Delaypedaler

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Delaypedaler

Inlägg av newheartshadow »

Jo, har funderat ett tag på att skaffa mig en delaypedal och det finns ju en uppsjö av sådana, vilka har ni testat? Omdömen, analogt kontra digitalt etc..
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

dereborn

Inlägg av dereborn »

EHX Memory man...
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

dereborn skrev:EHX Memory man...
Ja jag har kikat på den, den är dock rätt dyr och sen saknar den väl taptempo(?) plus att det är "bara" 550ms delaytid.. men det kanske räcker till.
Men det är helt klart ett alternativ jag överväger, något särskilt att säga om den?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

åh fan, nu var den ju helt plötsligt inte så dyr längre... hmmm...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

dereborn

Inlägg av dereborn »

något särskilt att säga om den?
Analog.
Varm.
Fet.
Mmmmm.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad får det kosta och vad måste den klara av?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Delay-pedaler är kul. Jag har tre: En Boss DD-6 (digital), en gptools Analog Echo/GP-EAD2 (analog), och en Malekko Echo 600 (analog). Alla tre har sina förtjänster, men Malekkon har gjort gptools-pedalen smått överflödig, så den kommer jag nog byta bort så småningom.

Vad gäller skillnader mellan digitalt och analogt, så är det lite som skillnaden mellan transistorstärkare och rörditon. Digitala låter renare och kallare och har i allmänhet längre delaytider och ibland sample-and-hold-funktioner. Analoga pedaler låter i sin tur varmare och mindre distinkt, och kan, tycker jag, bli lite grötiga med basgitarr. Men ofta oscillerar de bättre.

Vad ska man då välja? Tja, som alltid kan devisen "provspela innan du köper" appliceras, men jag tror inte att man kan gå fel med en Boss DD-3, eller DD-6. Den förstnämnda är lite billigare, och har ungefär samma funktioner som DD-6:an, så den är ett bra köp.

Själv vill jag ha fler fördröjningspedaler, och suktar i nuläget efter bl.a. en Electro-Harmonix Stereo Memory Man with Hazarai (mest för loopfunktionen), en Boss RE-20, en T.C. Electronics NovaDelay, eller en Eventide Timefactor.

Men ett är säkert, många pedaler som är snyggare än en Malekko Echo 600 finns nog inte...

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

peter_s skrev:men jag tror inte att man kan gå fel med en Boss DD-3, eller DD-6. Den förstnämnda är lite billigare, och har ungefär samma funktioner som DD-6:an, så den är ett bra köp.
Rekommenderar inte Boss DD-3, den har fortfarande bara 12-bits uplösning och ligger betydligt högre i pris än exemplevis Ibanez DE7 som har både längre delaytid och högre upplösning.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

GrafZeppelin skrev:Rekommenderar inte Boss DD-3, den har fortfarande bara 12-bits uplösning och ligger betydligt högre i pris än exemplevis Ibanez DE7 som har både längre delaytid och högre upplösning.
Mer än jag visste - bra råd! Ibanezen kan också få pluspoäng för att den, efter vad jag läst (har inte testat själv), kan låta båda digitalt och analogt. Och priset är onekligen bra.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

T-Rex Replica verkar grym. Har även tap tempo.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

basmartin skrev:T-Rex Replica verkar grym. Har även tap tempo.
+1
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Tack för alla svar! Då har man fått lite fler förslag än de jag kollat på, hehe.

Får se vart jag landar, det är inte nån panik med införskaffning av pedaler just men jag har lite schizoida idéer sen tidigare när jag hade multieffekt som inte funkar utan effekt.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Jag har rasat min gamla DD3:a och kör nu på en DD6:a :P STEREO
Kan även rekommendera DE7:an, mkt bra ljud i.f.t pris

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar