Hur ofta använder ni effekter?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Hur ofta använder ni effekter?

Inlägg av FreCKo »

Många här inne har ett gäng effekter, kanske till och med ett litet pedalbord att skryta med. Det jag nu funderar över är hur mycket ni faktiskt använder pedalerna. Är det så att ni har en pedal eller två som står på HELA tiden (då räknas inte typ rena DI-boxar), eller är det så att ni har dom för bara ett parti av en låt, två verser på en annan eller kanske ett solo på en tredje?

Själv har jag i princip inga effekter, ska sälja min distpedal... Jag har däremot planer på en annan distpedal (Fulltone Bassdriver), sen en chorus och/eller flanger, en wahwah och en kompressor. Bassdrivern kommer användas... Här och där. Oftare än bara ett parti i någon låt här och där, utan i princip i alla låtar, dock i varierande mängd. Chorus/flanger kommer användas ganska lite, oftast bara när det är ensam bas eller basen ska vara mer framträdande. Wah för skojs skull och kompressor för att få en jämn utsignal när jag spelar snabbt.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag använde min SansAmp GT2 hela tiden, för att få ett lite mer organiskt ljud när jag körde genom GK 150MB-combon. Det behövs inte genom en Bassman. :twisted:

EBS MultiComp:en och Boss EQ:n behövs egentligen inte heller med en rörstärk, så de går bort. Bosschoruset känns lite cheesy också.

Jag hade en tremolo- och en reverbpedal tidigare, men de användes aldrig så jag sålde dem.

De pedaler som jag tycker är kul och användbara är EBS OctaBass och BassIQ, men då handlar det om funkgig eller lite extra botten vid utflykter långt från sadeln :wink:

95% av tiden är det bas - sladd - stärkare som gäller.

Nå'n som vill köpa pedaler? :lol:
Senast redigerad av BBQV den tor 14 dec 2006, 18:53, redigerad totalt 2 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag spelar ju i ett soul/funkcoverband. Jag måste emulera synthbas a'la Stevie Wonder och andra coola 80-tals synthiga basriff. Jag använder säkert min Akai SB-1 samt min EH Mini Qtron på hälften av låtarna live.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Till och från, jag har ett rent sound som kommer från en Sansamp preamp ( Fafnern har jag ställt eq rakt eller bypass använder compressorn) därefter blandar jag in ett distat mellanregister/diskant ljud minus basfrekvenser från en digitech dist eller zoom9030 men den är så trasig så jag har gaffat in den totalt så den går i pension snart, det går in i min mixer vidare till fafnern, jag vill ha ett fast ljud som är färgat med lite edge, vilket jag får från ovanstående kombination.

Oftast har jag det här genomgående med Rockbandet, däremot om jag ska trubbadera så kör jag endast med Sansampen, orkar inte släpa med allt.

Med Caroline så kör jag ibland med ovanstående uppsättning ( sansamp + dist kombon ) men vissa låtar har en annan dist karaktär än vad jag brukar vilja ha som grundljud, där kommer min MXR 80di in, stampar in den för vissa låtar då det ska vara fläskig dist vilket är motsatsen till mitt grundljud som endast är färgat med liite vass dist.
Jag tycker MXR´n är bra.

Chorus brukar jag använda när jag är ute o trubbaderar.
Octavider likaså, funkar på typiska trubbadurlåtar.

Har en Morley Wah wah som är rätt kul med coverband då man kör funk. men annars så ligger den mest i lådan o skräpar.

Det beror helt o hållet på vad jag tar med, ibland är det kul att släpa med allt om det är värt det.
Det var väl det mesta i effektväg som jag använder, om man räknar sansamps till effekter.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

precision65 skrev:Jag spelar ju i ett soul/funkcoverband.
är du kvar i bandet? kom du över din noll-inspirations-period? jag har inte hängt med i forumsvängarna på senare dar så jag har inte fått veta hur det gick med det där.

ang pedaler: själv var jag helt anti pedaler ett tag men plötsligt kom jag på att de ibland tjänar sina syften, beroende på vilken stil man vill åt. har inte så mkt shit än, men en kompressor, en dist/od, en stämapparat (ingen effekt men ändå) och möjligtvis en chorus är nåt jag klarar mig gott på. som den bashora jag är så vill jag serva låtens bästa och behöver man en whammy eller en distad elkontra så får det bli så :wink:
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

JunJun skrev:Men de är väl så att ju mer man utvecklas ju mindre grejer använder man.
?
så du menar att man, i runda slängar, är hur utvecklad som helst när man kör endast bas, sladd och stärkare? innebär detta då att man är en fil dr professor-nisse om man kör akustisk bas (som man, i mitt/detta exempel, inte behöver sladd och stärkare till) :roll:
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

JunJun skrev:överdriver
"overdrive'r"? :wink:

visst är det så att det riktiga soundet sitter i fingrarna. men det finns två sidor till historien:
1 - de som har effekter för att få till ett sound över huvud taget
2 - de som använder effekter för EFFEKTENS skull

jag tillhör punkt 2 och tyckte därför det var konstigt med "ju mer man utvecklas ju mindre grejer använder man". jag ser det bara som en del i länken till ett sound som låten/bandet kräver. inte som ett fusk, eller hjälpmedel att låta bättre...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

bassdude skrev:
JunJun skrev:överdriver
"overdrive'r"? :wink:

visst är det så att det riktiga soundet sitter i fingrarna. men det finns två sidor till historien:
1 - de som har effekter för att få till ett sound över huvud taget
2 - de som använder effekter för EFFEKTENS skull

jag tillhör punkt 2 och tyckte därför det var konstigt med "ju mer man utvecklas ju mindre grejer använder man". jag ser det bara som en del i länken till ett sound som låten/bandet kräver. inte som ett fusk, eller hjälpmedel att låta bättre...
Jag håller mig oxå till nr 2. Det är mer som just effekt jag använder pedaler. Vissa gig så står disten/overdriven på i princip hela tiden och andra så har man inga pedaler med sig alls. Äger en hel hög pedaler och framför allt distar och overdrives, Efter att ha köpt och sålt samma pedaler ett par gånger så har jag numera en hylla i garderoben där de får förvaras mellan infallen och användandet. Det är enklare så! :P 8) :lol:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Så här ser mitt pedalbord ut just nu, förutom stämapparat;

DOD fx10 Bi-FET preamp - På i princip jämt, det är en "soundsaver" som bara ger mer muskler till ljudet på nåt vis. Funkar ju fint som boost med om man vill använda den så.

Stinkfoot Boss SD1 - OD-pedal, används inte jätteofta, men funkar bra för lite extra "push" även om det inte är jättemycket dist. Fast mycket dist är ju kul ibland med.

Boss CE5 - Chorus, används främst för 80-tals "Peter Hook"-stil. Kommer antagligen bytas ut mot EHX stereo clone theory snart.

Carl Martin Trem-o-vibe - Kombinerad Tremolo och vibrato. Jag använder rätt ofta vibrato eller tremolo i lite långsammare låtar med mycket långa toner, för att ge lite mer "liv" åt soundet. Tänk Daniel Lanois...



Det jag funderar att komplettera med (förutom ny choruspedal då) är en oktavpedal, någon kul och skitig fuzz (Little Big Muff? Guyatone TZ2?) och sen vore det skoj att testa det där nya EBS tremolot (TremoLo, släpps under 2007)...

På "kanske-men-frågan-är-om-jag-behöver-det"-listan står kompressor, envelopefilter/autowah, reverb och kanske en Boss SYB-5 :)


Såg BoKaspers häromveckan och Mikael Malmberg hade ett helt pedalbord med alla EBS-pedaler och det slog mig ju faktiskt att jag skulle nog kunna få alla mina önskemål uppfyllda (utom kanske vibrato då) av bara EBS-pedaler, och jag är ju väldigt förtjust i min EBS-låda........now, where did I put that sponsoring application....? :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

När jag körde med transistortopp (Peavey MKVI) använde jag ofta den inbyggda chorus-effekten (milt ställd) för att få lite fylligare ljud. Ibland använde jag en Ibanez-choruspedal och en Boss Flanger. Har även använt en Boss ODB3, men disten i den är alldeles för surrig. Däremot funkade den som preamp. Efter att jag börjat köra rörstärkare blir ljudet fylligt ändå, så ibland när jag orkar kopplar jag upp pedalbordet för att krydda i vissa låtar med framförallt Flanger.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

JunJun: det verkar spännande med "filterdelen" också....ser fram emot releasen!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag har en ebs wha one som jag i princip aldrig använder. Jag har jammat lite med den och det är rätt coolt att göra långa svep men jag har aldrig använt den på en spelning som annat än volympedal.

Annars är det bara bas-stämapparat-stärkare.
Jag brukar hitta dom flesta ljud jag behöver i stärkaren och hittils så kan jag sköta eventuell förändring med att rulla på lite mer stallmick.
gäst

Inlägg av gäst »

Effekter - What is it good for? Absolutely nothing! HUH!

Stämapparaten - Ständigt inkopplad

Sadowsky D.I - Använder jag endast som D.I

Rat 2 Dist - Vissa gig hela tiden, vissa gig inte ens inkopplad

Boss Bass Flanger - Sällan

EBS Oktav - Nästan aldrig

Jag använder dock nästan alltid varierande mängd dist på inspelningar men kör då oftast på gitarrförstärkaren som nästan alltid står i varje studio eller plugg typ Amplitube eller något liknande om det är en mindre studio utan massa prylar.
Skriv svar