Diskussion kring bygge av rörpreamp

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Tror nog jag ska testa lite olika kopplingsalternativ, jag är själv nykomling när det gäller rör, så jag har inte räknat med att första versionen blir den slutgiltiga. Det är enkelt att pröva olika grejer nu när förstärkaren funkar i grunden.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Tror att jag kommit problemet med för låg output på spåren. Det är inte fråga om något egentligt fel i vare sig schemat eller lödjobbet.

Testade förstärkaren via en 8Ω 10" bashögtalare, och det kom helt ok med ljud (så pass att frugan bad mig skruva ner mtp grannarna och den sena timman). Då tyckte jag det var märkligt att det inte räcker för line-nivå när det räcker för att driva ett rejält baselement. Sen tänkte jag att Aha! Impedans!

Nu är jag bara en självlärd hobbylödare och har lite luckor i det teoretiska, men jag resonerar såsom följer: Det futtiga slutröret i kombination med utgångstrafon genererar inte tillräcklig signal för en last med hög impedans (såsom ett line-in jack). Styrkan finns, men inte amplituden. Högt vridmoment men låga varv, så att säga.

Nu lyder frågan, skulle detta avhjälpas genom att använda t.ex. 15Ω-kopplingen på utgångstrafon i stället? Kör nu 8Ω med ett motstånd som konstlast.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Musikanten »

Du är säkert på rätt spår, Fredde! Du får prova dej fram.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Du kanske bara måste ändra värdena på motstånd/pot som går till DI-out.. jag använder i princip kretsen nedan i två av mina byggen:

Bild

Jag har skippat den obalanserade utgången , trafon är en 1:1 på 600/600 ohm (http://www.svebry.se/600-600-ohm-lf-trafo/2411-0" onclick="window.open(this.href);return false;), poten är 25K och motståndet 47K.

Alltså: 16 ohm utgång på OT -> 47K -> 25Klog pot -> 1:1 trafo. Signalen går direkt in i bordet.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Det här är en jäkligt kul tråd!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av B-Å Åhs »

Visst är det
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Cuba »

inber skrev:Det här är en jäkligt kul tråd!
Va? 8 sidor och lika många månader senare, med disskusioner om nanofarad och kOhm så kommer det en bild på något som ser ut som en batteriladdare. Jag är besviken!

:mrgreen: :retar:
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av B-Å Åhs »

Men det är rör i "batteriladdaren"
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

B-Å Åhs skrev:Men det är rör i "batteriladdaren"
Batteriladdare ??? Du menar micro-topp 8)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av B-Å Åhs »

bara en replik till Cubas:s terminologi
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

B-Å Åhs skrev:bara en replik till Cubas:s terminologi
Sorry, skulle citerat Cubas kommentar istället...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Cuba skrev:
inber skrev:Det här är en jäkligt kul tråd!
Va? 8 sidor och lika många månader senare, med disskusioner om nanofarad och kOhm så kommer det en bild på något som ser ut som en batteriladdare. Jag är besviken!

:mrgreen: :retar:
Batteriladdare ??? Du menar micro-topp 8) (vilket det iofs är...med slutröret inräknat)
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Fernan skrev:Du kanske bara måste ändra värdena på motstånd/pot som går till DI-out.. jag använder i princip kretsen nedan i två av mina byggen:

Bild

Jag har skippat den obalanserade utgången , trafon är en 1:1 på 600/600 ohm (http://www.svebry.se/600-600-ohm-lf-trafo/2411-0" onclick="window.open(this.href);return false;), poten är 25K och motståndet 47K.

Alltså: 16 ohm utgång på OT -> 47K -> 25Klog pot -> 1:1 trafo. Signalen går direkt in i bordet.
Signalen från DI-trafon är ok, den körde jag in i bordet på giget. Mitt slutsteg har blanserad ingång också, så jag kunde använda den, eventuellt med större framgång. I såfall borde jag lägga in en till balanserad utgång så att jag får signal både till slutsteget och bordet. Då måste jag antingen skaffa en till DI-trafo (funkar säkert, kostar pengar och utrymme) eller splitta den balanserade signalen passivt (enkelt men funkar kanske inte lika bra).

Men jag vill nog att också den obalanserade line-outen ska funka, och då verkar inte problemet ligga i motstånden eftersom jag inte får större output ens fastän jag kopplar förbi dem. Det kan nog hända att jag får tänka om utgångssteget alla fall. Kanske antingen skippa hela den fina idén med utgångstrafo och göra om push-pull steget till t.ex. ett extra gain stage och en follower, eller också uppgradera till ett riktigt slutrör (6L6GC) och ny nät- och utgångstrafo.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av inber »

Fredde79 skrev: Det kan nog hända att jag får tänka om utgångssteget alla fall. Kanske antingen skippa hela den fina idén med utgångstrafo och göra om push-pull steget till t.ex. ett extra gain stage och en follower, eller också uppgradera till ett riktigt slutrör (6L6GC) och ny nät- och utgångstrafo.
Lite synd. Jag undrar om inte en stor del av det fina ljudet ligger i att du mättar järnkärnan på en utgångstrafo. Många snackar om hur rören låter, men jag tror utgångstrafon är en sån viktigare designhemlighet som det inte pratas om så mycket. En järnkärna som mättas borde vara grymt olinjär, på ett dynamiskt sätt, vilket borde kunna ge musikaliska övertoner (dist).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Men om du mäter signalens storlek på balanserad resp obal line-out, skiljer det nåt ? Och hur skiljer den sig jämfört med signalen på gallret på ECC99:an ?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Musikanten »

Vad jag förstår får du önskad dist, men samtidigt för låg amplitud att använda till själva line-utgången. Är det rätt uppfattat?
I så fall skulle det teoretiskt hjälpa något om du hämtar den signalen från 16-Ohms uttaget på trafon i stället för 8-Ohms uttaget. Låt konstlasten vara oförändrad på 8-Oms uttaget.
Kommentera gärna om jag missuppfattat situationen. :)
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Musikanten skrev:Vad jag förstår får du önskad dist, men samtidigt för låg amplitud att använda till själva line-utgången. Är det rätt uppfattat?
I så fall skulle det teoretiskt hjälpa något om du hämtar den signalen från 16-Ohms uttaget på trafon i stället för 8-Ohms uttaget. Låt konstlasten vara oförändrad på 8-Oms uttaget.
Kommentera gärna om jag missuppfattat situationen. :)
Du har uppfattat precis rätt. Jag mätte spänningen vid högtalarutgången i går (mycket oempiriskt: rejält med gain och master och hårt anslag på basen, mätte med vanlig DMM), och kom upp till max ca 1,5 VAC, vilket jag har för mig att inte är särskilt mycket i line-nivåsammanhang. Det här med disten är jag inte ännu helt på det klara med eftersom jag pga den låga signalen har kört med antagligen onödigt mycket gain. ska testa den närmare om/när jag lyckas lösa det här problemet.

Ska testa 16-ohmsuttaget och se om det blir nån förbättring. Men varför ska jag låta konstlasten ligga på 8 ohm?
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Musikanten »

Min tanke var att du endast skulle använda 8-Ohms uttaget till konstlasten. Sen använder du 16-Ohms uttaget att plocka utsignalen till line-out, enligt din tidigare koppling. Kanske blir utspänningen tillräcklig, i annat fall får du prova några andra idéer.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

1.5 VAC i 8 ohm är ju inte mer än 0.28 W (peak)...men Firefly ska väl inte ge mer än 0.5W eller nåt.

Sen är väl linjenivå nånstans runt 1 V (+/- 0.5V)
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Ok, nu har jag gjort lite mätningar, denna gång med en aningen mer klinisk metod. Laddade ner en app till telefonen som genererar en sinusvåg, och pluggade den i förstärkaren. Signalen från telefonen var rätt svag, och således också mätspänningen, men det har ingen betydelse för resultatet, det är skillnaderna som är intressanta.

Metod: Kopplade multimätaren över högtalarutgången och testade olika kombinationer på transformatorns utgångar. Först testade jag med 8 ohms konstlast, sedan med 22 ohm (råkade ha ett sånt motstånd till hands). För att förstå min resultatuppställning måste man kolla transformatorns "hook-up data" här: http://www.hammondmfg.com/125.htm.

Kod: Markera allt

      KONSTLAST
      8 ohm  22 ohm
PIN
2-4:  0.093  0.111 VAC
4-6:  0.112  0.144
1-4:  0.115  0.145
2-5:  0.123  0.163
3-6:  0.125  0.177
1-5:  0.127  0.180
1-6:  0.124  0.210

Slutrörets (ecc99) galler: 0.317 VAC 
Vi kan alltså konstatera att:
1) spänningen är högre ju högre högtalarimpedans (eller lägre primärimpedans) man kopplar enligt
2) spänningen är högre med större konstlast

Min ursprungliga koppling var 2-4 med 8 ohms last, vilket gav knappa hälften av det högsta uppmätta värdet. Intressant nog lyckades jag inte överträffa 0.317 från försteget.

Transformatorkopplingen påverkar naturligtvis den last som röret ser (enligt hammonds tabell), men jag vet inte (ännu) vad det har för inverkan på ljudet eller rörets hälsa. EDIT: Det att den sista kopplingen i listan (enl 8 ohm) de facto ger en något lägre spänning än den näst sista kan kanske tyda på att röret inte orkar riktigt.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Fernan skrev:1.5 VAC i 8 ohm är ju inte mer än 0.28 W (peak)...men Firefly ska väl inte ge mer än 0.5W eller nåt.
Det kan mycket väl stämma, baselementet jag testade med har en känslighet på 96,2 dB och sitter i en (om jag får säga det själv :wink:) väldesignad låda, så 0,28W ska nog höras.
Fernan skrev: Sen är väl linjenivå nånstans runt 1 V (+/- 0.5V)
Det finns visst två olika standarder, "consumer" och "professional", där den senare enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level är +/-3.472 V. Jag har för mig att ett PA-slutsteg (vilket jag använder) räknas till professional-kategorin, åtminstone vet jag att den tål rätt mycket input innan limitern går igång.
Senast redigerad av Fredde79 den mån 07 okt 2013, 22:47, redigerad totalt 1 gånger.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Musikanten »

Du har ingen katodavkoppling på ECC99. Har du tänkt på att det försvinner lite gain där?
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fredde79 »

Musikanten skrev:Du har ingen katodavkoppling på ECC99. Har du tänkt på att det försvinner lite gain där?
Det stämmer, måste pröva! Har bara blint gått efter de modeller jag sett, och inte tänkt på att man kunde ha en sån här också. Undrar varför t.ex. Firefly inte har det, man skulle ju tycka att maximal gain är önskvärt.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Musikanten »

Det är ju en liten motkopplingsdetalj, men du kan förmodligen hitta ett värde på elektrolyten som blir lagom.
Värt att prova åtminstone...
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Diskussion kring bygge av rörpreamp

Inlägg av Fernan »

Nånstans runt 11K primär impedans för ECC99 så hitta en kombination 11K / 8, typ pin 1-4
Skriv svar