Min dunlop baswah fungerar dåligt.

Prata om effekter och pedaler
Flea
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: sön 02 dec 2007, 13:19

Min dunlop baswah fungerar dåligt.

Inlägg av Flea »

Ok jag har en Bas Wah ( 105Q ) från Dunlop och när jag ska trycka ner foten så blir det ett visst motstånd och när jag ska trycka ner foten helt så rasslar det till. Hur fixar jag detta?
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Har inte min bredvid mig just nu men jag skulle titta på kuggarna till pedalen, tips kan vara att kolla om de går i varandra ordentligt eller om det finns tillräckligt med smörjmedel.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Att det rasslar till när du trycker ner foten helt kan vara switchen. Den är väl lätt att testa att påverka separat för att se om den väsnas. Annars är det nog som sagt något vajsing med poten.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Danne skrev:Att det rasslar till när du trycker ner foten helt kan vara switchen. Den är väl lätt att testa att påverka separat för att se om den väsnas. Annars är det nog som sagt något vajsing med poten.
Vet inte vilken switch du menar men på 105Q är det ingen "vanlig" knappswitch som startar wahwahn utan den går igång så fort man sätter foten på den.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: Min dunlop baswah fungerar dåligt.

Inlägg av BassiLow »

Flea skrev:Ok jag har en Bas Wah ( 105Q ) från Dunlop och när jag ska trycka ner foten så blir det ett visst motstånd och när jag ska trycka ner foten helt så rasslar det till. Hur fixar jag detta?
Ta isär pedalen, gör en ordentlig rengöring, och smörj potten med elektronikrengöringsmedel som innehåller lite olja (finns i sprayburk) och kuggbandet med konsistensfett.

Lycka till !!!

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

newheartshadow skrev:
Danne skrev:Att det rasslar till när du trycker ner foten helt kan vara switchen. Den är väl lätt att testa att påverka separat för att se om den väsnas. Annars är det nog som sagt något vajsing med poten.
Vet inte vilken switch du menar men på 105Q är det ingen "vanlig" knappswitch som startar wahwahn utan den går igång så fort man sätter foten på den.
Ok. Trodde det var samma konstruktion som gitarrvarianten. :oops:
Skriv svar