POG Micro

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

POG Micro

Inlägg av lowfreq »

Har POG Micro true bypass ?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Det tror jag inte, men det är nog bra. De flesta moderna pedaler låter bättre än true bypass eftersom det behövs en bra "buffer" (vad heter det på svenska?) på ingången för att inte lasta mikarna och förlora signal och diskant.

Det är inte så bra med bara true bypass pedaler, då blir det mycket kabel- och kontaktförluster så att balansen mellan mellan effekt och true bypass kan bli lite märklig. När det gäller diskantinnehåll mm.

Jag har den stora POG:en och den har i alla fall inte true bypass.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Okej jag tror jag förstår, är inte så bra på dom där bitarna. Men jag kommer att använda max två effektpedaler sammanlagt och jag trodde det var bättre med true bypass.
En POG Micro blir nog bra i alla fall.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hej igen

Ja, det kanske låter konstigt, men det bästa är att i alla fall ha någon pedal som INTE har true bypass eller någon som är på hela tiden. Då slipper man förluster till stor del.

Jag tror att den lilla POG:en är skitbra. Den stora är grym, men den är rejält klumpig...

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

POG Micro - inhandlad! Låter - Kanon! List i Sverige - 2.995kr

Kan berätta mer efter helgens spelande...
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ahh, du har också blivit POGad.. trevligt.

Ja, berätta vad du tyckte när du spelat ordentligt

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Japp. Den triggar otroligt bra. Först kändes Octave Up lite onödig, men efter ett tag så inser man att den kan vara klart användbar.
Klockren på ackord också.
Skall testas i skarpt läge imorgon.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

lowfreq: Är sugen på att skaffa mig en sån, du har inte lust att spela in lite och slänga upp så man får höra den? Hur funkar orgel-effektgrejen?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

knedy skrev:lowfreq: Är sugen på att skaffa mig en sån, du har inte lust att spela in lite och slänga upp så man får höra den? Hur funkar orgel-effektgrejen?
Jag funderar faktiskt på att lämna tillbaks den. Anledning: octave-up-tonen låter död och tråkig. Poggen triggar bra som sagt, men jag tycker inte att det låter bra när man spelar lägre än "A" i alla fall. Då kan man lika gärna ha en billigare typ BOSS eller liknande. Alltså detta är vad JAG tycker i förhållande till vad JAG använder oktavern till.
Däremot tror jag att poggen är klockren till gitarr.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Beslutångest! Den låter förbaskat bra. Men skulle vilja ha bättre drag i "octave up tonen", går det att fixa? I så fall hur? Den har ju en "Dry out" och en "Effect out"
För det låter najsigt när man kör på låga toner (5-strängat) och har den torra tonen + enbart "octave up" på, men som sagt, vill ha roligare sound i octave-up-tonen.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ja, oktav upp låter allt lite pipig, vet inte om det finns någon pedal som klarar det riktigt bra. Du kanske kan dista den och köra torr signal direkt...
Jag brukar dista normalsignalen och köra ren lågoktav, använder oktav upp mycket sparsamt.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Nä micro poggen är tillbakalämnad, den var inte min kopp te !!
Jag tog EBS OctaBass:en istället, som jag tycker låter jäkligt bra! Det är bra mycket mer drag och fylligare sound i octabass än i poggen som låter tunn i jämförelse. Det är mycket snack om att poggen triggar väldigt lågt och det är sant det gör den också, men enligt mig till ingen nytta för det låter ändå inte bra när man kör lägre än A.

Man hör att Octabass är gjord för bas. POG anser jag vara bättre till gitarr. Jag testade också EHX Octave Multiplexer som oxå lät bra, men aningen för basig och odistinkt (dock roligare än poggen), men jag tycker octabass är den bästa oktaver jag testat hittills.
När jag ändå var i farten så slog jag till på en EHX Q-Tron+ också, den var riktigt kul, men det kan jag ta i en annan tråd.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

lowfreq skrev:Nä micro poggen är tillbakalämnad, den var inte min kopp te !!
Jag tog EBS OctaBass:en istället, som jag tycker låter jäkligt bra! Det är bra mycket mer drag och fylligare sound i octabass än i poggen som låter tunn i jämförelse. Det är mycket snack om att poggen triggar väldigt lågt och det är sant det gör den också, men enligt mig till ingen nytta för det låter ändå inte bra när man kör lägre än A.

Man hör att Octabass är gjord för bas. POG anser jag vara bättre till gitarr. Jag testade också EHX Octave Multiplexer som oxå lät bra, men aningen för basig och odistinkt (dock roligare än poggen), men jag tycker octabass är den bästa oktaver jag testat hittills.
När jag ändå var i farten så slog jag till på en EHX Q-Tron+ också, den var riktigt kul, men det kan jag ta i en annan tråd.
Det blir ju ett jäkla drag när man trampar i oktabassen, därför gillar jag den. Har haft den i 5 år och aldrig stört mig på triggningen. Däremot stör jag mig på att det klickar till så förbannat när jag trampar ner switchen, men den går säkert att byta ut till någon tystare variant.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

basmartin skrev:Det blir ju ett jäkla drag när man trampar i oktabassen, därför gillar jag den. Har haft den i 5 år och aldrig stört mig på triggningen. Däremot stör jag mig på att det klickar till så förbannat när jag trampar ner switchen, men den går säkert att byta ut till någon tystare variant.
Tycker inte att klicket är särskilt ljudligt. Då tycker jag att electro-harmonix klickar mera.
Har du gamla octabass eller Black Label?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

lowfreq skrev:
basmartin skrev:Det blir ju ett jäkla drag när man trampar i oktabassen, därför gillar jag den. Har haft den i 5 år och aldrig stört mig på triggningen. Däremot stör jag mig på att det klickar till så förbannat när jag trampar ner switchen, men den går säkert att byta ut till någon tystare variant.
Tycker inte att klicket är särskilt ljudligt. Då tycker jag att electro-harmonix klickar mera.
Har du gamla octabass eller Black Label?
Kom på att jag har fått switchen bytt en gång... Tror faktiskt att den kilckade mindre innan bytet.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Visst låter Octabass bra, har sådana också, både den gamla och nya. .
POG:ens stora fördel är väl inte att den triggar lägre än A (vem spelar där nere med oktavpedal??) utan snarare att den triggar bättre på de första banden, på alla slags ljud (även distljud) och även ackord.
Lågoktaven är lite fetare på EBS, men jag tycker att POG låter utmärkt också. Jag har den stora varianten, den låter kanon fast den är stor, ful och digital.
Kul att du köpte en Q-tron+, det lär du inte ångra. En sådan vill jag också ha!
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar