Fulltone Bass Drive i posten! Nu med ljudklipp...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Fulltone Bass Drive i posten! Nu med ljudklipp...

Inlägg av anli »

Mumma! I brevlådan hittade jag i idag väldigt lägligt innan resten av familjen (min fru är inte road av extra utgifter för tillfället) en postavi som visade sig innehålla en Fulltone bass drive som jag beställt från amörka!

Trots en draja, en urguell och två halvflaskor vin (frugan tar resten) så har jag lyckats prova den rackaren.
Låter lovande... lagom, kontrollerbar overdrive kan man säga.
Passar väldigt bra till rörstärk... tycker jag spontant.

När jag är pigg och nyter(typ söndagkväll eller måndag) skall jag köra en felix pappalardi/mississippi queen contest med:
- Fulltone bass drive
- EBS valvedrive
- Little big muff
- Ibanez Phathead

Låter det kul eller?
Tror jag kör Epiphone Allen Woody då.[/b]
Senast redigerad av anli den lör 09 feb 2008, 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Låter intressant!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Fulltone Bass Drive i posten!

Inlägg av 200071 »

anli skrev:Mumma! I brevlådan hittade jag i idag väldigt lägligt innan resten av familjen (min fru är inte road av extra utgifter för tillfället) en postavi som visade sig innehålla en Fulltone bass drive som jag beställt från amörka!

Trots en draja, en urguell och två halvflaskor vin (frugan tar resten) så har jag lyckats prova den rackaren.
Låter lovande... lagom, kontrollerbar overdrive kan man säga.
Passar väldigt bra till rörstärk... tycker jag spontant.

När jag är pigg och nyter(typ söndagkväll eller måndag) skall jag köra en felix pappalardi/mississippi queen contest med:
- Fulltone bass drive
- EBS valvedrive
- Little big muff
- Ibanez Phathead

Låter det kul eller?
Tror jag kör Epiphone Allen Woody då.
Mississippi Queen :roll: http://www.youtube.com/watch?v=KszD_MfB798

Never in my life, oj oj
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja jäklar! det här vill jag höra!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jaja... det blir lika taffligt som vanligt, Har inte bestämt om jag skall köra Traynorrörstärl +15" GK eller ampeg B100R.
Tänkte ratta in så bra ljud (brööldist) som möjligt med varje pedal å sen spela in.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Här hör man basen bra, skit i videon dock, animerat trams..
Men grym låt och grymt trevligt basljud.
Antar att det är Ampeg överstyrt?
Min Sunn låter inte sådär övertsyrt...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-bwcBakI ... re=related[/youtube]




Tillägg: Lustigt nog så ser det ut som att det används Sunn-riggar om man kikar i Årnes Youtubelänk...


Ser VERKLIGEN fram emot detta, bröldist är vad jag vill ha...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det gäller att välja rätt bas... mudbuckerjazzen ligger nära till hands, men den har flats ochjag tycker det skall vara rounds och plektrum. Guild med sin halshumbucker funderade jag på, men Allen Woodys rumblekat med sitt organiska kortskaliga ljud blir en bra ersättare till EB1. Kan säkert låna en EB3 men orkar inte.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ok här en snabb test... rått in i laptopen bara:
http://www.lindersson.se/BASS/mississippi.htm
Egna kommentarer:
1. Jag skulle nog ha finlirat lite med på inställningarna (Fulltone och EBS)... svårt att höra när man spelar med svag volym på combon.
2. Muffen låter förvånansvärt bra. Alla pedalerna funkar ju.
3. Med påkranad rörstärkare så hade det låtit rätt annorlunda.
4. Fulltonen känns spontant bredast i ljudet... från svag till mycket overdrive. EBS låter väldigt bra med lite overdrive. Phathead låter mest modern... varken fuzz eller overdrive.. utan dist.
Fulltone lät bäst i garaget, men inte i inspelningen.
5. Intressant är också att bassisten verkar lära sig låten bättre för varje pedal han testar :-D
6. Woodyn är grym... och trivs med de flesta distar.

Skall nog göra ett nytt försök och uppdatera ljudfilerna.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Som Leslie West sade: Jag gillar konceptet. En klump mahogny och en mick (ang LP JR). Gäller ju även Felix bas.

Bra ljudklipp Anli. Jag tror jag gillade Valvedriven och Little Big Muff bäst. Valvedriven har nog trognaste distkaraktären (utan vad som låter som något konstigt fasfel som många distar kan ha. Min Pod är sådan tex). Little Big Muff var nära men hade också lite fetare ljud än EBS.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:
Som Leslie West sade: Jag gillar konceptet. En klump mahogny och en mick (ang LP JR). Gäller ju även Felix bas.

Bra ljudklipp Anli. Jag tror jag gillade Valvedriven och Little Big Muff bäst. Valvedriven har nog trognaste distkaraktären (utan vad som låter som något konstigt fasfel som många distar kan ha. Min Pod är sådan tex). Little Big Muff var nära men hade också lite fetare ljud än EBS.
Jag har suttit och lyssnat själv med halvskapliga högtalare och inser att distnivån är lite olika. Inte helt rättvist. Faktum är att alla kan låta bra med lite piller. Tonekontrollerna gör mycket! Själv tycker jag nog Fulltone och EBS låter bäst när man lirar framör högtalaren... EBS har en fördel om man har transistorsträrk och Fulltone till rör.
Muffen har ett härligt fuzzigt ljud som funkar trots allt.
Ibanezen funkar sämst till just detta, men låter ball ändå. Rå dist.

Jag tror jag behåller hela högen!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Danne skrev:
Som Leslie West sade: Jag gillar konceptet. En klump mahogny och en mick (ang LP JR). Gäller ju även Felix bas.

Bra ljudklipp Anli. Jag tror jag gillade Valvedriven och Little Big Muff bäst. Valvedriven har nog trognaste distkaraktären (utan vad som låter som något konstigt fasfel som många distar kan ha. Min Pod är sådan tex). Little Big Muff var nära men hade också lite fetare ljud än EBS.
Tyckte EBS:en lät lite för snällt......
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hittade en trevlig funktion... en "contour" knapp som verkade lyfta mellan register och en svagare dist. Perfekt till P-basen märkte jag... kör jag in det i Traynortoppen med lite volym så blir det nog "Live at Leeds".

Edit: såg fel i mörkret... CompCut skall det vara. Intressant läge, helst som den reagerar med boost funktionen.
Senast redigerad av anli den sön 10 feb 2008, 16:05, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

inte ska du väl ha kvar allihop! skänk till de fattiga...mig alltså. och bonzo :P men han behöver ingen. :D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Matte skrev:
Danne skrev:
Som Leslie West sade: Jag gillar konceptet. En klump mahogny och en mick (ang LP JR). Gäller ju även Felix bas.

Bra ljudklipp Anli. Jag tror jag gillade Valvedriven och Little Big Muff bäst. Valvedriven har nog trognaste distkaraktären (utan vad som låter som något konstigt fasfel som många distar kan ha. Min Pod är sådan tex). Little Big Muff var nära men hade också lite fetare ljud än EBS.
Tyckte EBS:en lät lite för snällt......
Håller med. Det är karaktären på "distningen" jag menar, inte mängden.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

EBS:en har vintageläget... normalläget lät lite för hårt för just detta. TYvärr trivs inte EBS:en med för mycket drive, tappar styrseln liksom. Men kanon från 0 och fram till gränsen.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

personligen tycker jag faktiskt att phatheden låter skitbra, just för att den låter som dom gör. Fulltonen lät även den skitbra.. en sån måste jag ju inhandla..
edit: men då gillar jag ju "moderna" distade ljud i viss utsträckning.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Från ljudklippen tyckte jag att phatheaden gjorde sig bäst, med fulltonen på andraplats, men använder ju själv min valvedrive flitigt till metal och sånt och det låter ju rusktigt bra i mina öron, dock lite annat sound man är ute efter då :P
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Även om jag hade bråttom så försökte jag ju ratta in ett gammalt brööligt ljud, men det var knepigt med Ibanezen.
Phathead är kanon till Rick, men har bara ett ljud tycker jag och då ganska fräsigt. Passar Rickenbacker /Lemmy stil väldigt bra. Tyvärr finns inte "svag overdrive" som möjlighet, och den låter inte overdrive heller... utan DIST.
En schysst pedal till modernare ljud helt enkelt.
Hade varit kul med ett RAT2 klipp, får komplettera... eller FETTO och BLUEBERRY!

Det är sällan en pedal funkar till alla mickar/strängar/stärkare... men Fulltone känns om den nästan kan göra det. Skall mecka vidare.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Alla klippen lät bra. Skitbra ljud. Kan säkert bero på basen också, den verkar vara distvänlig. En Jazz t.ex. har i alla fall jag svårt att få den typ av dist jag gillar med.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Alla klippen lät bra. Skitbra ljud. Kan säkert bero på basen också, den verkar vara distvänlig. En Jazz t.ex. har i alla fall jag svårt att få den typ av dist jag gillar med.
Japp... där slog du huvudet på spiken! Har grunnat på detta.
P-basen och Woodyn låter bra på en gång med alla distpedaler jag har.
Ricken låter oxå riktigt kanon, men man får trixa lite. Guildens humbucker funkar så där... tror den har för brett ljuspektrum på nåt sätt.

Jag misstänker att med rätt bas, stärk och basist så låter vilken pedal som helst kanon på sitt sätt :-)

Sen hoppas jag, nu när jag satt den musikaliska nivån så låg, att lite ljudklippsbidrag skickas till mig för uppläggning på min nördsida.
Det blir lite Pokemoné typ... jag måsta samla dom alla!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har testat lite mer och slusatsen blir att jag behåller både EBS Valvdrive (sorry Svarten!) och Fulltonen (och phathead och muffen åsså).
Bild

EBS Valvdrive är kungen på basigt, hängmattemysigt rörsound på lägre volym.
Fulltonen är bättre som middigare på högre ljudnivå, mer genomträngade och elakare fast ändå old school. Kompletterar varandra bra.
Har rensat pedalbordet... det räcker med enbart dist!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Vad är det för skillnad på en Little Big Muff och en Big Muff? Kontrollerna och designen är ju förbluffande lika.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har inte a/b jämfört. Som jag uppfattat det så är det true bypass samt lite modernare tystare elektronik i lilla muffen.
Men Big Muff se vansinnigt mycket coolare ut.
Jag gillar muffen överlag... trots eller kanske tack vare sin begränsning. Ett ljud. Samtidigt blir man förvånadhur bra den kan funka med vissa basar och i oväntade sammanhang.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Ja, det låter ju onekligen bra om ljudklippet där du kör på den. Billiga också.
Senast redigerad av gäst den ons 20 feb 2008, 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar