Diskussion kring bygge av rörpreamp

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Fortsatt diskussion från: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... 5#p1116966

Jag har länge tänkt bygga en rörpreamp, och med en hel del solid state-projekt under bältet tänkte jag att det kunde vara dags att börja planera. Det verkar som om det finns andra intresserade också! Jag har själv ingen erfarenhet av rörbyggen så det skulle var skoj att få lite tips och råd!

Idén skulle vara den 12AX7-baserade krets som används i en massa fenderförstärkare samt i Alembic 1-FX och F-2B, alltså i sin enklaste form denna:

Bild

Olika applikationer t.ex:
http://moosapotamus.net/ideas/alembic-f-2b-preamp/
http://www.ax84.com/static/corepreamps/ ... ematic.pdf

Min preliminära tanke är att utgå ifrån idén med två förförstärkare som kan köras i serie, alltså som Alembic F-2B (som i sin tur är inspirerad av Fender Dual Showman), info här: http://www.alembic.com/prod/f2b.html

Antagligen skulle jag förenkla det hela så att jag skulle slopa möjligheten att använda de två stegen separat, och därmed bara ha tonestack på det ena steget. Skulle också lägga i en utgångstransformator för att få balanserad output.

Kommentarer, frågor, svar?
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av B-Å Åhs »

Låter kul , jag har själv funderat på nåt liknande berätta gärna vart du hittar trafos och andra "besvärliga" komponenter .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av xfredrikx »

Jag har en rörpreamp i pedalform. Inte kunnat pröva den än för det är fel Volt men den har fått goda ord på TalkBass.

Tänker att rörpreamp är ett bra sätt att få ett lite naturligare rörfärgat ljud utan att behöva kånka på 40 kg rörtopp. Dock saknar man ju slutstegsdisten som är den göttigaste och maffigaste enligt mig.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

En fråga jag får direkt, som gammal transistorpulare: Det framgår ju vilka spänningar som det ska vara på rörets olika ben. Men alla motstånd är fasta, dvs inga trimpotar. Vad gör man om man mäter upp en helt annan spänning på respektive ställe? Det finns ju inget att skruva på.

Sen är spänningen (300 V) mycket nära den man får när man likriktar 230 V (teoretiskt 230 x 1,4142 = 325 V). Så i princip behöver man en trafo som har 230 V AC in och 230 V AC ut, för att få galvaniskt åtskilt. Var hittar man sådana tingestar? Eller hur gör man annars?

Jag ska ju inte bygga någon, inte fan har jag tid med det där. Varför frågar jag ens? Bara en massa jäkla jobb när det går att köpa färdiga prylar istället...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

inber skrev:En fråga jag får direkt, som gammal transistorpulare: Det framgår ju vilka spänningar som det ska vara på rörets olika ben. Men alla motstånd är fasta, dvs inga trimpotar. Vad gör man om man mäter upp en helt annan spänning på respektive ställe? Det finns ju inget att skruva på.

Sen är spänningen (300 V) mycket nära den man får när man likriktar 230 V (teoretiskt 230 x 1,4142 = 325 V). Så i princip behöver man en trafo som har 230 V AC in och 230 V AC ut, för att få galvaniskt åtskilt. Var hittar man sådana tingestar? Eller hur gör man annars?

Jag ska ju inte bygga någon, inte fan har jag tid med det där. Varför frågar jag ens? Bara en massa jäkla jobb när det går att köpa färdiga prylar istället...
Trafos finns, Hammond har väl det mest heltäckande sortimentet. Det finns ju inget schema för powersupplydelen så där kan man ju se till att man hamnar i närheten av 300V DC med filtrering. Sen då, om man byter ex R9 så ändras biasen 2V på första rörhalvan. Sen behöver det ju inte vara exakt på millivolten...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Den här trafon verkar väl trevlig?
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Ma ... h_1RU_3304" onclick="window.open(this.href);return false;

Äh ser nu att det ju skulle vara 300 och inte 240 V...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fernan skrev:
inber skrev:En fråga jag får direkt, som gammal transistorpulare: Det framgår ju vilka spänningar som det ska vara på rörets olika ben. Men alla motstånd är fasta, dvs inga trimpotar. Vad gör man om man mäter upp en helt annan spänning på respektive ställe? Det finns ju inget att skruva på.

Sen är spänningen (300 V) mycket nära den man får när man likriktar 230 V (teoretiskt 230 x 1,4142 = 325 V). Så i princip behöver man en trafo som har 230 V AC in och 230 V AC ut, för att få galvaniskt åtskilt. Var hittar man sådana tingestar? Eller hur gör man annars?

Jag ska ju inte bygga någon, inte fan har jag tid med det där. Varför frågar jag ens? Bara en massa jäkla jobb när det går att köpa färdiga prylar istället...
Trafos finns, Hammond har väl det mest heltäckande sortimentet. Det finns ju inget schema för powersupplydelen så där kan man ju se till att man hamnar i närheten av 300V DC med filtrering. Sen då, om man byter ex R9 så ändras biasen 2V på första rörhalvan. Sen behöver det ju inte vara exakt på millivolten...
Tack för svaret. Det är ju löjligt få komponenter i schemat, så det borde inte ta mer än några timmar + moms att få ihop det där.

Fast jag ska ju inte bygga något.

Fernan, kan inte du publicera några läckra bilder på något av dina hembyggen, så att den här lödkolvs-GASen jag fått lägger sig lite? När jag tänker på hur mycket jobb det blir med trafo, låda, rattar och fan och hans moster så brukar bygg-själv-GASen gå ner på lågvarv.

Ett tag... :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

strummer skrev:Den här trafon verkar väl trevlig?
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Ma ... h_1RU_3304" onclick="window.open(this.href);return false;

Äh ser nu att det ju skulle vara 300 och inte 240 V...
Jo, men om du likriktar 230 V växelspänning så får du 230 gånger roten ur 2 likspänning , dvs 230 x 1.4142 = 325 V.

Borde passa perfekt, mao.

EDIT: Men 85 EUR, är inte det jävligt dyrt för en trafo? Eller är det jag som inte hänger med alls?

EDIT II: Elfa har en skyddstrafo på 12VA för 285 kr + moms. Lite mer lagom. 230 V in, 230 V ut. Borde passa fin-fint.
Senast redigerad av inber den ons 06 feb 2013, 17:28, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Jeff »

xfredrikx skrev:Jag har en rörpreamp i pedalform. Inte kunnat pröva den än för det är fel Volt men den har fått goda ord på TalkBass.

Tänker att rörpreamp är ett bra sätt att få ett lite naturligare rörfärgat ljud utan att behöva kånka på 40 kg rörtopp. Dock saknar man ju slutstegsdisten som är den göttigaste och maffigaste enligt mig.
Har varit sugen på en rör-preamp men där dödade du mina drömmar :P
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

inber skrev:
strummer skrev:Den här trafon verkar väl trevlig?
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Ma ... h_1RU_3304" onclick="window.open(this.href);return false;

Äh ser nu att det ju skulle vara 300 och inte 240 V...
Jo, men om du likriktar 230 V växelspänning så får du 230 gånger roten ur 2 likspänning , dvs 230 x 1.4142 = 325 V.

Borde passa perfekt, mao.

EDIT: Men 85 EUR, är inte det jävligt dyrt för en trafo? Eller är det jag som inte hänger med alls?
Jag har ingen aning alls, men det kanske det är. Blir kanske en dyr historia totalt sett, men jag kommer nog att försöka bygga ändå om de kunniga håller i handen:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av xfredrikx »

Skepp87 skrev:
xfredrikx skrev:Jag har en rörpreamp i pedalform. Inte kunnat pröva den än för det är fel Volt men den har fått goda ord på TalkBass.

Tänker att rörpreamp är ett bra sätt att få ett lite naturligare rörfärgat ljud utan att behöva kånka på 40 kg rörtopp. Dock saknar man ju slutstegsdisten som är den göttigaste och maffigaste enligt mig.
Har varit sugen på en rör-preamp men där dödade du mina drömmar :P
Alltså, jag har inte hunnit pröva den genom min topp än, så ge inte upp drömmarna än. Tänker mig att om man blandar in ett fylligt varmt basigt ljud från toppen så kommer man nära det "riktiga". Alternativt har en topp där effects loopen bypassar preampen.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

strummer skrev:
inber skrev:
strummer skrev:Den här trafon verkar väl trevlig?
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Ma ... h_1RU_3304" onclick="window.open(this.href);return false;

Äh ser nu att det ju skulle vara 300 och inte 240 V...
Jo, men om du likriktar 230 V växelspänning så får du 230 gånger roten ur 2 likspänning , dvs 230 x 1.4142 = 325 V.

Borde passa perfekt, mao.

EDIT: Men 85 EUR, är inte det jävligt dyrt för en trafo? Eller är det jag som inte hänger med alls?
Jag har ingen aning alls, men det kanske det är. Blir kanske en dyr historia totalt sett, men jag kommer nog att försöka bygga ändå om de kunniga håller i handen:)
Strummer, du bor ju i Nacka liksom jag. Om du bygger en sån där så lovar jag att hjälpa dig, efter bästa förmåga. Jag har byggt elektronik i rätt många år och det där bygget känns som en baggis.

Men jag är alldeles för lat för att bygga själv. Bättre då att projicera min lödkolvs-GAS på dig och stå bredvid och heja på! :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

inber skrev: Strummer, du bor ju i Nacka liksom jag. Om du bygger en sån där så lovar jag att hjälpa dig, efter bästa förmåga. Jag har byggt elektronik i rätt många år och det där bygget känns som en baggis.

Men jag är alldeles för lat för att bygga själv. Bättre då att projicera min lödkolvs-GAS på dig och stå bredvid och heja på! :wink:
Wow, det låter helt suveränt!
Tänker att jag citerar dig så du inte kan backa ur senare:D

Hittade denna, ska jämföra med ovanstående...

http://www.geofex.com/FX_images/alembpre.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Och en skön variant för oss som är lite dåliga på att läsa scheman:)
http://i4.photobucket.com/albums/y119/G ... cpre21.gif" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Alltså, om 85 euro är dyrt för en trafo, vad sägs om över 100 spänn för en låda? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =0&q=19%22" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Jeff »

xfredrikx skrev:
Skepp87 skrev:
xfredrikx skrev:Jag har en rörpreamp i pedalform. Inte kunnat pröva den än för det är fel Volt men den har fått goda ord på TalkBass.

Tänker att rörpreamp är ett bra sätt att få ett lite naturligare rörfärgat ljud utan att behöva kånka på 40 kg rörtopp. Dock saknar man ju slutstegsdisten som är den göttigaste och maffigaste enligt mig.
Har varit sugen på en rör-preamp men där dödade du mina drömmar :P
Alltså, jag har inte hunnit pröva den genom min topp än, så ge inte upp drömmarna än. Tänker mig att om man blandar in ett fylligt varmt basigt ljud från toppen så kommer man nära det "riktiga". Alternativt har en topp där effects loopen bypassar preampen.

Får hoppas på det bästa ;)
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

strummer skrev:Alltså, om 85 euro är dyrt för en trafo, vad sägs om över 100 spänn för en låda? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =0&q=19%22" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo, men lådan syns ju. Är den snygg så är den värd vad den kostar. En trafo är helt osynlig utifrån. Och om man bortser från toroiderna som ger ifrån sig lägre nivå på störningarna, så är det ju samma jox i alla. Två spolar och en järnklump i mitten.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

85 € är rätt mycket, hittade följande på TME (har beställt trafo där en gång tidigare, inget problem med leveransen), väldigt billigt: http://www.tme.eu/html/EN/audio-transfo ... pelny.html Tänkte främst på t.ex. TSTLA20/001 i det här fallet.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Ok, jag köper det där med trafo, TME verkar ju vettigt då:)
Sitter och funderar lite, och tänker att om det ändå är meningen att vi ska bygga preamps kanske det är bra med någon form av DI? Finns ju färdiga scheman på jensens hemsida, och jag gillar att lajna:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Va 're nån som ville ha en bild ?

Bild
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Och ska vi ändå pilla vill jag ha likriktarrör också, ok?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

Fernan skrev:Va 're nån som ville ha en bild ?

Bild
Den är så sjukt häftig den där, Fernan!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

strummer skrev:Och ska vi ändå pilla vill jag ha likriktarrör också, ok?
Inte på en preamp. Poängen med likriktarrör är ju att de inte orkar, utan säckar ihop, så att ljudet blir lite komprimerat. Du får spela jäkligt högt med din preamp för att det fenomenet ska uppstå...

Om du skojade så ber jag om ursäkt för att jag är så trögfattad... :-)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av strummer »

inber skrev:
strummer skrev:Och ska vi ändå pilla vill jag ha likriktarrör också, ok?
Inte på en preamp. Poängen med likriktarrör är ju att de inte orkar, utan säckar ihop, så att ljudet blir lite komprimerat. Du får spela jäkligt högt med din preamp för att det fenomenet ska uppstå...
Aha, då var det ingen idé med det då:)

Likriktaren då, hur ser en sån ut?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Bra dokument om likriktning i powersupply...

http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Du ska bygga en "Full Wave Bridge Capacitor Input load", sätt ex 4x 1N4007 i bryggan o 50-100uF filtrering efter den. De flesta försteg i basriggar har inte mer än 20-40 uF, men upp emot 200 uF till slutrören.
Skriv svar