Tokdist, inte overdrive.

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Tokdist, inte overdrive.

Inlägg av anli »

Som rubriken lyder så är det "vråål-dist" som gäller... till skillnad från "overdrive"-tråden.
Är mycket nöjd med min EBS valvdrive som lätt rör-overdrive effekt.
Den är på för jämnan. Visst kan man få lite värre dist al'a Jack Bruce om man vrider på lite. Men som super-duper-fuzz-vråldist passar den inte.
Inbillar mig att det är bland gitarrpedalerna man skall leta för få det där extra.
Musikbörsen hade tex Visual Sound "Jekyll & mr Hyde"http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?i ... tno=161538
Påstods att den kunde vara nåt för mig.
Så jag tänkte ta mig en sväng och testa lite pedaler vid tillfälle, och vore tacksam för tips på fler lämpliga kandidater.
Ett krav är "true-bypass".
Tex "Rat 2" har någon nämnt om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hmm.. är alla proco's true bypass ?
för i juggernauten är det ett jäkla fräs.. men en grön rysk bigmuff är ju rejält mycket fuzzigare!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ja de där Rat-lådorna ser ju stabila ut åtminstånde.
Trodde i min enfald att om det var en sån där rejäl knapp å trycka på så är det true bypass :)
Big muff hade jag glömt bort, tack!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Big Muff :twisted:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ska du inte ha en fuzzbox i stället för en dist om det verkligen ska spraka om soundet?

Fuzz Face t.ex!
Eller Big Muff som BBQV så vist föreslog!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

dereborn skrev:Ska du inte ha en fuzzbox i stället för en dist om det verkligen ska spraka om soundet?

Fuzz Face t.ex!
Eller Big Muff som BBQV så vist föreslog!
Kanske... på 70-talet så hade jag "fuzz" (transistordist... typ fyrknatsvåg)... tror jag :oops:
Blir inte klok på vad som är vad. Numer har ju alla sån pejl på allt :D
På den tiden pulade jag ihop lite elekronik på en lödbrygga å så sen blev det öväsen.
Jag saknar två sound... ett genomträngade gitarrliknade dist och ett mardrömsliknade black sabbath-dödsmetall-aktigt. Om ni fattar :D
Over the top ordentligt.
Hur som helst, den där "Dr Jekyll & mr Hyde" grunkan är en två kanalers dist å fuzz. Kanske e grejen? Återkommer med testrapport.
gäst

Inlägg av gäst »

Det kan ha varit ett av mina inlägg du läst när du sett Rat 2 nämnas. Jag har en sådan och tycker den funkar bättre för mig än de pedaler jag testat tidigare, vilka är SansAmp Bass Driver, Fulltone Bass Drive, DigiTech Bass Driver, EBS Multidrive samt BOSS ODB-3 Bass OverDrive. (Driver de med oss eller...?) Många av overdrivepedalerna som är gjorda för bas har ju en blend-funktion där den distade signalen blandas med den rena signalen eftersom disten annars i många fall skär bas. Denna funktion har jag aldrig gillat, jag tycker det blir ett onaturligt hängmattesound. Med min Rat 2, som ju egentligen är en gitarrpedal upplever jag inte att basfrekvenserna försvinner. Den har ett bra filter och dessutom, skulle man uppleva ljudet som basfattigt så kan man ju alltid dra på lite mer bas på förstärkaren eller göra som jag, jag har en Sadowsky Bass Preamp/DI med en 2-bands EQ på. Den använder jag sällan som pedal, jag använder dem bara som DI men om man vill kompensera ev basförlust så kan jag trampa igång den med lite adderad bas samtidigt som jag trampar igång disten. Nu till saken: Rat 2 har väldigt mycket dist om man vill. Mer än jag någonsin behöver men den låter givetvis bra med lite dist också. Jag köpte min på Vendolin för 400:- men den är inte jättedyr ny heller. Prova, den kanske passar dig.

Edit:
http://www.procosound.com/ratindex.htm#rat2
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tackar!
Rat 2, Procos pedaler och Big muff.
Kan vara en lagom start!

Btw, måste det vara en rysk muff? Vad är skillnaden?
Edit: läste på lite nyss om Electro harmonix... men den blnaka amerikanska Big Muffen, funkar den då?
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev:Tackar!
Rat 2, Procos pedaler och Big muff.
Kan vara en lagom start!

Btw, måste det vara en rysk muff? Vad är skillnaden?
Edit: läste på lite nyss om Electro harmonix... men den blnaka amerikanska Big Muffen, funkar den då?
Rat 2 och Proco är samma sak. Alla Rat-pedaler är samma som Proco.
Jag TROR (gissar) att den amerikanska och ryska är samma pedal med olika skal men någon annan kanske vet hur det egentligen ligger till?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Ratt 2 och Proco är samma sak. Alla Rat-pedaler är samma som Proco.
Självklart... det är jag som gaggar :D Det är så mycket som snurrar i huvudet sista tiden, rör i hop det mesta. Ni få ha tålamod med en gammal man.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

varför jag sa rysk är för att det är den enda jag provat...
Det har varit en diskussion på något annat forum om det där och det ska tydligen vara skillnad på ljud. mellan ryska och amerikanska.. men jag skulle nog inte höra någon skillnad...
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Här kommer ett litet tips på "modd" som kan vara värt att prova göra på sin RAT eftersom det är busenkelt att både göra och att återställa ifall man inte är nöjd! Jag har gjort det och tycker det blev kanon på min iallafall, men nu hade jag tydligen "rätta" grejerna inne i min RAT -83:a !
Mr. Stinkfoot tipsade mig om detta, han menade att RAT`n har enormt mycket bas i sig och det hör man ju då distortion är vriden på max men eftersom jag upplevde att originalet kapade massor ur botten på ljudet (vilket jag fullkomligt hatar) när distortion var ställd lågt så... efter modden har den inte lika mycket "fräs" men det finns kvar så det räcker och blir över ändå, men nu bråkar den inte lika mycket med bottendraget :P Men som sagt alla har vi väl lite olika ljudideal och tur är väl det! så jag fråntar mig allt ansvar över detta spektakel :lol:
Men testa vetja! Trots mitt motstånd mot pedaler till bas så ångrar jag bittert att den såldes :(

http://www.diyguitaramp.com/rat.html

Ps. det verkar som dom flesta ProCo´s har true bypass för det är väl det DPDT står för eller? Sen vill jag påstå att efter modden blev den inte lika kul till gitarr men det skiter väl vi bassister i.

http://www.happybob.com/rstrand/rat/rat_versions.htm
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tog en sväng på lunchen och snabbtestade följande (de enda som var intressanta i den affären):

Visual Sound "Jekyll & mr Hyde":
Verkligen mycket knappar och den snodde lite bas i overdriveläget, men mindre i dist. Var nära det extrema over the top som jag var ute efter. Med båda overdrive och dist påslaget blev det nästan oändlig sustain :D.

Ibanez Phat head -PD-7:
Lite mer vanlig bas overdrive/dist men väldigt bra sådan. Maxade distknappen men hade velat haft lite till. Mycket BAS om man vill. Mindre knappar att förvirra bort sig i. Väldigt olik Visual sound disten. Hade den haft true bypass så hade den varit intressant.

Ashdown Bass Drive Plus :
Mjae.. vanlig knorrig overdrive. Inte vad jag var ute efter.

Skall leta upp big muff och rat2 innan jag bestämmer mig. Vill ha lite orginal-leffekt att jämföra med. Visual sound ligger först än så länge, bara för attt man verkligen kunde få tokdist med den. Ok, den tappar bas men jag vill ha elgura ljudet. Dessutom kan grabben som lirar gura låna den. Men Ibanezen överraskade, mer vetttig om jag skall vara ärlig, men jag har redan en rätt schysst overdrive.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag har en ibanez pd7 som jag gillar skarpt.. men då är det overdriveljudet jag gillar.. skulle gärna vilja ha en pd7 i ett ratliknande skal om det är någon diy-människa som känner sig manad...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

macahan skrev:Jag har en ibanez pd7 som jag gillar skarpt.. men då är det overdriveljudet jag gillar.. skulle gärna vilja ha en pd7 i ett ratliknande skal om det är någon diy-människa som känner sig manad...
Ja, jag förstår att du gillar den. Den var extremt användbar och prisvärd för 795 bagis.
Men ett coolare skal skulle förstås inte skada!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

men den fungerar ärligt talat minst lika bra bara för att användas som boostpedal... grymt bra tryck ger den jämfört med ren signal(iallafall med jazzbas)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

För de närmast sörjande så fortsatte min väg genom distpedalsdjungeln i lördags, onödigt bakfull vinglade jag in på Uppsala musikverkstad och fick tips om
Tech21 XXL :Inte illa alls! Inte så många knappar, bra djupbas om man ville... fick även till gitarrdistljudet. En märklig "warp"ratt dock, märkte inget alls när jag vred på den.
Det är nog den jag mest kan tänka mig av de hitintills testade.

Men! Väl hemma så var jag tvungen att prova 9 v splitten jag hade sköpt och kopplade in min leksaks-behringer OD (plastgrunka för 200 spänn) innan EBS valdriven och lite Boss reverb efter. Voilá! De funkade ju bra ihop :D
Ok inte i klass med några av de testade men duger för stunden, det blev inte lika bråttom med en ny.
Denna kombination skulle jag kunna tänka mig, om jag skulle frossa i pedaler:
Ibanez phathead >XXL(eller rat2/big muff)>EBS valvdrive>Boss reverb. En flanger å wahwah nånstans oxå :P !
Då får man rätt intressanta möjligheter till variation. Fast då håller man nog mer på att trycka på pedalknappar än spela bas :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

fan Anli, segare än kola är man ibland :oops: Jag har kommit fram till att jag inte vill ha min stinkfoot-pedal, fortfarande intresserad?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tja, why not! Har hoppat över att testa den omoddade bossen så jag har ingen uppfattning om hur den låter.
Den kan väl bli en cool grunka i samlingen om inte annat :)
Hör av dig om du tittar förbi Uppsala.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Tja, why not! Har hoppat över att testa den omoddade bossen så jag har ingen uppfattning om hur den låter.
Den kan väl bli en cool grunka i samlingen om inte annat :)
Hör av dig om du tittar förbi Uppsala.
ska faktiskt upp på Onsdag :lol: PM'ar dig.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

:D eftersom unge Herr FreCKo verkar ha slarvat bort sin stinkfoot, så gjorde jag slag i saken i dag och plockade upp en Little BigMuff (+ en wah-wah... ty grabben fick "Kill em All" fick grabben i julklapp, så jag blev lite Cliff Burton inspirerad :)).
Mycket nöjd, väldigt sprakig men organisk fuzz... å mycket av den dessutom :D. Inte så mycket att skruva med och det är skönt.
När den väl hamnade före EBS valvedrajven, så använde jag den för att få ljudvariation,
Tech21 och Ibanez distarna var ju mer allround och vettiga kanske, men jag kunde inte sluta ratta på dom.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev::D eftersom unge Herr FreCKo verkar ha slarvat bort sin stinkfoot, så gjorde jag slag i saken i dag och plockade upp en Little BigMuff (+ en wah-wah... ty grabben fick "Kill em All" fick grabben i julklapp, så jag blev lite Cliff Burton inspirerad :)).
Mycket nöjd, väldigt sprakig men organisk fuzz... å mycket av den dessutom :D. Inte så mycket att skruva med och det är skönt.
När den väl hamnade före EBS valvedrajven, så använde jag den för att få ljudvariation,
Tech21 och Ibanez distarna var ju mer allround och vettiga kanske, men jag kunde inte sluta ratta på dom.
Jag blir nästan orolig över att jag inte hittar den :shock: Jag har gått igenom replokalen typ tre gånger, flickvännens hus och min lägenhet...

Vad vart det för wahwah?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hade tänkt först en EBS... men fanns ingen just då, så jag blev övertalad till en Tech21 "Killer wail" med variablet svep a 995 bagis. Verkar inte vara någon höjdare när man kollar reviews på nätet... men den funkade för mig. Tre lägen: högt, jättesvep och lågt. Kör på jättesvepet.
I alla fall 1000 ggr bättre än den hopplösa mackapär jag hade anno 1975 ;) Tänkte det skulle vara kul å mixtra lite tillsammans med muffen.

hm... flanger eller phaser, det blir nästa oumbärliga pryl jag bara måste köpa ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Hade tänkt först en EBS... men fanns ingen just då, så jag blev övertalad till en Tech21 "Killer wail" med variablet svep a 995 bagis. Verkar inte vara någon höjdare när man kollar reviews på nätet... men den funkade för mig. Tre lägen: högt, jättesvep och lågt. Kör på jättesvepet.
I alla fall 1000 ggr bättre än den hopplösa mackapär jag hade anno 1975 ;) Tänkte det skulle vara kul å mixtra lite tillsammans med muffen.

hm... flanger eller phaser, det blir nästa oumbärliga pryl jag bara måste köpa ;)
Jag provade den där Killer Wail en gång, var inte riktigt min grej tyvärr... Kan iofs bero på att jag vill att pedalen ska fjädra tillbaka när man kört den i botten + att jag vill ha switchlöst... Ljudmässigt är den iaf riktigt bra! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Efter att nu på morgonen ha kört ett tokdistat bassolo med trummaskin i 40 minutert, så är jag i extas! Muffen är helt underbar. Följande konstellation låter ändå stallmickens nasala rocknroll ljud skina igenom distmattan:
1. Rick 4001 med endast stallmick
2. Little bigmuff sustain kl12 tone kl 10
3. EBS valvdrive med lite hängmatta
4. Boss reverb/delay med svagaste reverb
5. Ampeg B100R tonkontroller i mittläge
(i en bandsituation hade man nog fått knappa in lite annorlunda, men som morgononani helt ok :D)
Förvånansvärt mycket bas i muffen! Kan inte ha full halsmick inkopplad...
Nackdelen kanske är möjligtvis att Muffen har bara ett sound som man dock kan mecka runt lite med kringutrustningen. Men vilket sound!
Så trevligt när inte basens karaktär inte förvinner i de psykedeliska distdimmorna.

Jag är alltså skitnöjd, trots att jag inte exakt fått det jag var ute efter inledningsvis.
Men det blir säkert en distpedal till :D
Tech21 xxxl eller Ibanez Phathead var ju tråkigare (inget eget ljud liksom) men väldigt användbara trots allt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar