Tubescreamer TS-9

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cliff
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 09:00
Ort: Malmö

Tubescreamer TS-9

Inlägg av Cliff »

Hej Alla!

Cliff var namnet och jag är ny här på forumet. Har spelat bas sedan de unga tonåren då punken knockade mig som en slägga. Har spelat i en massa band genom åren och en hel del olika musikstilar, och skulle nog säga att jag idag gillar det mesta, både att spela och att lyssna på.
Nåja, nog om detta, nu till min första fråga här på forumet.

Jag ska skaffa mig en Tubescreamer TS-9 hade jag tänkt och känner mig aningen förvirrad av de olika versionernas tillverkningsår. Inom vilket spann ska man leta? Om jag har förstått det rätt så tillverkades TS-9:an med orginalkomponenter fram till -85 och sedan finns det tre reviderade versioner på samma box, alla tre med olika bra kvalitet på komponenterna.

Jag undrar ju också såklart hur mycket det gör egentligen, det är ju svårt att tolka en artikel kring komponenterna när man inte har boxarna framför sig och kan jämföra ljudet i sin egen rigg.

Jag har också läst att de som tillverkas nya idag ska hålla samma kvalitet på både ljud och komponenter som originalet från de första tillverkningsåren, stämmer detta eller är det bara säljtext?

Tackar på förhand.
/Cliff
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Många försöker ju få tag i en riktig Tubescreamer från slutet av 70 (?) eller typ början av 80.
Jag har en från typ -99 och den låter kanon.

Det som jag tror är mer viktigt att tänka på är om du har möjlighet/vill modda den.
TS-9:an är inte optimal för bas då den kapar bort nästan all botten, har man då en förstärkare som är lite basfattig t.ex. så blir det lätt rätt tunnt.
Jag har inte moddat min än men är sugen, än så länge funkar det då jag sällan använder den och med Ashdowntoppen och Victorybasen så finns det bas så det räcker.

Detta chasssi är det som gäller tycker jag, har för mig det kommit några som heter liknande nu men är billigare och plastigare, tror inte de låter lika heler.
Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag har en TS-10 som jag tycker är rätt ok.
Funkar bra i effektloop så man kan blanda rent och distat ljud.

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Jag kör 808an, den är lite basigare och varmare i ljudet vilket passar super till bas. Min är moddad med true bypass.

Bild
Användarvisningsbild
Cliff
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 09:00
Ort: Malmö

Inlägg av Cliff »

Tackar för svar, jag har blivit lite klokare känner jag. :)
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Cliff skrev:Tackar för svar, jag har blivit lite klokare känner jag. :)
vilka band har du spelat i?

jag undrar jag :hmm:

tillägg:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moderat_Likvidation


:?: :?: :?:

tillägg 2:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cliff_Lundberg
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!

Köp en TS-10 på ebay, de brukar gå billigt och låter inte exakt likadant som TS-9 men förvillande likt och lika bra i mina öron.
Jag har båda och använder den ena ibland och den andra ibland. Jag kör dem parallellt med ren signal så har man botten kvar och kärna i ljudet, men gött skrammel ovanpå.... och så slipper man ju modda pedalen. Här behövs heller ingen true bypass, den här pedalen lastar inte ner signalen så det är bortkastade pengar och det kan dessutom bli sämre med true bypass, speciellt om man har det på alla pedalerna.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GNUlars skrev:Hejsan!

Köp en TS-10 på ebay, de brukar gå billigt och låter inte exakt likadant som TS-9 men förvillande likt och lika bra i mina öron.
Jag har båda och använder den ena ibland och den andra ibland. Jag kör dem parallellt med ren signal så har man botten kvar och kärna i ljudet, men gött skrammel ovanpå.... och så slipper man ju modda pedalen. Här behövs heller ingen true bypass, den här pedalen lastar inte ner signalen så det är bortkastade pengar och det kan dessutom bli sämre med true bypass, speciellt om man har det på alla pedalerna.
Lars
Ja, har man möjlighet, vilket de flesta har, så kan man köra paralellt förstås.
Använd effektloopen på stärken och du är hemma.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

GNUlars skrev:Hejsan!

Köp en TS-10 på ebay, de brukar gå billigt och låter inte exakt likadant som TS-9 men förvillande likt och lika bra i mina öron.
Jag har båda och använder den ena ibland och den andra ibland. Jag kör dem parallellt med ren signal så har man botten kvar och kärna i ljudet, men gött skrammel ovanpå.... och så slipper man ju modda pedalen. Här behövs heller ingen true bypass, den här pedalen lastar inte ner signalen så det är bortkastade pengar och det kan dessutom bli sämre med true bypass, speciellt om man har det på alla pedalerna.
Lars
Från början har jag använt min TS främst till gitarr och då vill man ture bypass, speciellt då man har en lite längre pedalkedja. Gitarrsingnalen är väl lite tunnare än en bassingnal. Men visst kan jag hålla med om att det är overkill med true bypass på TS om man tex saknar det på Wah Wahn som är en enorm signalslukare.

Sen har jag haft förmånen att testa flera TS-pedaler mot varandra, och det skall nämnas att alla låter snorbra. Den jag har låter inte lika varmt som en gammal ts808 men den låter identiskt med den gamla ts9an. Morderna ts9or har inte längre något av de legendariska chippen som de först hade, JRC eller RC, så dom låter lite mer metalliskt. Men som sagt skillnaderna är små och alla pedalerna är svinbra till gitarr men funkar även till bas.
Användarvisningsbild
Cliff
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 09:00
Ort: Malmö

Inlägg av Cliff »

hosse skrev:
Cliff skrev:Tackar för svar, jag har blivit lite klokare känner jag. :)
vilka band har du spelat i?

jag undrar jag :hmm:

tillägg:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moderat_Likvidation


:?: :?: :?:

tillägg 2:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cliff_Lundberg
Det är tyvärr inte jag, bra band det där, men inget jag var med i.

/Cliff
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Cliff skrev:
hosse skrev:
Cliff skrev:Tackar för svar, jag har blivit lite klokare känner jag. :)
vilka band har du spelat i?

jag undrar jag :hmm:

tillägg:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Moderat_Likvidation


:?: :?: :?:

tillägg 2:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cliff_Lundberg
Det är tyvärr inte jag, bra band det där, men inget jag var med i.

/Cliff
nehej, jag fick en uppenbarelse men som vanligt hade jag fel.

mycket bra band ska tilläggas. har orginalutgåvan av Moderat Likvidations 12" "Kuknacke" hemma.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Valle skrev:
GNUlars skrev:Hejsan!

Från början har jag använt min TS främst till gitarr och då vill man ture bypass, speciellt då man har en lite längre pedalkedja. Gitarrsingnalen är väl lite tunnare än en bassingnal. Men visst kan jag hålla med om att det är overkill med true bypass på TS om man tex saknar det på Wah Wahn som är en enorm signalslukare.
Vem är han, den där Ture bypass? se ovan
(kunde inte låta bli....)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Haha, jag ska ha Ture Bypass i mitt pedalbord!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

[quote="Valle"]
Från början har jag använt min TS främst till gitarr och då vill man ture bypass, speciellt då man har en lite längre pedalkedja. Gitarrsingnalen är väl lite tunnare än en bassingnal. Men visst kan jag hålla med om att det är overkill med true bypass på TS om man tex saknar det på Wah Wahn som är en enorm signalslukare. /quote]

Hm förresten:
För mig är det när man har många pedaler som man INTE vill ha true bypass. Men wah-pedalen borde du absolut ha true bypass i, den tar ju mycket på signalen i allmänhet.
Det är bra med en bra pedal med buffer (tex TS-9) i ingången i början av signalkedjan, så blir inte signalen så känslig senare. Om man har true bypass i en lång kedja pedaler och sedan har alla frånkopplade så låter det i allmänhet inte klokt. Resultatet blir som en lång, lång kabel hela vägen till förstärkaren. Denna lastar ner gitarrmikarna, tar bort output och diskant. Då kompenerar man för detta på förstärkaren för att få lite klarhet i ljudet. När sedan en pedal med buffrad ingång, som en tube screamer, kopplas in så blir signalen lågimpedans efter pedalen och det är bara gitarrkabeln som lastar mikarna med klarare och bättre ljud som följd. Skillnaden mellan true bypass och buffrad signal blir för stor och det blir jobbigt att ställa in ett ljud som funkar med båda. Skit i true bypass där det inte behövs och använd en pedal med bra buffrad ingång i början av signalkedjan, då kan du ha många pedaler efter denna utan att signalen blir lidande.

Kolla på Bob Bradshaw, Pete Cornish, Skrydstrup och Robert Keeley. De skulle inte drömma om att koppla ihop pedaler åt proffsen utan att använda någon form av buffrad signal till pedalerna. True bypass är något som har blivit allmän hype för att folk tror att gitarrsignalen är bäst opåverkad. Ibland är true bypass bra, men oftast onödigt.

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Bosspedaler brukar vara buffrade väl?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ja, Boss är så vitt jag vet buffrade
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Är EBS också det?

Börjar samla på mig en del ture bypass pedaler, så det kan vara värt att veta i vilken ordning jag ska koppla dem.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

GNUlars skrev:
Valle skrev: Från början har jag använt min TS främst till gitarr och då vill man ture bypass, speciellt då man har en lite längre pedalkedja. Gitarrsingnalen är väl lite tunnare än en bassingnal. Men visst kan jag hålla med om att det är overkill med true bypass på TS om man tex saknar det på Wah Wahn som är en enorm signalslukare. /quote]

