Budgetkompressor *fixat*

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Budgetkompressor *fixat*

Inlägg av Makten »

Finns det någon enkel kompressor på marknaden som är skaplig utan att vara för dyr? Vi snackar under tusenlappen i nypris, helst så lågt det går. Jag vill ha en hemma, och då krävs inga fina saker. Har Behringer någon?
Just nu kör jag ständigt min RAT framför förstärkaren med så lite gain att det bara distar när jag slår an hårt, men den komprimerar en smula även under klippnivån.

Tillägg: Den behöver inte vara i pedalform alltså.
Senast redigerad av Makten den lör 24 nov 2007, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Har en Behringerkompressor i repan. Förutom att den är gjord i plast och att en lödning redan har pajat (köpte den för ca ett halvår sen) så låter den helt ok tycker jag. På Thomann kan du ju få tag på en Digitech Bass-squeze eller en Boss CS3 för runt 600 spänn annars. Klart prisvärt. Annars har jag för mig att Luslejon har en digitech som han vill sälja....
/Linus
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Punkster skrev:Har en Behringerkompressor i repan. Förutom att den är gjord i plast och att en lödning redan har pajat (köpte den för ca ett halvår sen) så låter den helt ok tycker jag. På Thomann kan du ju få tag på en Digitech Bass-squeze eller en Boss CS3 för runt 600 spänn annars. Klart prisvärt. Annars har jag för mig att Luslejon har en digitech som han vill sälja....
Hmm, Boss CS-3 låter apkass till bas tycker jag, så jag hoppas att Behringern inte låter så. :lol: Det är ju en "sustainer", vilket inte är en vanlig kompressor.

De har visst lite olika varianter...

http://www.behringer.com/BLE100/index.cfm?lang=eng
http://www.behringer.com/CL9/index.cfm?lang=eng
http://www.behringer.com/CS100/index.cfm?lang=eng
http://www.behringer.com/DC9/index.cfm?lang=eng

Jag antar att CS100 är en klon av Boss CS3. Det vore kul om CL9 är en klon av Ibanez CP9, för de låter jävligt bra.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Den jag äger heter CS100, Compressor/Sustainer alltså. Om den är en klon på bossen ska jag låta vara osagt, men jag tycker att den låter helt ok till bas. Men smaken är ju som baken =)
/Linus
Användarvisningsbild
Luslejon
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 11:49
Ort: Stockholm

Inlägg av Luslejon »

Punkster skrev:Annars har jag för mig att Luslejon har en digitech som han vill sälja....
Stämmer bra det! Intressant, Makten?
"I'm in competition with myself and I'm losing"
- Roger Waters
Användarvisningsbild
Relic
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 10:19
Ort: Skellefteå

Inlägg av Relic »

Rocktron Deep Crush funkar hyfsat bra. Kostar cirka en femhundring på Thomann.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hittar du en beggad EBS MultiComp så är det en riktigt bra pedal. Kanske lite över dina budgetspecar, men ändå...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Luslejon skrev:Stämmer bra det! Intressant, Makten?
Det beror på pris, nypris och vad det är för något. :wink:
BarbequeVillage skrev:Hittar du en beggad EBS MultiComp så är det en riktigt bra pedal. Kanske lite över dina budgetspecar, men ändå...
Jag har haft en sån, men jag tycker att den var lite för anonym. Den lät väldigt kliniskt och "hifi" på nåt sätt. Inte så kul för de pengarna.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Jag har en Behringer, har inte provat den till bas, har mest kört den till akustisk gitarr till solon och då funkar den om man inte ställer den speciellt hårt. Behringerpedalerna har ju en tendens att generera en hel del brus dock..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:
BarbequeVillage skrev:Hittar du en beggad EBS MultiComp så är det en riktigt bra pedal. Kanske lite över dina budgetspecar, men ändå...
Jag har haft en sån, men jag tycker att den var lite för anonym. Den lät väldigt kliniskt och "hifi" på nåt sätt. Inte så kul för de pengarna.
He he. Jag är tvärt om, jag vill inte att man ska märka att man har en kompressor förrän man stänger av den!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:He he. Jag är tvärt om, jag vill inte att man ska märka att man har en kompressor förrän man stänger av den!
Det beror på vad man använder den till. Jag vill gärna ha fram lite mer kärna i mellanregistret, vilket en del kompressorer ger. Det blir nästan lite EQ av det hela. Som en dist utan den vassa klippningen. :)
En av de bästa kompressorer jag testat var den i en Ibanez UE-303B, en gammal multieffekt. Jag undrar om det inte är samma som i CP9. Den förvränger ljudet ganska rejält, men fan vad trevligt det låter!

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag lyssnade just på ljudklippen på Digitechs hemsida, och det är nog en Bass Squeeze jag ska ha! Det verkar gå bra att få den EQ-effekt jag eftersträvar med dubbelbandskompressorn.

http://www.digitech.com/products/xserie ... ueeze.html

Luslejon har PM. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:Jag lyssnade just på ljudklippen på Digitechs hemsida, och det är nog en Bass Squeeze jag ska ha! Det verkar gå bra att få den EQ-effekt jag eftersträvar med dubbelbandskompressorn.

http://www.digitech.com/products/xserie ... ueeze.html

Luslejon har PM. :wink:
Undrar vad det är för klåpare som spelat in klippet "Funk Slap"?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Undrar vad det är för klåpare som spelat in klippet "Funk Slap"?
Om man är anställd som ljudexempelinspelare så är man väl per definition en klåpare?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Makten skrev:
Johannes skrev:Undrar vad det är för klåpare som spelat in klippet "Funk Slap"?
Om man är anställd som ljudexempelinspelare så är man väl per definition en klåpare?
:)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Makten skrev:
Johannes skrev:Undrar vad det är för klåpare som spelat in klippet "Funk Slap"?
Om man är anställd som ljudexempelinspelare så är man väl per definition en klåpare?
:lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Budgetkompressor

Inlägg av Bassplaya »

Makten skrev:Finns det någon enkel kompressor på marknaden som är skaplig utan att vara för dyr? Vi snackar under tusenlappen i nypris, helst så lågt det går. Jag vill ha en hemma, och då krävs inga fina saker. Har Behringer någon?
Just nu kör jag ständigt min RAT framför förstärkaren med så lite gain att det bara distar när jag slår an hårt, men den komprimerar en smula även under klippnivån.

Tillägg: Den behöver inte vara i pedalform alltså.
testa Ashdowns dualband compressor.
kostar runt tusingen på thomann och låtar imo bätrre an digitech:en
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Budgetkompressor

Inlägg av Makten »

Bassplaya skrev:testa Ashdowns dualband compressor.
kostar runt tusingen på thomann och låtar imo bätrre an digitech:en
Lite för dyrt, och nu har jag så gott som köpt Luslejons Digitech. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Sådär, nu har jag inhandlat herr Luslejons Digitech. Den verkar ganska bra, men väldigt svårrattad. Man kan få hur många varianter på kompression som helst! Lustigt nog så tar delningsfiltret ("x-over") trots att både hög- och lågbandskompressorerna är likadant ställda. Jag antar att de är lite olika kalibrerade vad gäller attack och sånt.
Jag får rätt mysigt knarr om jag kör kompressorn in i min RAT och sen till förstärkaren. Jag ska prova tvärtom också, för RAT:en norpar lite väl mycket djup botten, vilket jag inte har direkt gott om i min lilla förstärkare.
Jag är nöjd hittills, då det låter avsevärt bättre än utan kompressor. Det går säkert att hitta mer välljudande kompressorer, men antagligen ingen som går att variera så mycket och inte till detta pris.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kul, Makten! Alltid roligt med nya, bra prylar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

basmartin skrev:Kul, Makten! Alltid roligt med nya, bra prylar.
Ja, jag är väl inte särskilt prylfixerad av mig, men det här var en finfin uppgradering. Den lilla Warwick-combon har ett väldigt gott grundljud som bara behövde en liten knuff för att bli mer levande. Jag tror i och för sig att många skulle hata det ljud jag nu använder. :lol: Massor av mellanregister, ett litet uns dist och kompression, men ganska punchigt lågt mellanregister. Allt annat än "hi tech", men ändå långt ifrån vintage-ljud. Nån konstig blandning kanske man kan säga. Ett ljud som står ut som ett spjut ur ljudbilden när jag lirar till plattor (vilket ju är att jämföra med en bandsituation) utan att det blir vasst eller påträngande. Visst skulle det kunna bli bättre. Framför allt "öppnare", men då krävs större högtalarlåda, så jag är mer än nöjd med min lilla rigg. :D Jag skulle beskriva ljudet som "varmt men torrt". Tänk Jaco fast med P-bas och en skvätt överstyrning.

Tillägg: Jag provade att sätta disten före kompressorn, men det lät ganska illa. Lite "pappersljud" med tunn fånig botten och skrälligt mellanregister. Lustigt att det kan bli sån skillnad.
Senast redigerad av Makten den lör 24 nov 2007, 20:52, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vad gick den kombon på? Vore kul med nåt riktigt hemmasmidigt nu när större prylar är på g.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svarte_Jack skrev:Vad gick den kombon på? Vore kul med nåt riktigt hemmasmidigt nu när större prylar är på g.
Strax över tusenlappen. Svårt bra förstärkare för pengarna, fast jag tror inte att den passar alla.

http://www.thomann.de/se/warwick_blue_cab_15.htm
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Oj! Den är ju pytteliten. Nästan söt. Hmmm. Intresserad vart jag...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svarte_Jack skrev:Oj! Den är ju pytteliten. Nästan söt. Hmmm. Intresserad vart jag...
Den är inte så mikroskopisk som den ser ut, även om den är liten. 40 centimeter hög. Jag har min på skrivbordet här bredvid datorn. 8)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar