Design/tänkhjälp?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
dereborn

Design/tänkhjälp?

Inlägg av dereborn »

Jag har ju i bra många år kört rakt in i stärkaren, utan krusiduller. Tycker att det låter klart bäst! Fick en chock när jag för länge sedan, då jag körde med rätt mycket jox i signalkedjan, en gång tvingades hoppa över pedalerna helt... OJ, vilket sound det var i basen plötsligt!! OK, jag vet att effekterna blivit bättre, och att man gör true bypass etc, men jag har hållit mitt sound ganska cleant, och trivs med det!

...men...

Oftare och oftare har jag kontran med på gig, använder en BOSS LS-2 line selector för att koppla både kontran och p-basen till samma stärk. Funkar jättebra.

Nu håller BBQV på att bygga en telebas åt mej, som enligt utsago kommer att ha lite svagare signal än P-basen. Dessutom har jag börjat snegla på att använda en preamp till kontran. Tips o åsikter på preamp?

Här börjar det bli krångligt.... Om jag vill ha med P-basen, telen och kontran till gig, slippa jacka i och ur kablar vid basbyte, och bara ha en stärkare...

Hur skulle NI konfigurera den patchningen? En liten linemixer? Flera LS-2:or? Nån slags "mute"-pedaler bara? Sen ska man säkert ha koll på impedanser etc också, vilket jag INTE har...

Tips o åsikter mottages tacksamt!!
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Jag skulle använda en linemixer med mute för varje kanal.

Behringer har nåt som kan passa om man inte hittar begagnat...

Bild

/EA
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ärligt talat... i senaste luthmankatalogen fanns en "pedal" eller effekt som (om jag inte minns fel)
som just tog upp skillnaden i output vid basbyte.. samt jag undrar om den inte hade mutefunktion också... hmm.. kolla upp det vetja..

oj, men då var man ju tvungen att jacka ur hela tiden.. :oops:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Om det bara handlat om två basar är Radial Bassbone en mycket bra mackapär!
http://www.tonebone.com/tb-bassbone.htm
Kanske man kan ha två sådana ? :roll: :oops:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja precis den var det jag menade!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

EBS MicroBass II är en så'n mackapär för två basar.

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har använt båda, men tyvärr inte samtidigt, så det är lite svårt att jämföra. Båda har en hel del möjligheter men min magkänsla gör att jag saknar Bassbone mer.
Om jag minns rätt så köpte Danne min så han kan kommentera den.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Det är synd att det finns ingen så'n mackapär för tre basar

/EA
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Två alternativ.
1: Tech 21 Bassdriver DI, men då måste du jacka ur. Kostar fan knappt två lök idag, sjukt prisvärd!
2: http://www.lehle.com/products/frameset_ ... _Link=3at1

Kostar typ 300-400 euro om jag inte missminner mig... Lite dyrare, men det är väl i princip det du är ute efter?

EDIT: Inte 300-400, 159 jävla euro! Bara att beställa då Dereborn :wink:

EDIT IGEN!: Den är ju för fan stereo också! Sån där blir ju till och med JAG sugen på... Och jag har 2½ bas...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag skulle köra på nån slags A/B/C-switcher (finns ju Morley Tripler med) och sen en separat preamp-pedal för Telebasen.

Jag kan klart rekommendera DOD FX10 BiFET preamp, en 80/90-tals pedal som brukar finnas beggad då och då, har en själv som i princip alltid är på :) Ton och volym, och väldigt välljudande, skyhög ingångsimpedans så den passar fint som först i kedjan...

Kan ju bli ett rätt behändigt litet pedalbord med switchern och en eller två små preamp-pedaler; finns ju andra varianter av preamp med om den ändå "alltid" ska vara på; Fishman Model B, Fishman Platinum Pro, Sansamp BDDI/PDI, Behringer BDI21/ADI21 + en uppsjö andra...eller varför inte MXR microamp?
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

TACK, bröder för ert engagemang!


Tonebone verkar ju bra! Min magkänsla säger alltid nåt annat än EBS...
Om man då sätter LS-2:an innan den, och kör elbasarna via den, (LS-2 har separata level-konroller, så jag kan jämna ut skillnaden mellan P- och telebasen) och så får tonebone vara A/B mellan Kontra o el.

Lehle-swithchern verkar ju också helrätt! - och sen kanske bara nån/några preamps, som mikke sa. Har faktiskt funderat på MXR:en, nån som använt en på senare tid? Gillar enkelheten och formatet!

Vill också minnas att tc electronics gjorde en preamp-pedal på 80-talet som alla fender-rhodes-ägare suktade hårt efter... Det vore nog nåt för kontran!

Mer idéer o synpunkter alltid välkomna!

/J
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Lehle-swithchern verkar ju också helrätt! - och sen kanske bara nån/några preamps, som mikke sa. Har faktiskt funderat på MXR:en, nån som använt en på senare tid? Gillar enkelheten och formatet!

/J
Hüm, varför inte Lehle-switchern och en tech 21 bassdriver DI? 8) Lehlen för att byta bas och bassdrivern för ljudet... Då har du ju en DI-box också, och kan alltså ha TRE signaler! Lehle-boxen är ju stereo, och sen ta en av dom signalerna in i bassdrivern som kan köra både vanligt och DI...
Bass heaven! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns en sån TC "Parametric EQ" till salu på GMF tror jag.....till det facila priset av 2000:-!!! Hmmm....
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

DI tar jag från min MESA. Så man får med lite rörkompression/värme/överstyr etc. Det är ju MESAN:s ljud jag gillar och vill ha! På alla tre basarna!

Så den funktionen är inte aktuell varken från Sansampen eller nån annan preamp. Däremot troligen en till telen mest för att boosta signalen. (Kanske en booster helt enkelt?) - och en annan till kontran för att tweaka den signalen lite. Här vill jag nog ha en preamp med eq, särskilt om jag ska fortsätta med sensträngarna. Får också för mej att kontran är mer "olika" från dag till dag, gig till gig. Troligen mer känslig för akustik, luftfuktighet, temperatur etc.., Därför bra att kunna pilla lite mer.

Lutar alltså åt:
A) P-bas>Lehle>LS-2>Tuner/MESA
B) Telebas>MXR microamp>Lehle>LS-2>Tuner/MESA
C) Kontra>preamp>Lehle>LS-2>Tuner/MESA

Blir ju ett smutt litet pedalbord, med bara Tunern, Lehleswitchern, MXR:en och en preamp till! Nån strömförsörjare etc kan man nog få till lite slickt!

Tack för input, kommer ni på fler idéer så fortsätt posta!! (alt. om nån ligger på en mxr eller en bra kontrapreamp!)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

200071 skrev:Jag har använt båda, men tyvärr inte samtidigt, så det är lite svårt att jämföra. Båda har en hel del möjligheter men min magkänsla gör att jag saknar Bassbone mer.
Om jag minns rätt så köpte Danne min så han kan kommentera den.
Jo, den funkar fint. Den har boostfunktion också som kan kompensera Telebasen. Problemet blir ju då i så fall att få in tre instrument eftersom den bara har två inkanaler. Jag skulle isåfall kombinera den med en A/B-box där jag kopplar in elbasarna i A/B-boxen så de får dela på en kanal och kontran en egen. En kanske dum fråga, men nog finns det väl A/B-boxar med två in- och en utgång?

Den enda nackdelen med Bassbone i mitt tycke är att den inte har true bypass. Trots att ena kanalen inte har några rattar mer än volym utan istället har tre förinställda eq-lägen varav en "flat" blir det inte helt opåverkat och rakt in i Orangen låter bäst i mina öron. Ett annat alternativ är om du har två instrumentingångar på förstärkaren för då kan du kompensera ev. dämpning (ifall det är fråga om hi/lo-ingångar) med ex. Bassbone och då slipper du A/B-boxen. Alltså Main-basen in i hi-utgången och kontran och den andra in i Bassbone och vidare till lo-ingången.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Lutar alltså åt:
A) P-bas>Lehle>LS-2>Tuner/MESA
B) Telebas>MXR microamp>Lehle>LS-2>Tuner/MESA
C) Kontra>preamp>Lehle>LS-2>Tuner/MESA
Blir ju ett fint litet pedalbord det där! Då har du ju chans att slänga in en sån där flanger som Phil Lynott hade :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Vad HADE Lynott för flanger egentligen?
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:Vad HADE Lynott för flanger egentligen?
MXR Flanger/Doubler var det någon som skrev att han hade på annat ställe i forumet.
Guitar baseball med kontran?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:Guitar baseball med kontran?
Det är ju som att använda det platta slagträt i brännboll...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Johannes skrev: Guitar baseball med kontran?
double-bass ball
Skriv svar