Hm förresten:
För mig är det när man har många pedaler som man INTE vill ha true bypass. Men wah-pedalen borde du absolut ha true bypass i, den tar ju mycket på signalen i allmänhet.
Det är bra med en bra pedal med buffer (tex TS-9) i ingången i början av signalkedjan, så blir inte signalen så känslig senare. Om man har true bypass i en lång kedja pedaler och sedan har alla frånkopplade så låter det i allmänhet inte klokt. Resultatet blir som en lång, lång kabel hela vägen till förstärkaren. Denna lastar ner gitarrmikarna, tar bort output och diskant. Då kompenerar man för detta på förstärkaren för att få lite klarhet i ljudet. När sedan en pedal med buffrad ingång, som en tube screamer, kopplas in så blir signalen lågimpedans efter pedalen och det är bara gitarrkabeln som lastar mikarna med klarare och bättre ljud som följd. Skillnaden mellan true bypass och buffrad signal blir för stor och det blir jobbigt att ställa in ett ljud som funkar med båda. Skit i true bypass där det inte behövs och använd en pedal med bra buffrad ingång i början av signalkedjan, då kan du ha många pedaler efter denna utan att signalen blir lidande.

Kolla på Bob Bradshaw, Pete Cornish, Skrydstrup och Robert Keeley. De skulle inte drömma om att koppla ihop pedaler åt proffsen utan att använda någon form av buffrad signal till pedalerna. True bypass är något som har blivit allmän hype för att folk tror att gitarrsignalen är bäst opåverkad. Ibland är true bypass bra, men oftast onödigt.

Lars
Kul att få lära sig något nytt. Vissa av mina pedaler är true bypasspedaler och vissa inte. Jag har alltid trot att TB måste va bättre för gitarrsignalen men här får man höra. Man kan ju fråga sig varför en pedal för 2000+ inte har TB från början, hmm kanske för att det är bäst så, ganska dumt att modda pedaler som gör sig bäst omoddade. :shock:

Det skulle va kul och veta vilken ordning man ska sätta pedalerna för bästa resultatet. Jag har alltid satt tubescreamern först i signalkedjan då jag tycker den go att ha innan distarna (som inta har TB), sist har man satt flumpedaler som deley, tremolo och wahwah som alla har TB.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Martin: EBS pedaler har bra buffring, de behöver inte true bypass. Men den nya tremolopedalen har true bypass. Inte för att det är bättre, utan för att alla frågar efter det, och man är rädda att förlora kunder på att inte ha true bypass. Så tokigt kan det bli när allmän hype får råda....

Valle: det där låter väl vettigt. Se till att ha en buffrad pedal först så är det inte lika noga vad som händer därefter.

Ett experiment: prova att jämföra två olika gitarrkablar från gitarr till buffrad pedal, det kan vara stor skillnad. Prova sedan att jämföra samma kablar från pedal till förstärkare, det är inte säkert att du märker någon skillnad...

Ha alltid en buffer först i pedalkedjan, så är det inte så viktigt om resten är true bypass eller inte. Danska Skrydstrup har en lyx-buffer som justerar både in till pedaler och ut från pedaler, kostar ett par-tre tusen. Det är sådant som sitter i stjärnornas pedalbord, lite overkill för de flesta av oss även om jag faktiskt är lite sugen på en sådan....

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

Vad är skillnaden på TS10:an och DS10:an? Nån som vet. Finns en DS10 på Tradera nu och blev lite småsugen: http://www.tradera.com/Vintage_gitarref ... n-57344782

Förstår att det inte är någon tubescreamer i den bemärkelsen men vore kul om någon testat båda och har en jämförele att ge..

Annars finns ju den här som ser spännande ut: http://www.tradera.com/Tubescreamer_Git ... n-57058990
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag har en Distortion Charger. Den låter helt ok, men är rätt tunn i ljudet. Tonkontrollerna är lite mesiga. Jag hade räknat med en dist som gick att tjocka till lite med basratten när jag köpte den, men den låter mest skramligt och då har jag ju mina tube-screamerpedaler redan...
Jag gillar TS-10 bättre
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Gäst

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:Är EBS också det?

Börjar samla på mig en del ture bypass pedaler, så det kan vara värt att veta i vilken ordning jag ska koppla dem.
Några utöver tremolot är nyligen reviderade och har också ture bypass.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

GrafZeppelin skrev:
basmartin skrev:Är EBS också det?

Börjar samla på mig en del ture bypass pedaler, så det kan vara värt att veta i vilken ordning jag ska koppla dem.
Några utöver tremolot är nyligen reviderade och har också ture bypass.
Nu är han ute och rör på sig igen den där Ture bypass, alltid lika trevligt när han dyker upp.
Jaså EBS kör alla pedaler True Bypass! Bra att veta.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GNUlars skrev:
GrafZeppelin skrev:
basmartin skrev:Är EBS också det?

Börjar samla på mig en del ture bypass pedaler, så det kan vara värt att veta i vilken ordning jag ska koppla dem.
Några utöver tremolot är nyligen reviderade och har också ture bypass.
Nu är han ute och rör på sig igen den där Ture bypass, alltid lika trevligt när han dyker upp.
Jaså EBS kör alla pedaler True Bypass! Bra att veta.
Lars
Ture Bypass har inte varit på alla pedaler än. Men det kommer säkert.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar