Vill slänga pengar på en chorus

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Vill slänga pengar på en chorus

Inlägg av SmashMyAmp »

tjenare.. nu efter jul lyckades jag hålla kvar i en del pengar och är på jakt efter en bra chorus eller flanger.. eller ja igentligen är jag ute efter alla möjliga effekter förutom overdrive som jag redan har. Så ni som har lite roliga effekter (specielt chorus/flanger) dela gärna med er lite erfarenhet. priset det helst ska ligga på är väl runt 0-1500 svenska riksdaler.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Blackparkas har kanske en Boss till salu. Tror jag.
basic
VIP medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av basic »

Personligen gillar jag mitt EBS Chorus....

Bör du kunna få för runt 800-1000:- beg
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Pedaler är skoj. Har haft det mesta utan chorus som jag aldrig sett någon användning för i den musik jag spelat. Så jag rekommenderar gärna något annat.
Vad spelar du för typ av musik? Det är ju svårt att rekommendera utan att veta, men på den tiden jag spelade funk och lite experimentiell musik hade jag en grym pedal som hette envelope filter som var fin att slappa och spela lite allmänt hårt luftigt sväng med. Lite som en auto-wah, men den lät PEOW istället för WAOW om man får använda tekniska termer.

Hittar varken den modellen jag hade och dessutom bara ljudklipp för gitarr, men den längst ner ger väl ett hum om vad man kan vänta sig.
http://www.musiciansfriend.com/product/ ... sku=150007
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

För 1500 får du ju i princip vilken pedal som helst :) Leta rätt på en Line6 MM4 så får du både chorus, vibrato, tremolo, flanger, phaser och inte minst - en totalt oanvändbar ringmodulator!

Men seriöst: Boss har bra chorus; CE5 eller CE3B skulle jag rekommendera. Eller varför inte en gammal CE2B, tror det finns 2 st på Tradera nu.

Kika runt vad det ligger ute på annonser så kan vi avråda eller jubla här :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Re: Vill slänga pengar på en chorus

Inlägg av prunier »

SmashMyAmp skrev:tjenare.. nu efter jul lyckades jag hålla kvar i en del pengar och är på jakt efter en bra chorus eller flanger.. .
Pengar!!! Det behövs inte!
Jag har till "salu" en oanvänd Behringer chorus som bytas mot ett halvt kg bryggkaffe :wink:

(men om jag varit du hade jag köpt en phaser eller flanger, låter bra mycket bättre)
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

Okey låter bra, jo jag spelar typ punk rock "ala blink" stil typ.. men börjar köra rätt mysiga grejer på basen nu när jag väl har lärt mig att spela lite bättre. okey det verkar som alla tkr att boss chorus är rätt bra, kanske skulle knycka parkas då,
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag har en moddat Boss CE-2B.. (ny box med stor ratt för Speed (rate?) så man kan ändra den med foten medans man spelar..) antagligen den första pedalen jag köpte.. jag tycker den gör sitt jobb bra.. har inte haft anledning att ha ett mer Boutiq chorus så den har fått stanna!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

En av de bästa chorus som finns på marknaden:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5270858
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Inte för att sabba Parkas försäljning men jag måste säga att, ENLIGT MIG, är Boss CH1 inte alls lika rolig till bas som andra Boss chorus (CE5, CEB3, CE2B osv). Låter rätt hårt, lite mer 90-tals hårdrock än varmt chorus. TYCKER JAG. Ja ju vara precis vad du söker i och för sig.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

men förlåt då :)

postade från mobilen och det blev två inlägg...
Senast redigerad av mikkejohansson den ons 30 jan 2008, 19:41, redigerad totalt 1 gånger.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

mikkejohansson skrev:Inte för att sabba Parkas försäljning men jag måste säga att, ENLIGT MIG, är Boss CH1 inte alls lika rolig till bas som andra Boss chorus (CE5, CEB3, CE2B osv). Låter rätt hårt, lite mer 90-tals hårdrock än varmt chorus. TYCKER JAG. Ja ju vara precis vad du söker i och för sig.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:
mikkejohansson skrev:Inte för att sabba Parkas försäljning men jag måste säga att, ENLIGT MIG, är Boss CH1 inte alls lika rolig till bas som andra Boss chorus (CE5, CEB3, CE2B osv). Låter rätt hårt, lite mer 90-tals hårdrock än varmt chorus. TYCKER JAG. Ja ju vara precis vad du söker i och för sig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Själv har jag en Boss CE-5 till salu... :wink:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Chriller skrev: ...men den lät PEOW istället för WAOW om man får använda tekniska termer.
:lol: :lol: :lol:

Påminner om när gitarristerna i bandet skall förklara för trummisen hur han skall spela: "Nä, du skall spela svisch, boff, boff. Inte splash, boff, ding."
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Om du hittar TC´s gamla klassiker SCF kan det vara något att titta lite på. Den är fantastisk.

http://www.zzounds.com/item--TCECHORFLAN

HTTP://www.tcelectronic.com/SCF.asp

Sen om du spelar lite röjjigare musik som punk (och annat också i och för sig) gillar jag verkligen EH Electric Misteress, som egentligen är en flanger. Men den låter bra.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_Mistress

Deluxe modellen är den bästa i mina öron. Större än originalet men brusar och brummar mindre. Nackdelen är att man inte kan köra den på batteri men ser man miljömässigt på det hela så är det bättre med strömkabel. :P Mycket personlighet har den. :)

http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f ... 5FMistress

//Jan
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

vilken skulle ni föredra mellan freckos CE-5 eller blackparkas super chorus? jag har själv inte en aning vilken som är bäst, men jag vill inte ha någon som släpper igenom lite för lite bas bara..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag har inte testat CE-5:an men den ser ju rätt lik ut den jag har att sälja.

Finns det inga musikaffärer du kan testa pedalerna i?

Min pedal släpper igenom bas helt ok, nemas problemas där och det tror jag inte det är några problem med FreCKos heller. Se´n går det ju alltid att köra via effektloopen med de pedaler som man tycker basar för lite.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

Näe jag har musikbörsen men orkar inte åka buss 4 mil fram och tillbaka bara för de, känns trist.. Men det låter fin fint, jag måste känna lite på det innan jag klipper till på någon.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mikke säger; CE5 ;)

Den har dessutom "filter" för att lämna bassignalen o-chorusad och diskanten med effekt (eller tvärtom). Kan vara bra för att behålla botten.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

mikkejohansson skrev:Mikke säger; CE5 ;)

Den har dessutom "filter" för att lämna bassignalen o-chorusad och diskanten med effekt (eller tvärtom). Kan vara bra för att behålla botten.
Ok? förstod inte det? hur funkar det då?
testade super chorusen idag faktiskt, som synd var så testade jag det på en JD bas och en halv taskig hartke rigg.. men jag tyckte det var svårt att få ett gött mysigt ljud, det var antingen alla rattar i böt så det blev lite rymd aktigt ljud annars la man inte märke till att den var igång så väl (vilket jag vill, det ska verkligen höras).
Senast redigerad av SmashMyAmp den fre 01 feb 2008, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Var tvungen att testa min precis här och jag kan inte tänka mig att CE5:an skulle skära mindre bas, denna skär nästan ingen alls nämligen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

blackparkas skrev:Var tvungen att testa min precis här och jag kan inte tänka mig att CE5:an skulle skära mindre bas, denna skär nästan ingen alls nämligen...
Mm, det håller jag med om. Det finns gott av bas och botten.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tror nästan jag behåller min... Man vet aldrig när den kan komma till användning...
Fick ju ihop pengar till P-basen också så...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om du "verkligen vill att den ska höras" kanske du skulle testa en flanger med - lite som hellboy beskriver?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar