JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av 200071 »

inane skrev:Kanske lite sent ute nu, men så här får man ju med två leddar :)

Bild
kan ju bero lite på hur det ser ut på insidan också. :wink:
inane
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 11 dec 2008, 06:22
Ort: Kumla

Re: Sv: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av inane »

Jo, såklart :-) Men eftersom newheartshadows förslag var att flytta upp ljusdioden så kontrade jag med att flytta loket närmare :-)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+
Inlägg: 583
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 08:15
Ort: Örebro

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av PoorCadaver »

Ett erbjudande om förhandsbeställning har gått ut till de som tidigare anmält intresse av att köpa pedalen. Jag har även uppdaterat förstasidan med information om pris och hur man gör en förhandsbeställning.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+
Inlägg: 583
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 08:15
Ort: Örebro

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av PoorCadaver »

Nu var det ett tar sedan tråden uppdaterades. Det är dels för att min leverantör tog evigheter på sig att leverera delarna till bygget och när delarna till sist kom (för en vecka sedan) hade jag fullt upp att färdigställa pedalerna.

Nu är dock de fem första klara och fler ska tillverkas! Ni som har förhandsbeställt har fått era slutfakturor och om betalningen går snabbt och smidigt har ni era pedaler i veckan som kommer! Det ska blir väldigt, väldigt roligt att höra era utlåtanden (jag hoppas så klart att ni blir 100% nöjda!).

För er som inte redan beställt finns det fortfarande chans att få ett exemplar. Hör bara av er till mig här på PrataBas så löser vi det!

Bjuder på en liten bild för att fira femlingarna!

Bild
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av bassgroover »

Har fått mitt ex nu 8)
Bara testat hemma ännu på hög volym och är hittills MYCKET nöjd!
Har A/B testat lite mot Subblastern och vid full patte på båda pedalerna och båda rattarna, så har jag verkligen svårt att höra skillnad genom min 1x15
Om man däremot ställer subratten på kl tre på Subblastern så upplever jag att man måste ner på mellan klockan två och klockan ett på Subwayen för att få samma effekt, vilket är bra då man har mer spann att ställa in mängden effekt till lagom nivå.
Första intrycket: En klar femmma av fem möjliga :lol:

Edit: Upptäckte också att den klarar av flera toner samtidigt, vilket Subblastern inte gör.
Kul att kolla på rep med band på söndag om den kan ersätta Subblastern på bordet.
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av Danny »

Hämtade ut min igår och stoooooort tack för den! Låter hur bra som helst och triggar som en smäck.
Sitter nu gjuten på mitt pedalbord.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av bassgroover »

Prövat med bandet nu och den låter kanon!
Stannar på bordet och ersätter Subblastern.
Stort tack till PoorCadaver!
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
HappyMicke
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 00:45
Ort: Järfälla

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av HappyMicke »

Har även jag fått min :) Låter fantastiskt bra. Har inte testat den vid gig ännu, men det sker väldig snart! Kommer bli grymt!

Undrar om valet av Op-amp. Har du testat olika? Det var en TL062 nu och det är väl den som är orginal. Har du testat andra (dyrare), innan du bestämde dig för denna?

Tack igen!
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+
Inlägg: 583
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 08:15
Ort: Örebro

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av PoorCadaver »

Roligt att så många gillar Subway!

Angånde val av OP-ampar har jag inte experimenterat med några andra eftersom tanken var att skapa en klon som kan ersätta originalet snarare än att skapa en variant av originalet. Det är dock mycket möjligt att andra OP:ar låter bättre eller annorlunda, men det är inget jag planerar att testa i dagsläget.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av Danny »

Nu när jag använt den ett tag har jag en fråga till er andra som också använder pedalen.
Jag har lite problem med att när jag trampar igång pedalen så är det ett "flutter" ljud? Den är mao långt ifrån knäpptyst utan det bubblar lite trevligt i bakgrunden. Det hörs inte när man spelar men läcker ut i stärken när man inte spelar.
Är det någon annan som upplevt det?

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av Henko »

Danny skrev:Nu när jag använt den ett tag har jag en fråga till er andra som också använder pedalen.
Jag har lite problem med att när jag trampar igång pedalen så är det ett "flutter" ljud? Den är mao långt ifrån knäpptyst utan det bubblar lite trevligt i bakgrunden. Det hörs inte när man spelar men läcker ut i stärken när man inte spelar.
Är det någon annan som upplevt det?

/D
Nu har inte jag testat Subwayen, men Ampeg Sub Blaster har också denna egenhet. Klonen är sålunda väldigt trogen sin förlaga.
P-basar
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av jisac »

Henko skrev:
Nu har inte jag testat Subwayen, men Ampeg Sub Blaster har också denna egenhet. Klonen är sålunda väldigt trogen sin förlaga.
Så är det. Har också Sub Blastern. Trevligt när det analoga busar till det :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+
Inlägg: 583
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 08:15
Ort: Örebro

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av PoorCadaver »

Danny skrev:Nu när jag använt den ett tag har jag en fråga till er andra som också använder pedalen.
Jag har lite problem med att när jag trampar igång pedalen så är det ett "flutter" ljud? Den är mao långt ifrån knäpptyst utan det bubblar lite trevligt i bakgrunden. Det hörs inte när man spelar men läcker ut i stärken när man inte spelar.
Är det någon annan som upplevt det?

/D
Jag testlyssnade på Subway igår och förstår precis vad du menar.

Förklaringen jag har är att det är brum från instrumentets elektronik, jordbrum, som pedalen ser som ljud som ska ha en suboktav. Resultatet blir då ljudet du beskriver. Jag kunde få bort ljudet helt genom att jorda instrumentet, alltså bara lägga handen på strängarna.

Det kan alltså bero på hur bra jordat instrumentet är hur mycket det låter, men det kommer nog alltid att finnas där. Octave-rattens position är också kritisk för hur mycket brum som hörs. Sätter man ratten på max låter det mer, men drar du ner den lite kommer det minska.

Samma sak gäller ju i och för sig även med distpedaler. Har man en rejäl dist igång och bara låter instrumentet hänga utan en hand på strängarna kommer det inte direkt vara tyst heller. :)
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: JBe Subway (Sub Blaster-klon)

Inlägg av Danny »

PoorCadaver skrev: Jag testlyssnade på Subway igår och förstår precis vad du menar.

Förklaringen jag har är att det är brum från instrumentets elektronik, jordbrum, som pedalen ser som ljud som ska ha en suboktav. Resultatet blir då ljudet du beskriver. Jag kunde få bort ljudet helt genom att jorda instrumentet, alltså bara lägga handen på strängarna.

Det kan alltså bero på hur bra jordat instrumentet är hur mycket det låter, men det kommer nog alltid att finnas där. Octave-rattens position är också kritisk för hur mycket brum som hörs. Sätter man ratten på max låter det mer, men drar du ner den lite kommer det minska.

Samma sak gäller ju i och för sig även med distpedaler. Har man en rejäl dist igång och bara låter instrumentet hänga utan en hand på strängarna kommer det inte direkt vara tyst heller. :)
Det är ungefär vad jag gissade på jag med. Men med min aktiva bas som är knäpptyst har jag samma problem som med min Rickenbacker. Samt att den låter även om ingen bas är inkopplad :) Nåja det är ju inte så att det stör iom att jag endast använder Subwayen som effekt i låtarna. I övrigt är pedalen grym.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Skriv svar