Deeper Underground - Effekt?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Deeper Underground - Effekt?

Inlägg av blackparkas »

Är ute efter en pedal som påminner om ljudet Mr Zender har på "Deeper Underground".


Är det Synthesizer som gäller?
Eller finns det nå´n härligt svulstig OD/dist/fuzz som man kan få att påminna om det?


Boss SYB:n nå´t att ha?
Tycker EHX Micro Synthesizer är lite för dyr.

Andra tips på burrig effekt?
Behöver öka på pedalsortimentet en hel del egentligen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Luslejon
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 11:49
Ort: Stockholm

Re: Deeper Underground - Effekt?

Inlägg av Luslejon »

blackparkas skrev:Är ute efter en pedal som påminner om ljudet Mr Zender har på "Deeper Underground".


Är det Synthesizer som gäller?
Eller finns det nå´n härligt svulstig OD/dist/fuzz som man kan få att påminna om det?


Boss SYB:n nå´t att ha?
Tycker EHX Micro Synthesizer är lite för dyr.

Andra tips på burrig effekt?
Behöver öka på pedalsortimentet en hel del egentligen...
Bra fråga. Har funderat på den där jag med. Är väl troligen många effekter pålagda med dator i efterhand.
"I'm in competition with myself and I'm losing"
- Roger Waters
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kom till Öret och testa min setup..
EHX multiplexer - Moollon BassDrive - EHX Q-tron

As close as I whanna get..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Vet bara att Mr. Zender använde den där gamla gula basmultieffekten från Boss till väldigt mycket. Många användbara syntljud tydligen. Kommer inte riktigt ihåg vad den hette. Någon?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vad gör Q-tron egentligen?


Jag är inte ute efter att sno ljudet rakt av så att säga, men stuket, lite syntigt men ändå lite analog känsla.

Men ja, troligast är väl att han det är ett datorhopkok. Tror det ligger två baslinor förresten. En helt ren och en.... distad, kallar det för distat tror jag.. :D


Liten: Jag tror budgeten spräcks om man ska rippa din setup... :D
Ljudklipp?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Kan Zender ha gjort något liknande som Pina Palladino gjorde på Paul Youngs I'm Gonna Tear Your Playhouse Down?
Lira låten en oktav upp splitta signalen och pitcha ner ena signal en oktav.
Med en dylik och förmodligen snordyr lösning öppnas en hel del möjligheter att labba med ljudbilden.
Tror Pino körde genom en hamonizer men är inte säker. Ingen dist hos Pino heller men det torde vara en baggis att fixa i sammanhanget. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kortfattat.
Multiplexer eller annan valfri Octaver.. Grundförutsättning för att få till något sorts syntljud över huvud taget likt.
Valfri dist/fuzz.. Den jag har vill du nog inte köpa.. ligger listad på ca 3000:-
Q-tron eller annan valfri Envelope pedal.. Ger Octavern det där squiggiga autowahwah soundet som någorlunda emulerar svepfilter som gammla moogar har.. Ev skulle en Phazer va på sin plats istället..

Om jag skulle byta ut något av det jag har idag så rök Multiplexern då den egentligen är ämnad för gitarr.
EHX Micro POG står högst på listan i min bok. (kolla klippet på deras hemsida!!)

Anledningen varför jag inte bytte bort q-tronen mot en Emma discumbobulator är att Q-tronen inte är lika "ren" i soundet.. den har fuffens saker för sig och peakar på de konstigaste ställen.. vilket jag har totalt lärt mig att älska..

Jag skulle börja med en bra Octaver. lägga till lite grind i form av en Fuzz eller en bra OD..

Ljudklipp.. får återkomma isåfall.. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Det är väl ungefär samma basljud när dom spelar låten live, så då borde det ju inte krävas en dator med en massa effekter för att frambringa det.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

http://www.youtube.com/watch?v=v5vrZcjtiGI

Står kvar vid Octaver.. en som triggar bra.. med väldigt lite mix.. nästan bara effekt.. Vilket hörs en bit in i låten..
Skulle säga OD snarare än fuzz.. En ganska elak en..

Som alltid när det gäller syntljud på bas.. Fretless RULES!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Liten: Moollon Bass Drive ser ju jäkligt läcker ut!

Hur låter den? (om du jämför med t.ex. T-Rex Bass Juice)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Fick ett tips idag om Akai Deep (Impact antar jag??)

Någon mer än Precision65 som testat/äger?

Vad är det för prislapp på den och hur är den jämfört med SYB:n?


Vad brukar SYB:n gå lös på beggad?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

lowfreq skrev:Liten: Moollon Bass Drive ser ju jäkligt läcker ut!

Hur låter den? (om du jämför med t.ex. T-Rex Bass Juice)
Har inte testat Bass Juice. Men Bass Driven har jag skrivit en recension av på talkbass.. sök på den..

Kortfattat: Den äger. Jag sålde fuzzen då denna fyller alla mina grind-behov. Den är en klockren boost-pedal också.. SJUKT transperent..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Liten skrev:Har inte testat Bass Juice. Men Bass Driven har jag skrivit en recension av på talkbass.. sök på den..

Kortfattat: Den äger. Jag sålde fuzzen då denna fyller alla mina grind-behov. Den är en klockren boost-pedal också.. SJUKT transperent..
Okej, ska läsa där. jag vill inte ha fuzz eller dist ... utan snygg overdrive.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

lowfreq skrev:
Liten skrev:Har inte testat Bass Juice. Men Bass Driven har jag skrivit en recension av på talkbass.. sök på den..

Kortfattat: Den äger. Jag sålde fuzzen då denna fyller alla mina grind-behov. Den är en klockren boost-pedal också.. SJUKT transperent..
Okej, ska läsa där. jag vill inte ha fuzz eller dist ... utan snygg overdrive.
Nyckelordet är transparent.
Är du inte nöjd med ditt grundljud kommer du inte vara nöjd med denna..
Om du däremot ÄR nöjd med ditt grundljud kommer du ÄLSKA denna.. då den endast lägger till morr färgar inte ljudet alls..
Har kör den genom både min Sunn rigg och en EBS 350 med 2st 410 till..

Tror jag nämner det i recensionen.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Busta B »

Tjena

Har en Deep Impact. Den fetaste av dem därute. Har även spelat på SYB-3 och korg G5 (är också bra).

Impacten har digitala ljud med inställningmöjligheter, men de förprogrammerade e bra. 9 programplatser. True bypass. Beställde min från ett PA-företag i österrike, typ 4 år sen. fick betala ca 1800:- för den.
Tror det finns en bra artikel i en gammal Bassplayer.
Hoppas det hjälper

//
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Busta B skrev:Tjena

Har en Deep Impact. Den fetaste av dem därute. Har även spelat på SYB-3 och korg G5 (är också bra).

Impacten har digitala ljud med inställningmöjligheter, men de förprogrammerade e bra. 9 programplatser. True bypass. Beställde min från ett PA-företag i österrike, typ 4 år sen. fick betala ca 1800:- för den.
Tror det finns en bra artikel i en gammal Bassplayer.
Hoppas det hjälper

//
+1

Problemet är väl att de blivit hot stuff och går inte för under 350 euro på ebay...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

precision65 skrev:
Busta B skrev:Tjena

Har en Deep Impact. Den fetaste av dem därute. Har även spelat på SYB-3 och korg G5 (är också bra).

Impacten har digitala ljud med inställningmöjligheter, men de förprogrammerade e bra. 9 programplatser. True bypass. Beställde min från ett PA-företag i österrike, typ 4 år sen. fick betala ca 1800:- för den.
Tror det finns en bra artikel i en gammal Bassplayer.
Hoppas det hjälper

//
+1

Problemet är väl att de blivit hot stuff och går inte för under 350 euro på ebay...
Skulle vara trevligt att höra lite ljudklipp? Någon som har länkar?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men då är det i princip samma prislapp på Akai:en som EHX Synthesizern.
Dock så är det ju ganska trevligt att kunna ha presets, det är ju lite svårt på den analoga EHX:n.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

För övrigt så tycker jag att EHX BMS låter ganska dåligt..
Väldigt svår-rattad i min mening.
Nog för att min setup blir dyr, men den gör att jag enkelt kan tweeka ljudet live med fötterna utan att behöva böja mig ner och trixa med sliders eller rattar...

The wonder of a Loop-strip..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, EHX:n är inte ett alternativ i dagsläget.
Just nu lutar det år SYB-3:an då den verkar vara billigast och lättast att få tag i.
Akai:en hittar jag ingenstans... jo Ebay.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Liten skrev:För övrigt så tycker jag att EHX BMS låter ganska dåligt..
Väldigt svår-rattad i min mening.
Nog för att min setup blir dyr, men den gör att jag enkelt kan tweeka ljudet live med fötterna utan att behöva böja mig ner och trixa med sliders eller rattar...

The wonder of a Loop-strip..
Jag tyckte EHX BMS lät helt ok, men den hade VÄLDIGT känsliga reglage, en micrometerliten förändring på nån av alla rattarna ändrade ljudet helt och hållet. Helt oduglig i livesituationer. Fast Akai är ballare på alla sätt och vis.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Designmässigt så vinner ju EHX:n alla gånger...
Men användarvänlig är den knappast.
Därför kommer det inte bli en så´n.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Well... du bad om ludklipp: http://www.soundclick.com/liten
Inte 100% bra ljudklipp för att höra effekten tydligt.. men det var vad jag hade tillgängligt..

Som titeln säger så är det ett urklipp från ett rep..
I princip bara Multiplexern och Q-tronen ikopplade.. man hör vid 0:12 sec mark att jag klipper på Bass Driven men slår ur den igen omgående då den trashade groovet ..
Q-tronen lägger till lite grynighet i sig så det blir ofta bara dom 2....

Inspelat på 5:an.. bandlös som är stämd E-C.. Tycker Multiplexen triggar HELT ok?
Vill inte försvara min taskiga intonation på bandlösa mer än att jag verkligen inte hörde att det lät så off när vi spelade..

Inspelat med en zoom h4 i hörnet bakom trummisen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:Well... du bad om ludklipp: http://www.soundclick.com/liten
Inte 100% bra ljudklipp för att höra effekten tydligt.. men det var vad jag hade tillgängligt..

Som titeln säger så är det ett urklipp från ett rep..
I princip bara Multiplexern och Q-tronen ikopplade.. man hör vid 0:12 sec mark att jag klipper på Bass Driven men slår ur den igen omgående då den trashade groovet ..
Q-tronen lägger till lite grynighet i sig så det blir ofta bara dom 2....

Inspelat på 5:an.. bandlös som är stämd E-C.. Tycker Multiplexen triggar HELT ok?
Vill inte försvara min taskiga intonation på bandlösa mer än att jag verkligen inte hörde att det lät så off när vi spelade..

Inspelat med en zoom h4 i hörnet bakom trummisen..
Svänger grymt i början!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nice Liten!

Ni skulle testa lägga till ett lick så det inte blev så tjatigt...!
;)

En oktavpedal gör onekligen mycket...
Hur långt ner triggar EHX-oktavern?
Octabassen jag har triggar bara ner till F#

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar