Bygga pedalbord

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

BassiLow skrev:
Liten skrev:
BassiLow skrev:det är väl därför vi skriver på PB, eller ????? för att kanske få några tips å smarta idéer av nån
Your in the wrong place buddy!! här finns inga smarta idéer.. :lol:

Du är inte snabb.........du är ju värre än blixten
- FLASH!
blackparkas skrev:Jag funderade om jag helt sonika skulle bygga av nå´n tjock skiva, eller ja, halvtjock. Masonit kanske är fel material men något vettigt.
Sätta någon form av gummi-fötter på den bara helt enkelt och spänna på skiten med buntband.
Lämpligt vore det förstås att göra den i mått efter någon sorts väska så det blir lite lämpligare att bära.

Det ska vara en någorlunda stor väska också så man får plats med allt. Q-tronen tar ju lite utrymme...
Precis vad jag gjorde.. sitter gummifötter från klasolles på plyfan.. filt-tyget är från biltema... kardborre-stripparna är från lokal tygaffär..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

BassiLow skrev:Nä, kanske inte från dej, men
Du är snabb.........du är ju värre än blixten, och har dräpande kommentarer
Jag måste ju ändå vara en av de som postar MINST dräpande kommentarer här på forumet????? :shock:

Du har inte snackat med Johannes.. det hör jag det...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

[quote="Liten"]
Jag har använt en för tjock plyfaskiva som väger attans mycket att ha som "lock" för alla kablar etc..
Skall bytas till något lättare matrial.. värt att tänka på...

men se här....ett litet tips ifrån Liten

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Här är ett till:

Om pedalbordet inte är stort:
köp en plyfa-skiva.. vanlig byggplyfa..
klä den ..
skruva på handtag..
gummifötter...
dra ström...
förvara i en vanlig väska från clasolles eller liknande.. gärna sån med hjul och utdragbart handtag..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men jag har ju varken Classe O eller Biltema runt hörnet... Finns INGET sådant häromkring.
Högtalartyg försökte jag hitta här i krokarna förut när jag skulle klä hatthyllan i Camaron, men icke...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Tips, online handel kanske funkar.Båda har ju postorder !

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

thomann kan ju ha nåt av intresse också
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hittade en bit av en Ikea-hylla hemma, blir perfekt!
Måste bara hitta en väska som passar hyllan... klrt mycket lämpligare att modda en brädbit efter en väska än tvärtom... :(
Vi får la se.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

ska man fästa med buntband kan jag ju tipsa om sån dära masonitskiva med hål i.
billigt på byggvaruhusen och superenkelt att montera pedalerna.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm... finns det en tjock sådan masonitskiva med hål i?
Har för mig att de mest finns i tunnare varianter.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Onödigt att starta en ny tråd för min inkvir (svengelska när det är som bäst). Jag har en Fuel Tank på (under) mitt pedalbord och Tanken har helt vanliga "barrel"-kontakter. Det är skitsmart att sladdarna är vinklade, men skitdumt att de bara är det i ena änden. Är det nån som vet var man kan tjacka kablar som är vinklade i båda ändarna? Hittade nån dansk sida, men där kostade de 7€ styck eller så. Det är dyrt, och dyrt är dåligt... Alltså för mig, dyra saker kan varabra förstås.
Liten skrev:
BassiLow skrev:Nä, kanske inte från dej, men
Du är snabb.........du är ju värre än blixten, och har dräpande kommentarer
Jag måste ju ändå vara en av de som postar MINST dräpande kommentarer här på forumet?????
Du postar FÄRST dräpande kommentarer. De är inte små, de är få. Finns med i SAO. :wink:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

newheartshadow skrev:För att vara lite mer seriös än mina tidigare inlägg här, kan jag meddela att jag har väskan överst i tråden och också funderar på att konvertera den eller konstruera ett pedalbord till den. Har inte så många pedaler än men det finns några på inköpslistan.

Så om nån har några bra tips på tillvägagångssätt.....
Har en sådan jag bytat gångjärn till de som går att haka av från clabbe olle och helt enkelt vänt på konceptet. lock är botten och botten lock numera. sedan mätte jag storleken inne i väskan, körde till lokala byggfirman och fick en plywood skiva i rätt fotmat tillsågad. Under plywooden har jag limmat och skruvat reglar längs kanterna och en i mitten av plyywooden vilket gör att hela bordet ligger i höjd med locket.

Slutpris totalt runt 250-300.- och det funkar precis lika bra som rockbags case. Ska du ha något som tåler lite stryk får du nog bygga caseet i 7-9 mm plywood med alu-lister m.m.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

groovyjr skrev:
newheartshadow skrev:För att vara lite mer seriös än mina tidigare inlägg här, kan jag meddela att jag har väskan överst i tråden och också funderar på att konvertera den eller konstruera ett pedalbord till den. Har inte så många pedaler än men det finns några på inköpslistan.

Så om nån har några bra tips på tillvägagångssätt.....
Har en sådan jag bytat gångjärn till de som går att haka av från clabbe olle och helt enkelt vänt på konceptet. lock är botten och botten lock numera. sedan mätte jag storleken inne i väskan, körde till lokala byggfirman och fick en plywood skiva i rätt fotmat tillsågad. Under plywooden har jag limmat och skruvat reglar längs kanterna och en i mitten av plyywooden vilket gör att hela bordet ligger i höjd med locket.

Slutpris totalt runt 250-300.- och det funkar precis lika bra som rockbags case. Ska du ha något som tåler lite stryk får du nog bygga caseet i 7-9 mm plywood med alu-lister m.m.
Om du är riktigt rädd om dina pedaler, använd 10mm+ plywood ...........jag tappade min skruvdragare och spräckte ett case, som var 8mm. klumpigt av mej, ingen fara skedd, det var tomt.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Så här har jag gjort, tänkte också att vända på en väska från Clas Olsson, byta gångjärnen till spännen och ha locket som botten. Dock skippade jag det pga jag kände mig lat och att det skulle bli dyrare med spännen och sånt. Jag gick till den lokala vekstaden och fick en bit durkaluminium tillklipp i "rätt" storlek för att passa, biltema, Jula, Classes aluväska, hittade två handtag som är köpta på Ikea för att par år sen och sen köpte jag gummifötter på järnaffären. Borrade hål för handtagen med skruvarna till handtaget sattes också gummi fötterna fast, sen fäste jag pedalerna med dubbelhäftande tape då jag bara kör dom med adapter. Väskan köptes på Biltema dom var billigast, 150 kr jula, 200 kr och Classe 250 kr, den inredde jag sen med hårt "skumgummi" som har blivit över från nåt tidigare casebygge, tror att det kommer från Holmberg cases, och en bit som jag köpte på Clas Olsson. Jag byggde väska i "två våningar" på den under har jag en Dbx kompressor och ett fack för adapter och lite kabel sen lägger jag en skumgummi skiva över kompressorn och lägger pedalbordet på den "övre våningen". Total skulle jag tro att med väska och alla grejer gick bygget på nånstan mellan 200 och 250 kr.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Busse.. vart köpte du det hårda skumgummit??
Letar efter det till mitt case..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Liten skrev:Busse.. vart köpte du det hårda skumgummit??
Letar efter det till mitt case..
Du kanske kan använda oasis, sånt material som används i blomstervärlden, det är kanske tillräckligt "hårt" men framförallt lättarbetat

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

BassiLow skrev:
Liten skrev:Busse.. vart köpte du det hårda skumgummit??
Letar efter det till mitt case..
Du kanske kan använda oasis, sånt material som används i blomstervärlden, det är kanske tillräckligt "hårt" men framförallt lättarbetat
Använder man Oasis så lär man klä in det med något isf.
Det fäller grymt mycket nämligen, vilket skumgummi inte gör.
Eller grymt mycket. Men det fäller och smular vilket jag inte skulle tycka var positivt för innanmäte till pedalcase.




F.Ö. så kommer jag nog köpa ett rockcase från Thomann.
700 spänn för 60cm är för tjyven billigt. Inget snack om saken. Det blir ett sån´t.
http://www.thomann.de/se/rockcase_rc23010a.htm

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

do it.. bra skit..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

blackparkas skrev: Använder man Oasis så lär man klä in det med något isf.
Det fäller grymt mycket nämligen, vilket skumgummi inte gör.
Eller grymt mycket. Men det fäller och smular vilket jag inte skulle tycka var positivt för innanmäte till pedalcase.

F.Ö. så kommer jag nog köpa ett rockcase från Thomann.
700 spänn för 60cm är för tjyven billigt. Inget snack om saken. Det blir ett sån´t.
http://www.thomann.de/se/rockcase_rc23010a.htm
Det var bara en litet förslag ,som jag faktiskt inte praktiserat, kanske dumt av mej att "tipsa" om oasis, när jag inte hade erfarenhet av ämnet i sej.

Bra sida Thorman har förresten, jag hittade ett case till min bass:
http://www.thomann.de/se/ibanez_w50sr.htm

:D :D :D

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Liten skrev:Busse.. vart köpte du det hårda skumgummit??
Letar efter det till mitt case..
Jag har köpt det tjockare från Holmberg cases i Haparanda, det är spillbitar från då vi byggde skydd till våra högtalare det som sitter i locket är från Clas Olsson. På Clas Olsson finns det också lite hårdareskumgummi för väskinredningar, fast dom tycker jag är ganska dyra. Ihop limmade liggunderlag är nog billigast och fungerar nog lika bra.
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

Är det någon som vet var man kan köpa buntband som är långa och smala?
Långa finns det ju men de blir så breda? Jag skulle behöva ungefär 30cm långa och 4mm breda.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

patrik skrev:Är det någon som vet var man kan köpa buntband som är långa och smala?
Långa finns det ju men de blir så breda? Jag skulle behöva ungefär 30cm långa och 4mm breda.
Skarva ihop två, har gjort det för att fästa vissa saker på rackhyllor.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

patrik skrev:Är det någon som vet var man kan köpa buntband som är långa och smala?
Långa finns det ju men de blir så breda? Jag skulle behöva ungefär 30cm långa och 4mm breda.
har du kollat classe o? jula? rusta...
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

busse skrev:
patrik skrev:Är det någon som vet var man kan köpa buntband som är långa och smala?
Långa finns det ju men de blir så breda? Jag skulle behöva ungefär 30cm långa och 4mm breda.
Skarva ihop två, har gjort det för att fästa vissa saker på rackhyllor.
+1 Det är väldigt logiskt.
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

Pyssling skrev:
busse skrev:
patrik skrev:Är det någon som vet var man kan köpa buntband som är långa och smala?
Långa finns det ju men de blir så breda? Jag skulle behöva ungefär 30cm långa och 4mm breda.
Skarva ihop två, har gjort det för att fästa vissa saker på rackhyllor.
+1 Det är väldigt logiskt.
Helt rätt, det är väldigt logiskt och precis vad jag har gjort också...
Tyvärr stör det mitt "estetiska sinne" så därför skulle jag vilja hitta rätt längd så att jag kan undvika skarvar.

Jag har tittat runt en del men de jag har hittat är runt 8mm breda. Det kan ju vara motiverat om det är lite vikt på det man ska sätta fast men så är inte fallet för mig...

Det här kan tyckas vara ett I-landsproblem men det skadar inte att ställa frågan.
Skriv svar