hjälp med kopplingsschema

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

hjälp med kopplingsschema

Inlägg av Bassplaya »

behöver hitta ett kopplingsschema till min boss fz-5 fuzz. tänkte kolla om jag kan få mer bas i den. nån som har tips?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Det verkara vara en modelling pedal COSM modelling. Så några enkla moddar är knappast aktuella. Kör en EQ före och en EQ efter så kan du nog få det sound du är ute efter
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

B-Å Åhs skrev:Det verkara vara en modelling pedal COSM modelling. Så några enkla moddar är knappast aktuella. Kör en EQ före och en EQ efter så kan du nog få det sound du är ute efter
D va bättre förr. Tidigt 70tal så dissekerade jag en MXR Dist+ (har för mig att den då kostade hutlösa 450 spänn), byggde en kopia, moddade lite och för 50 spänn i material blev d en box som enl ägaren lät bättre än originalet. Nåja och iaf.. D va bättre förr.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

B-Å Åhs skrev:Det verkara vara en modelling pedal COSM modelling. Så några enkla moddar är knappast aktuella. Kör en EQ före och en EQ efter så kan du nog få det sound du är ute efter
ursäkta om jag ställer en dum fråga!

vad hjälper eq FÖRE (bas-eq-dist-stärk)?.
hade en eq tidigare som jag bara använde som booster (obs! detta e tio år sen när man var ny o grön på pedaler) hursom helst satte jag eq:n före disten tills jag upptäckte att inget hände, däremot EFTER disten...
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

broder blues skrev:D va bättre förr. Tidigt 70tal så dissekerade jag en MXR Dist+ (har för mig att den då kostade hutlösa 450 spänn), byggde en kopia, moddade lite och för 50 spänn i material blev d en box som enl ägaren lät bättre än originalet. Nåja och iaf.. D va bättre förr.


Det är ju lättare att modda diskreta komponenter, om man inte har programmeringsutrustning till dagens ic-kretsar. men det beror ju alltid på vilka verktyg man har tillgängliga......eller hur :D

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Bassplaya skrev:
B-Å Åhs skrev:Det verkara vara en modelling pedal COSM modelling. Så några enkla moddar är knappast aktuella. Kör en EQ före och en EQ efter så kan du nog få det sound du är ute efter
ursäkta om jag ställer en dum fråga!

vad hjälper eq FÖRE (bas-eq-dist-stärk)?.
hade en eq tidigare som jag bara använde som booster (obs! detta e tio år sen när man var ny o grön på pedaler) hursom helst satte jag eq:n före disten tills jag upptäckte att inget hände, däremot EFTER disten...
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar, så håll till godo.... :D
Med eq:n ställer du in vilka freq. du skall släppa igenom till din efterkommande pedal, så om du t. ex. drar bort all diskant, får du ingen genom till din efterkommande effektpedal. Simple as that............... :D
men som du märkte, när du satte eq:n efter, så hade du hela freq.specrat (som gick genom effekten) att "leka med, och du kunde lättare modulera din ljudbild så som du ville ha den ,ihop med effekten.
Jaja, hoppas du har fått lite mer "kött på bena" :D

Tänkte först att B-Å Åhs skulle ge sej på en liten förklaring, men jag var nog snabbare, eller så orkade han inte svara.................. :D

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

BassiLow skrev:
Bassplaya skrev:
B-Å Åhs skrev:Det verkara vara en modelling pedal COSM modelling. Så några enkla moddar är knappast aktuella. Kör en EQ före och en EQ efter så kan du nog få det sound du är ute efter
ursäkta om jag ställer en dum fråga!

vad hjälper eq FÖRE (bas-eq-dist-stärk)?.
hade en eq tidigare som jag bara använde som booster (obs! detta e tio år sen när man var ny o grön på pedaler) hursom helst satte jag eq:n före disten tills jag upptäckte att inget hände, däremot EFTER disten...
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar, så håll till godo.... :D
Med eq:n ställer du in vilka freq. du skall släppa igenom till din efterkommande pedal, så om du t. ex. drar bort all diskant, får du ingen genom till din efterkommande effektpedal. Simple as that............... :D
men som du märkte, när du satte eq:n efter, så hade du hela freq.specrat (som gick genom effekten) att "leka med, och du kunde lättare modulera din ljudbild så som du ville ha den ,ihop med effekten.
Jaja, hoppas du har fått lite mer "kött på bena" :D

Tänkte först att B-Å Åhs skulle ge sej på en liten förklaring, men jag var nog snabbare, eller så orkade han inte svara.................. :D
aha! i see, i see!

mange takk!
Skriv svar