Extern kompressor eller andvända den i mixern?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Extern kompressor eller andvända den i mixern?

Inlägg av busse »

Om man andvänder en SansAmp Bassdriver direkt in i mixern så funderar jag på om man kanske vill ha kompressor på det hela. Skall testa utan först, men nu till själva frågan. SansAmpen har ju XLR ut med jordlyft och hela tjofräset vilket verkar bra då man pluggar in det hela i mixern, så om man vill koppla in en kompressor efter denna pedal verkar det ju smartast att koppa den i insert jacket på mixern, eller ännu smartare andvända kompressorn på Yamaha 01V96 mixern, billigast också då den redan finns där. Nån som har koll på hur kompressorn i Yamaha 01V96 funkar till linad bas, eller skall man satsa på en extern historia och i sånt fall vad.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Extern kompressor eller andvända den i mixern?

Inlägg av Jan Hellman »

busse skrev:Om man andvänder en SansAmp Bassdriver direkt in i mixern så funderar jag på om man kanske vill ha kompressor på det hela. Skall testa utan först, men nu till själva frågan. SansAmpen har ju XLR ut med jordlyft och hela tjofräset vilket verkar bra då man pluggar in det hela i mixern, så om man vill koppla in en kompressor efter denna pedal verkar det ju smartast att koppa den i insert jacket på mixern, eller ännu smartare andvända kompressorn på Yamaha 01V96 mixern, billigast också då den redan finns där. Nån som har koll på hur kompressorn i Yamaha 01V96 funkar till linad bas, eller skall man satsa på en extern historia och i sånt fall vad.
Pratar vi om inspelning eller livel(konsert)jud?

Pratar vi inspelning skulle jag satsa på en bra, extern, kompressor. Tycker inte att den digitala kompressorn i Yamaha mixern håller måttet om man är åtminstone lite noggrann med sitt basljud.

Live håller den kanske måttet men jag skulle nog fundera lite vad det gäller det också. Jag har själv en likadan mixer och jag har använt kompressorn i bordet till sång och trummor men aldrig bas då jag har en bra pedalkompressor som jag hellre kör med.

//Jan
Användarvisningsbild
Mr.Rocket
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 07 jan 2008, 18:32
Ort: Växjö

Re: Extern kompressor eller andvända den i mixern?

Inlägg av Mr.Rocket »

Hellboy skrev:
Pratar vi om inspelning eller livel(konsert)jud?

Pratar vi inspelning skulle jag satsa på en bra, extern, kompressor. Tycker inte att den digitala kompressorn i Yamaha mixern håller måttet om man är åtminstone lite noggrann med sitt basljud.

Live håller den kanske måttet men jag skulle nog fundera lite vad det gäller det också. Jag har själv en likadan mixer och jag har använt kompressorn i bordet till sång och trummor men aldrig bas då jag har en bra pedalkompressor som jag hellre kör med.

//Jan
håller med Jan,..
inbyggda effekter brukar ha en tendens att va lite klena till bas imo, ibland kan man även få en känsla av digitalt ljud i basljudet. Sasta på att låna/köpa en kompressor istället...
När kriget kommer är alla instrument ändå bara ved !
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Pratar vi om inspelning eller livel(konsert)jud?

Pratar vi inspelning skulle jag satsa på en bra, extern, kompressor. Tycker inte att den digitala kompressorn i Yamaha mixern håller måttet om man är åtminstone lite noggrann med sitt basljud.

Live håller den kanske måttet men jag skulle nog fundera lite vad det gäller det också. Jag har själv en likadan mixer och jag har använt kompressorn i bordet till sång och trummor men aldrig bas då jag har en bra pedalkompressor som jag hellre kör med.
Det är live inte inspelning, vilken pedalkompressor anses som bra om man skall satsa på det? Eller om man skall ha en kompressor som man koppar i insertjacket vad skall man då ha som anses bra och till måttliga pegnar? Jag har en Boss CS-3 som ligger och "skräpar" hur funkar en sån till bas är den nåt vidare?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har dåliga erfarenheter av Bosskompressorer! Attackdödare...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Jag har dåliga erfarenheter av Bosskompressorer! Attackdödare...
Vad skall man ha egentligen? Jag vill ju ha nånting som jämnar ut signalen lite, kanske man skall kalla det limiter istället, vet ej vad som är den korrekta benämningen. Nån som har tips på nån pedal eller annan kompressor? Är det möjligt att koppla en pedal i insert jacket på en mixer eller blir det pankaka av det, det borde ju annars vara fint då man skulle kunna utnytja XLR-utgången med jordlyft på pedalen och koppla in den till XLR-ingången på mixern, skulle det funka?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

busse skrev:
Jag har dåliga erfarenheter av Bosskompressorer! Attackdödare...
Vad skall man ha egentligen? Jag vill ju ha nånting som jämnar ut signalen lite, kanske man skall kalla det limiter istället, vet ej vad som är den korrekta benämningen. Nån som har tips på nån pedal eller annan kompressor? Är det möjligt att koppla en pedal i insert jacket på en mixer eller blir det pankaka av det, det borde ju annars vara fint då man skulle kunna utnytja XLR-utgången med jordlyft på pedalen och koppla in den till XLR-ingången på mixern, skulle det funka?
EBS-multikomp ska vara bättre
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Instämmer. Jag har iochförsig bara ägt två kompressorer, en Boss och en EBS, och där vinner EBSen stort på alla punkter!

Min idé av hur en bra kompressor ska låta är att man inte ska märka att den var på förrän man stänger av den, det kan vara viktigt i sammanhanget. Vissa vill ju ha kompressorn som en effekt i sig, och då är EBSen för diskret.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Min idé av hur en bra kompressor ska låta är att man inte ska märka att den var på förrän man stänger av den, det kan vara viktigt i sammanhanget. Vissa vill ju ha kompressorn som en effekt i sig, och då är EBSen för diskret.
Precis så vill jag också ha det, finns det fler förslag än EBS?
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Går det att koppla in en kompressorpedal via insertjacket på en mixer eller funkar det dåligt?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

busse skrev:Går det att koppla in en kompressorpedal via insertjacket på en mixer eller funkar det dåligt?
varför skulle du göra det?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

varför skulle du göra det?
Om man skulle vilja ha den efter SansAmpen och kunna utnyttja XLR utgången på SansAmpen.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

busse skrev:
varför skulle du göra det?
Om man skulle vilja ha den efter SansAmpen och kunna utnyttja XLR utgången på SansAmpen.
för fantom-matningen?

Annars gör man en kabel XLR-tele
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
crillep
Medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 18:27
Ort: Trollhättan

Inlägg av crillep »

EBS multicomp är mitt val. Klarar mig inte utan den numera...
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

för fantom-matningen?

Annars gör man en kabel XLR-tele
Japp, är det inte nåt mer som skiljer då man kopplar tele till XLR. Nåt med impendansen så man tappar diskant?
Skriv svar