Fetto Deluxe

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Fetto Deluxe

Inlägg av peppe »

Nån som provat den till bas? Trots mitt eviga pedalhat så är jag fortfarande på jakt efter en OD som funkar även för mig.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Håller precis på att testa Fetto DeLuxe och den verkar funka utmärkt till bas. Har bara kört i lurar som hastigast ännu...
Jag skriver väl en rad till när jag provat lite mer...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Oj, den där verkar mycket intressant. Ser fram emot en recension och tack för tipset Peppe!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jag har testat många Overdrives, en del specialdesignade just för bas och nästan alla har varit riktigt bra faktiskt!
Bjfe BlueberryBassOD, Stinkfoots SD-1:a, Fulltone, T-rex är väl dom bästa renodlade Od för bas jag testat. Förstå mig rätt nu, alla har varit bra men det är nånting som inte funkar för mig. Sen har jag en gammal RAT som är moddad enl Reutz Rat Mod å den låter i mina öron helt fantastiskt förutom att den lägger lite "täcke" över högtalaren. Men det var just RATen som fick mig att sälja dom andra konstigt nog?
Har även en Reverend Drivetrain II som är en Tubescreamervariant fast med reglage för både bas och diskant, låter också sagolikt men lägger till nått som jag inte vill ha där! Den är riktigt nära mitt ideal dock överlägset det bästa jag hört till gitarr så den får stanna för det ändamålet!
Problemet för mig är nog att jag hittat "mitt ljud" i grejerna och därför vill jag ha en pedal som inte lägger till eller tar bort någonting annat än just lite bröl! Ljudet jag har när jag får dra på med min Orange eller Hiwatt vill jag även ha när jag måste spela lågt, tror ni det är därför jag har så svårt att hitta rätt å går det överhuvudtaget?

Mailade tillverkaren igår med den enkla frågan: Hur låter Fetto Deluxe till bas? (fick svar efter 5min!?)
Här är några rader ur det mailet:
Jag har haft 2 baskillar hittills som vågat sig på Deluxe, en i Sverige och en i England. Och dom sade sig också ha testat det mesta. När dom fick Deluxe sa dom att dom var mycket nöjda.
Ingen av pedalerna är speciellt filtrerade, de lägger inget täcke över högtalaren. De låter inte så mycket "pedal" som många pedaler kan göra, jag kallar de hellre en förlängning av förstärkaren.

LÅTER LOVANDE :P Synd bara att det är så förbollat dyr!!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

http://www.moollon.com/product/product_bass_e.asp
Inte så dyr.. lite över 3000:-

:roll:

Bästa OD jag testat till bas.. det är definitivt en förlängning av din stärk.. OTROLIGT transperent.. den har inte ett lika vasst register som tex TS pedalerna.. men som att simulera förstärkar-OD och ren volymbooster är den underbar..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Jo jag har kikat på Moollon, är lite feg då det gäller så mycket pengar!
Närmaste jag kommit "mitt ljud" är att använda en Booster, har en jättegammal MXR MicroAmp som funkar finfint men nackdelen är ju då man trampar av så.... ja ni förstår!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

GNUlars skrev:Håller precis på att testa Fetto DeLuxe och den verkar funka utmärkt till bas. Har bara kört i lurar som hastigast ännu...
Jag skriver väl en rad till när jag provat lite mer...
Lars
Skynda dig :lol:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Nja inte testat nåt att Fetto Deluxe än mig själv. Och jag funkar helt klart bäst till bas. Provade Fettot på lite gitarr men de blir mest trubadur malande..

Men till bas är ja helt klart ett kanon FETTO DELUXE!! :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

marcbass skrev:Nja inte testat nåt att Fetto Deluxe än mig själv. Och jag funkar helt klart bäst till bas. Provade Fettot på lite gitarr men de blir mest trubadur malande..

Men till bas är ja helt klart ett kanon FETTO DELUXE!! :D
Jaduedåförroligdu :? Pedalen skulle ju iofs matcha min kroppshydda med!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

peppe skrev:
marcbass skrev:Nja inte testat nåt att Fetto Deluxe än mig själv. Och jag funkar helt klart bäst till bas. Provade Fettot på lite gitarr men de blir mest trubadur malande..

Men till bas är ja helt klart ett kanon FETTO DELUXE!! :D
Jaduedåförroligdu :? Pedalen skulle ju iofs matcha min kroppshydda med!
Syftar du på Strutsen nu peppe eller!? :oops:
Bild

Men Lars - KOM IGEN NU, vi väntar ju!!!!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

groovyjr skrev:Men Lars - KOM IGEN NU, vi väntar ju!!!!
Just det, rappa på lite! :wink:

Nån som har testat MXR Bass Blow Torch? .. den ska tydligen fokusera på mellanregistret.
Den finns med här i länken ... bland en jädrans massa andra overdrive-pedaler man kan läsa om.

http://www.bassplayer.com/story.aspx?content_id=24670
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

groovyjr skrev: Syftar du på Strutsen nu peppe eller!? :oops:
Men Lars - KOM IGEN NU, vi väntar ju!!!!
Med begynnande kula och lite tvivelaktigt utseende får jag väl svara både och :D

Ja kom igen nu Lars! Väntan har aldrig varit nått för mig så SKYNDA NU!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Otåliga?....
Har haft lite fullt upp, lovar att prova Fetto dlx lite mer i stora förstärkare i morgon tisdag. Om jag är på riktigt bra humör skriver jag väl en rad då...
Har provat MXR Blowtorch, den har rätt mycket dist och är ingen försiktig overdrive precis. Den har en blendratt för att blanda med rent ljud, det är kul.
Du Peppe! Har du provat med rent ljud in i ena kanalen på en förstärkare och tex. en tubescreamer in i andra kanalen = allt vanligt ljud kvar med skrammel ovanpå. Jag använder det mycket.
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GNUlars skrev:Otåliga?....
Har haft lite fullt upp, lovar att prova Fetto dlx lite mer i stora förstärkare i morgon tisdag. Om jag är på riktigt bra humör skriver jag väl en rad då...
Ska du skriva om den i Fuzz?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

GNUlars skrev:Otåliga?....
Du Peppe! Har du provat med rent ljud in i ena kanalen på en förstärkare och tex. en tubescreamer in i andra kanalen = allt vanligt ljud kvar med skrammel ovanpå. Jag använder det mycket.
Jo jag är otålig! Och visst jag har provat göra på det sättet du beskriver men inte lyckats särskilt bra!? Om det beror på min Orange eller min Hiwatt eller på nått annat vet jag inte? Jag vill kunna slå av/på pedalerna utan att det förstör mitt underbara grundljud om du förstår?
Tror iofs problemet ligger i att jag jagar det ljudet jag får när jag krämar ordentligt duktigt med mina förstärkare utan pedaler! Kanske det är omöjligt? Närmast kom jag med BJF'es BBBOD men den sålde jag tyvärr till en väletablerad bassist i hufvudstaden tyvärr :cry: Men om du skyndar dig å testar Fettot :wink: så jag ju får veta om det är rätt väg att gå?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Nu har jag provat Fetto lite mer:

Martin: Fetto är redan testad i FUZZ av gitarrnissarna, men jag provar också så det kanske blir någon rad om det i tidningen.

Snabbinfo: FETTO DeLuxe är trevlig. Jag tycker att det är rätt mycket tubescreamerkaraktär i botten med tydligt mellanregister. Det finns hur mycket gain som helst, men även lite eller ingen dist går bra. Ljudet blir tydligt och inte lika hemligt som BJF Blueberry. Blåbäret kan ta lite av trycket i anslaget, men det gör inte Fetto. Disten blir anslagskänslig i mellandistade ljud, hårt anslag=mycket dist... så funkar även Blueberry, men T-Rex Bass Juice är inget vidare på det, men den är ju bra på annat. Aktiva basar med för mycket basboost förstör lite av karaktären på Fetto som då blir konstigt komprimerad.
Skitbra pedal kort och gott
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det där låter ju mycket lovande!
Den måste med andra ord testas :wink:

Tack för infon Lars.

En fråga dock, hur är det med den där more omkopplaren?
Vad jag förstod så kan man sätta ett halvdistat ljud i on läget och klämmer man sedan in more så kan man få rådist. Stämmer det?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jag hakar som sagt på denna tråd också.

Tackar också för infon!

Jahapp, då står det mellan: Emma OnoMATOpoeia (den grå), Blueberry, Fetto Deluxe, Moollon och Fulltone för min del.

Suck, att det alltid ska va så många att välja på. Jag vill dock ha den som distar minst och låter mest overdrive!
Anslagskänslig är ju också en bra detalj.

Bara att börja kolla upp testmöjligheterna. Twang har väl FETTO Deluxe verkar det som. Fulltone finns nog också i Sthlm att testa.
Men möjligheten att testa Blueberryn, Moollon och EMMA verkar värre.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

GNUlars skrev:Nu har jag provat Fetto lite mer:

Snabbinfo: FETTO DeLuxe är trevlig. Jag tycker att det är rätt mycket tubescreamerkaraktär i botten med tydligt mellanregister. Det finns hur mycket gain som helst, men även lite eller ingen dist går bra. Ljudet blir tydligt och inte lika hemligt som BJF Blueberry. Blåbäret kan ta lite av trycket i anslaget, men det gör inte Fetto. Disten blir anslagskänslig i mellandistade ljud, hårt anslag=mycket dist... så funkar även Blueberry, men T-Rex Bass Juice är inget vidare på det, men den är ju bra på annat. Aktiva basar med för mycket basboost förstör lite av karaktären på Fetto som då blir konstigt komprimerad.
Skitbra pedal kort och gott
Lars
Tack! En fråga återstår dock obesvarad: Lägger den till eller tar bort nått? Pushar den upp midden eller?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Vill ni testa Moollon Bass Driven så får ni pallra er till Örebro i April.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Liten skrev:Vill ni testa Moollon Bass Driven så får ni pallra er till Örebro i April.. :D
Dryga 80mil å med min Bluesmobile (volvo 245) som gått lite över 49000mil Pust! Den lär ju få hemlängtan å dö flera ggr 3000:- så det blir nog billigare att inhandla en :lol:
Sen är jag en sann Patriot! VILL HA SVENSKT!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16203
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

peppe skrev:
Liten skrev:Vill ni testa Moollon Bass Driven så får ni pallra er till Örebro i April.. :D
Dryga 80mil å med min Bluesmobile (volvo 245) som gått lite över 49000mil Pust! Den lär ju få hemlängtan å dö flera ggr 3000:- så det blir nog billigare att inhandla en :lol:
Sen är jag en sann Patriot! VILL HA SVENSKT!
Fast danskt är ju rätt nära, EMMA är hur trevlig som helst. Och den grå pedalen också...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

peppe skrev:
Liten skrev:Vill ni testa Moollon Bass Driven så får ni pallra er till Örebro i April.. :D
Dryga 80mil å med min Bluesmobile (volvo 245) som gått lite över 49000mil Pust! Den lär ju få hemlängtan å dö flera ggr 3000:- så det blir nog billigare att inhandla en :lol:
Sen är jag en sann Patriot! VILL HA SVENSKT!
Så du vill inte leka med oss? :cry:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

200071 skrev:Fast danskt är ju rätt nära, EMMA är hur trevlig som helst. Och den grå pedalen också...
Skulle som sagt vara roligt att NÅN gång bo i närheten av någonsomhadesåmanficktestanåttinnanköp! Är faktiskt ganska less på att måsta köpa saker osett/oprovat å nästan jämt bli besviken över att det inte var "min" pryl!
Geddy_Lee skrev:Så du vill inte leka med oss? :cry:
Joråvisst vill jag det! Men det är LÅÅÅNGT :cry:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

I senaste Fuzz skriver Kapellet om 3 Fetto pedaler.. kul läsning.. Deluxen verkar onekligen trevlig.. ska kolla med honnom om Miss NutCracker kan vara något till bas också.. Compressor/Boost pedal i ett..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar