Leslie simulator till bas..

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Leslie simulator till bas..

Inlägg av Liten »

Letar efter en bra [insert topic]

Tittat och lyssnat på:
H&K Rotosphere
Dunlop Rotovibe
Dunlop Univibe
Effekten liknar ju temolo ganska mycket så sådanna renodlade effekter är intressanta också..
EBS har jag lyssnat på och den låter bra imo..

Fler förslag??

Krav: Behöver ha möjlighet att lätt kunna ändra "rate ".. (precis som på ett riktigt leslie...)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
dereborn

Inlägg av dereborn »

Men... En lesliesimulator kan väl möjligen bara påminna om ett tremolo om du kör den i tok-mono (och/eller det är en ganska rutten lesliesimulator...)

Ett tremolo jobbar bara med amplitud. (Volym) som sänks o höjs i olika hastighet (frekvens).

En lesliesimulator jobbar med amplitud, phase/flange och stereopanorering. Dessutom ska den kunna emulera High och Low rotor var för sig.

Har aldrig hört bas genom leslie, kan säkert vara coolt!
Fast man bör nog kanske ha en effektloop eller nåt där man kan blanda i ren signal för att inte tappa för mycket fasthet.

Tremolo däremot har jag använt mycket! Om du vill ha ett bra tremolo så kolla in Boss:
Bild

Eller gör som jag o köp ett Schaller:

Bild

Lycka till!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Förresten, tror faktiskt att lesliesimulatorn har lite vibrato också... (pitch shift)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tack för inputen!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Med risk för att svära i kyrkan har Behringer V-amp en sån simulator.
Så får du en ful liten multieffekt i gråmetallic på köpet med sound som "Crazy frog" och "Clogger" inbyggt.
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Har letat efter precis samma grej själv! Gillar ljudet som fan.
dereborn skrev:Har aldrig hört bas genom leslie, kan säkert vara coolt!
Lyssna på Heartbreaker med Led Zeppelin från Led Zeppelin II! Förlåt om jag är övertydlig, du kanske är världens Zeppelin-guru, men det är bättre än att du måste leta en massa efter låten. ;) Där kör han iallafall basen genom ett Leslie.
Chriller skrev:Med risk för att svära i kyrkan har Behringer V-amp en sån simulator.
Så får du en ful liten multieffekt i gråmetallic på köpet med sound som "Crazy frog" och "Clogger" inbyggt.
Jag har som sagt letat lite efter någon Leslie-liknande effekt och hamnade igår på Behringers sida och hittade den här: http://www.behringer.com/RM600/index.cfm?lang=eng
Kostar ju en spottstyver, så varför inte prova? När pengarna rullar in ska jag nog leta upp en och tjacka.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vi använder en Line 6 Roto-Machine till vår Hammond XB. Funkar fint:

http://line6.com/tonecore/rotomachine.html
dereborn

Inlägg av dereborn »

Pyssling skrev:Har letat efter precis samma grej själv! Gillar ljudet som fan.
dereborn skrev:Har aldrig hört bas genom leslie, kan säkert vara coolt!
Lyssna på Heartbreaker med Led Zeppelin från Led Zeppelin II! Förlåt om jag är övertydlig, du kanske är världens Zeppelin-guru, men det är bättre än att du måste leta en massa efter låten. ;) Där kör han iallafall basen genom ett Leslie.
.
Tack f tips! Måste kollas!
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag har spelat bas mycket genom leslien,både vanligt stort 145 leslie och typ fenders gitarr leslie.Andra Stonecake skivan(Acoustic toilet) och båda Dethorgan skivorna är det basleslie på + alla turnèr.Har då använt min gamla marshall som distat lite lagom med typ noll bas in i lesliet och sen en mer vanlig basrigg med botten parallelt.Det blir stort organiskt fränt ljud som jag gillar,speciellt när jag brukade använda 8-strängat vapen.....Man kan tyckas höra en orgel någonstans i ljudbilden för att dom är så rotade i det soundet,fränt tycker jag för jag älskar orgel.
Hur det blir med simulator vet jag inte,lättare att bära blir det i alla fall.Har sett en pedal som heter Option 5 som jag är nyfiken på,någon som testat?
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar