Midistyrning av effekter, kabelängd

Prata om effekter och pedaler
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Midistyrning av effekter, kabelängd

Inlägg av busse »

Vi håller på att rationallisera i musikgrejerna och ena gitarristen funderar på att ha en effektburk monterad i racket med mixern. Är det nån som har koll på om man kan ha en 15-20 meter lång midikabel mellan midi pedalen och effekten för programbyten i effektenburken. Skulle det gå så skulle man kunna tejpa fast midikabeln med kabeln till en stagebox vi har från racket och då skulle man slippa dra den kabeln separat. Det har ju talats om 7.5 meter eller nåt sånt som max för midikabel, nån som vet hur kinkigt det är för programbyten det gör ju inte så mycket om man skulle råka ut för nån tiondel i fördröjning. Det är ju värre med en synt om man slår ner tangenen och sen kommer tonen en eller två tiondelar senare.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Midistyrning av effekter, kabelängd

Inlägg av Matte »

Det handlar nog inte om hur sent siganlen kommer fram. Den går trots allt med ljusets hastighet utan om att motståndet i kablen blir för stort för att den ska orka fram.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Midistyrning av effekter, kabelängd

Inlägg av Jan Hellman »

busse skrev:Vi håller på att rationallisera i musikgrejerna och ena gitarristen funderar på att ha en effektburk monterad i racket med mixern. Är det nån som har koll på om man kan ha en 15-20 meter lång midikabel mellan midi pedalen och effekten för programbyten i effektenburken. Skulle det gå så skulle man kunna tejpa fast midikabeln med kabeln till en stagebox vi har från racket och då skulle man slippa dra den kabeln separat. Det har ju talats om 7.5 meter eller nåt sånt som max för midikabel, nån som vet hur kinkigt det är för programbyten det gör ju inte så mycket om man skulle råka ut för nån tiondel i fördröjning. Det är ju värre med en synt om man slår ner tangenen och sen kommer tonen en eller två tiondelar senare.
Enligt en god vän som är otroligt kompetent vad det gäller elektronik är det största problemet med längd på midikabeln själva kabeln i sig om man bortser från fördröjningen som kan uppstå. Vanliga midikablar som man köper i en musikaffär är oftast väldigt billiga och har ett ganska stort motstånd i kabeln i sig. Men skaffar man en bra kabel där man löder på DIN pluggar kan man drastiskt förlänga kabeln utan risk för drop-outs. Jag har själv en 25 meters midisladd som jag använder just till ett pedalbord och jag har aldrig haft några problem. Funkar kanon. Kommer dock tyvärr inte ihåg vad vi använde för kabel men man ska ju kunna använda vilken 3-ledad kabel som helst av bra kvalitet med lågt motstånd. Säkert någon annan här som har ett bra tips på löskabel kanske? Eller kolla Elfa´s websida. Annars finns det förstärkare som man kan koppla för att förstärka midi signalen var 10:e meter ca men det blir kanske lite onödigt komplicerat.

MVH//Jan
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Enligt en god vän som är otroligt kompetent vad det gäller elektronik är det största problemet med längd på midikabeln själva kabeln i sig om man bortser från fördröjningen som kan uppstå. Vanliga midikablar som man köper i en musikaffär är oftast väldigt billiga och har ett ganska stort motstånd i kabeln i sig. Men skaffar man en bra kabel där man löder på DIN pluggar kan man drastiskt förlänga kabeln utan risk för drop-outs. Jag har själv en 25 meters midisladd som jag använder just till ett pedalbord och jag har aldrig haft några problem. Funkar kanon. Kommer dock tyvärr inte ihåg vad vi använde för kabel men man ska ju kunna använda vilken 3-ledad kabel som helst av bra kvalitet med lågt motstånd. Säkert någon annan här som har ett bra tips på löskabel kanske? Eller kolla Elfa´s websida. Annars finns det förstärkare som man kan koppla för att förstärka midi signalen var 10:e meter ca men det blir kanske lite onödigt komplicerat.

MVH//Jan
Skulle vara jätte fint om nån kunde tipsa om vilken kabel man skall välja. Om en 3-ledar kabel funkar kunde man kanske utnytja en av telekontakterna i stageboxen genom att löda en DIN plugg i ena änden som kopplas in i midipedalen och en stereotele i andra änden som kopplas i stageboxen och sen göra en adapter med telestereohona och DIN plugg eller löda en DIN plugg direkt i kabeln från stageboxen och plugga in i effektburken. Nån som har koll på vilka stift i DIN kontakten som andvänds för midisignaler?
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

busse skrev:Nån som har koll på vilka stift i DIN kontakten som andvänds för midisignaler?
alltid är det nån jävel!!
http://www.philrees.co.uk/midiplug.htm
http://www.midi.org/about-midi/electrical.shtml

MIDI Standard Hardware NOTES:
1. Opto-isolator shown is Sharp PC-900. HP 6N138 or other can be used with changes.
2. Gates "A" are IC or transistor; Resistors are 5%.
3. Maximum cable length is fifty feet (15 meters), terminated on each end by a 5-pin DIN male plug (i.e. SWITCHCRAFT 05GM5M).
4. Cable is shielded twisted pair, with shield connected to pin 2 at both ends.
25 meter har passerat smärtgränsen, men det fungerar ju uppenbarligen för andra!

TP-kabel för nätverk borde ju fungera alldeles utmärkt?

ELFA:
Bild
Art.nr. Y09502
6,66 kr metern

borde funka?
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Tackar för svaren, jag tror att jag skall testa att göra adaptrar och försöka köra midisignalen genom stageboxen. Det kan ju funka med lite tur, annars så får jag testa att göra en ny lång kabel.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Fick lägga ner hela projektet med att rackmontera effekten det blev för lång sträcka att skicka siganlen från gitarren via stageboxen och in till effekten så han får ha effekten bredvid sig och koppla utgången från den i stageboxen. Då behövs ju ingen lång midikabel heller då han har effekten ganska nära sig.
Skriv svar