva basar som behöver buffer (och då framför allt när man har långa kablar, ljus på scen och en massa annat som inducerar störningar in i basen). Professionella pedalbordsbyggare som har uppdrag åt artister i arenaklass sätter i princip alltid en buffert först i kedjan. Det gör ingen skada att ha en buffert till en aktiv bas, men poängen är helt borta.

Idealt så har förstärkaren i en aktiv bas en helt rak kurva, dvs det låter likadant när man kopplar in och ur förstärkarsteget. Skillnaden är bara att buffertsteget har lägre impedans, dvs det är svårt för störningar att äta sig in och det blir ingen diskantförlust i långa kablar.

Att folk tycker att aktiva basar låter på ett speciellt sätt (påfallande ofta är åsikten att det låter mindre bra), beror nog på att det finns det en massa aktiva basar på marknaden som har hängmattekurva eller annan frekvenskurva i aktivt läge för att ge fler ljudmöjligheter, plus att det i allmänhet finns EQ-rattar att vrida bort sig på.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:
bassicfun skrev:Lars Blomstrands bas ljud skulle vara riktigt fränt att höra.
Hade en fundering på det där med impedanser och buffrade pedaler...hur blir det när man har en aktiv bas?
En aktiv bas är i princip (oftast) en passiv bas plus en buffer - med eller utan EQ-rattar. Det är bara IMHO passiva basar som behöver buffer (och då framför allt när man har långa kablar, ljus på scen och en massa annat som inducerar störningar in i basen). Professionella pedalbordsbyggare som har uppdrag åt artister i arenaklass sätter i princip alltid en buffert först i kedjan. Det gör ingen skada att ha en buffert till en aktiv bas, men poängen är helt borta.

Idealt så har förstärkaren i en aktiv bas en helt rak kurva, dvs det låter likadant när man kopplar in och ur förstärkarsteget. Skillnaden är bara att buffertsteget har lägre impedans, dvs det är svårt för störningar att äta sig in och det blir ingen diskantförlust i långa kablar.

Att folk tycker att aktiva basar låter på ett speciellt sätt (påfallande ofta är åsikten att det låter mindre bra), beror nog på att det finns det en massa aktiva basar på marknaden som har hängmattekurva eller annan frekvenskurva i aktivt läge för att ge fler ljudmöjligheter, plus att det i allmänhet finns EQ-rattar att vrida bort sig på.
Tackar för redogörelsen. Grymt som vanligt Inber.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av fieldflower »

OK, en förhoppningsvis svår fråga: Var sätter jag whawha'n då jag kör Rickosound (dvs splittade signaler för halsmick och stallmick)?

Tanken är att köra in halsmicken i en Zoom MS60B och stallmicken i en Zoom MS50G, och sedan summera dem till en enkel mono som skall vidare till mixerbordet.
Har skruvat till 3 presets per pedal som i olika kombinationer ger en väldigt mumsig ljudpalett, från massiv djupbas till Lemmy.

Den enda effekt jag använder (förutom de i Zoom-pedalerna) är en whawha-pedal.
Blir det roligast om jag sätter wha'n:
1. På stallmickskedjan innan Zoomen?
2. På stallmickskedjan efter Zoomen?
3. På halsmickskedjan innan Zoomen?
4. På halsmickskedjan efter Zoomen?
5. Efter summeringen, dvs efter bägge Zoomarna?

Jo, jag vet att svaret är "det måste du testa själv", men jag vill ha lite friska idéer och synpunkter.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tror på alternativ 5 annars låter det nog skumt när du blandar wha signal med icke wha signal , men det är kanske precis det du vill ha ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:Jag tror på alternativ 5 annars låter det nog skumt när du blandar wha signal med icke wha signal , men det är kanske precis det du vill ha ...
Jag vet inte, det är ju det som är så spännande..:D
Jag tänker att lite som att bara dista stallmicken ger distkänslan men solid botten kanske whawha'd stallmick kan ge liknande effekter. Eller också blir det bara mesig wha...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av B-Å Åhs »

Go for it
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av BillWyman »

bassplayer skrev:En fråga som ganska ofta får förnyad aktualitet är i vilken ordning man ska koppla pedaler. Inget svar är hugget i sten, men det finns en ordning som möjligen är mer accepterad än andra. Den ser ut så här:

* INSTR
* Tuner
* Filter Effects [Wah-Wah, Phaser]
* Overdrive/Distortion alternativt Compressor
* Compressor alternativt Overdrive/Distortion
* Equalisers [Graphic, Parametric, Speaker Simulators]
* Pitch Effects [Harmoniser, Vibrato, Pitch Benders]
* Modulation Effects [Flanger, Chorus]
* Level Controllers [Limiter, Volume pedal, Tremolo, Panning, Noise Gate]
* Echo Effects [Delay, Reverb]
* AMP
Fråga på detta.

I vilken respektive kategori ska jag placera nedanstående pedaler?
a) Oktaver (Boss OC-3)
b) Sound Retainer (EHX Freeze)

Ps. Bra tråd :tummenupp: Ds.
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av peter_s »

BillWyman skrev:
bassplayer skrev:En fråga som ganska ofta får förnyad aktualitet är i vilken ordning man ska koppla pedaler. Inget svar är hugget i sten, men det finns en ordning som möjligen är mer accepterad än andra. Den ser ut så här:

* INSTR
* Tuner
* Filter Effects [Wah-Wah, Phaser]
* Overdrive/Distortion alternativt Compressor
* Compressor alternativt Overdrive/Distortion
* Equalisers [Graphic, Parametric, Speaker Simulators]
* Pitch Effects [Harmoniser, Vibrato, Pitch Benders]
* Modulation Effects [Flanger, Chorus]
* Level Controllers [Limiter, Volume pedal, Tremolo, Panning, Noise Gate]
* Echo Effects [Delay, Reverb]
* AMP
Fråga på detta.

I vilken respektive kategori ska jag placera nedanstående pedaler?
a) Oktaver (Boss OC-3)
b) Sound Retainer (EHX Freeze)

Ps. Bra tråd :tummenupp: Ds.
a) Boss OC-3 är en "Pitch Effect", som jag personligen hade placerat direkt efter stämpedal, före filter o.s.v.
b) EHX Freeze är en slags delaypedal, dvs. "Echo Effect". Den kan du placera lite var du vill i kedjan, beroende på vad du vill använda den till. Själv hade jag placerat den sist, eller i en blendbar loop på lämpligt ställe i kedjan.
Användarvisningsbild
BillWyman
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: ons 19 nov 2014, 13:41
Ort: Karlskrona

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av BillWyman »

peter_s skrev: a) Boss OC-3 är en "Pitch Effect", som jag personligen hade placerat direkt efter stämpedal, före filter o.s.v.
b) EHX Freeze är en slags delaypedal, dvs. "Echo Effect". Den kan du placera lite var du vill i kedjan, beroende på vad du vill använda den till. Själv hade jag placerat den sist, eller i en blendbar loop på lämpligt ställe i kedjan.
Tack så himla mycket, peter_s :tummenupp: :)
Fender: Am Std P-Bass - Am Pro J-Bass
Ibanez: SRF700-BBF (fretless)
Maruszczyk: Jake L 4p Classic
Ampeg: V-4B Reissue. SVT-212AV x 2. Micro VR. SVT-210AV.
Phil Jones: Double Four BG-75
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Danny »

fieldflower skrev: Jag vet inte, det är ju det som är så spännande..:D
Jag tänker att lite som att bara dista stallmicken ger distkänslan men solid botten kanske whawha'd stallmick kan ge liknande effekter. Eller också blir det bara mesig wha...
Jag tror det skulle funka grymt med Wah på distkanalen. Så länge balansen är ok. När jag körde rick-o-sound blev dist sidan oftast lite lägre i volym för att få till balansen.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av hitman »

Jag har fått höra att stämapparaten ska sitta sist, eftersom den buffrar signalen. Då orkar ljudet till förstärkaren om det (till äventyrs, händer inte så ofta) är en stor scen så man står en bit ifrån. Jag brukar ha rätt kort (ca 3 meter) kabel från basen till pedalerna, så den signalen borde klara sig obuffrad?

I övrigt så tolkar jag er som att jag ska sätta dom i denna ordning:
* EBS Wah One
* EHX Microsynth
* BassBalls (fast den är lite paj så den får nog utgå)
* Ashdown Overdrive
* Ibanez Baschorus
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Aslan »

hitman skrev:Jag har fått höra att stämapparaten ska sitta sist, eftersom den buffrar signalen. Då orkar ljudet till förstärkaren om det (till äventyrs, händer inte så ofta) är en stor scen så man står en bit ifrån. Jag brukar ha rätt kort (ca 3 meter) kabel från basen till pedalerna, så den signalen borde klara sig obuffrad?

I övrigt så tolkar jag er som att jag ska sätta dom i denna ordning:
* EBS Wah One
* EHX Microsynth
* BassBalls (fast den är lite paj så den får nog utgå)
* Ashdown Overdrive
* Ibanez Baschorus
Jag brukar alltid ha stämmaren först!
Använder den även som mute och ska du stämma måste du ju även stänga av chorus och kanske även dist. Sitter den först får den hel rent signal som funkar bäst.
Angående buffer tror jag nog att många pedaler innehåller buffer hursom (om man inte BARA har TBP-pedaler) så det skulle jag iaf inte lägga så mycket vikt vid:) IMHO.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Aslan »

Intressant läsning angående Buffer:
http://www.gilmourish.com/?p=1611
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Pedalordning ur ett vetenskapligt perspektiv.

Inlägg av Hånken »

Det var ju värst vad denna tråd var gammal. Men jag har tio budord: aldrig att jag skulle sätta :

1. En dist/boost före compressor. Vad är det för vits med boost (ökning av volym) om compressorn mobbar och trycker ner signalen ändå? Compressorn höjer bruset som fan, när man är tyst och förstärker distpedalens bakgrundsbrus.
2. Samma med EQ. EQ före kompressor är lite "defeat the purpose" eftersom compressorn drar upp de svaga signalerna (frekvenserna, säg att du gjort en mid scopp med eqn före) och trycker ner de starka frekvenserna. EQ alltid efter compressor, tack.

Sedan kan jag tänka mig:

3. Tuner med buffer eller volympedal med buffer/tuner i. Dvs en aktiv volympedal allra först kedjan.
4. Alla delays/reverb och tidsförkjutning efter förstärkeriet, dvs i fx send/return. Dvs sist, om man nu har sånt på bas. Om det fanns mölighet så...t o m utanför förstärkaren och lådan. Dvs uppmickat högtalare och SEDAN in i delay/reverben,
5. Chorus? aldrig någonstans i någon kedja, vare sig sist eller först, speciellt inte på bas. Ännu mindre med dist. :D :D :D
6. Dist? all dist eller eventuell "dirt" skall komma - helst - ifrån basförstärkaren och inte skötas av någon pedal.
7. EQ, antingen ombord på basen, eller på stärkaren, räcker gott och väl.
8. Korta kablar och inga batterier, riktiga ringtrafos i strömförsröjningsenheten...
9. Inga lödfria kablar. Lödat överallt.
10. Aldrig en noise gate/supressor pedal i något sammanhang. Inte ens för musikalisk gate effekt.

Om jag spelar elgitarr kan det vara lite mer omkastat. T o m accepterar jag en mängd distpedaler chorus/flanger/phasers och fan å hans moster. I allehanda ordning.
Skriv svar