Sälja pedaler?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Sälja pedaler?

Inlägg av BBQV »

Jag är kluven till mitt pedalinnehav! Jag har ett gäng prylar som i stort sett aldrig används och chansen att jag nå'n gång kommer att behöva dem är minimal. Samtidigt har jag förmodligen varit hamster i ett tidigare liv, för jag har så fruktansvärt svårt att göra mig av med prylar... :lol:

Nå'n har säker varit i min sits och har erfarenheter av detta. Ge mig ett råd! Ska jag sälja iväg skrotet och använda pengarna till nåt vettigt eller är det en överloppsgärning som man ångrar efter en vecka?

Jag har också funderat på att använda dem som smörjmedel vid framtida affärer: "Jag bjuder femtonhundra och ett baschorus", typ

De effekter det rör sig om är EBS OctaBass, BassIQ och MultiComp, Boss GEB-7 och CEB-3, SansAmp GT2 och en BassPOD v.1.

Vad tror ni gubbs?

Och My! :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Min erfarenhet är att när jag insett att jag inte använder dem så säljer jag dem. Efter ett tag "glömmer" jag att jag inte använde dem och kommer på att jag vill ha dem igen.
Är det bra pedaler så blir det mycket billigare att plocka fram dem ur garderoben igen än att sälja dem billigt och köpa nya dyrt, (för det är ju det vi oftast gör :roll: )
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:Min erfarenhet är att när jag insett att jag inte använder dem så säljer jag dem. Efter ett tag "glömmer" jag att jag inte använde dem och kommer på att jag vill ha dem igen.
Är det bra pedaler så blir det mycket billigare att plocka fram dem ur garderoben igen än att sälja dem billigt och köpa nya dyrt, (för det är ju det vi oftast gör :roll: )
Jag är likadan. Har köpt och sålt likadana pedaler ett par gånger så numera får de stanna i garderoben när de inte används. Är det så att du vet att pengarna hamnar i något mer användbart så kan det vara en sak, men om du bara ska sälja för att de ändå bara ligger så kommer du nogångra dig efter som pengarna har en tendens till att gå åt till allt annat än nya roliga prylar om man inte dedikerat pengarna till det. Behåll är mitt tips. Ta fram ibland och ha lite kul.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jo, men var går gränsen för dumhet när det gäller hur sällan utrustning används?

Jag spelar aldrig hockey och äger därför inga skridskor.

Jag har aldrig använt PODen annat än för att testa vad man kan göra med den, ändå äger jag en...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Beror på. Är det någon pedal som jag sällan eller aldrig använder, men egentligen gillar när jag väl använder den så behåller jag. Speciellt en "standard" Boss eller Ibanez eftersom de ändå inte är värda några stora summor begagnat. Finns det däremot något som jag inte ens gillar är det ingen idé att spara. Jag är dock oftast för lat för att sälja så då ligger det kvar och skräpar i.a.f..
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Det där är ett svårt val, ska man sälja till förmån för att köpa en ny pryl, eller är det för att man känner att man har för mycket prylar som man inte använder, man slås alltid av att " tja, den kan ju vara bra att ha kanske ".
Jag har svårt att sälja pedaler o andra basprylar oxå, vis av tidigare försäljningar så har jag oftast ångrat mig senare, och det hade visst varit coolt att ha just den pedal jag sålde, så det är grymt svårt.
Å andra sidan så ser mitt sovrum numera ut som en lagerlokal nästan, det är pedaler, rackar, högtalare, basar, osv.

Kontentan av det: Jag f ö r s ö k e r behålla allt ( förutom den baspod jag sålde förra veckan till förmån för min Fender Jazz Bass Special som jag får hem nästa vecka :)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har länge velat få iväg den vederstyggliga Behringer v-amp grunkan. Maken till jobbig onödig pryl.
Men tur att det inte blev av.. kommer att veckopendla en period i vår och då duger den att använda som hörlursförsärkare, så man kan sitta å plutta ljudlöst på hotellrummet.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:Min erfarenhet är att när jag insett att jag inte använder dem så säljer jag dem. Efter ett tag "glömmer" jag att jag inte använde dem och kommer på att jag vill ha dem igen.
Är det bra pedaler så blir det mycket billigare att plocka fram dem ur garderoben igen än att sälja dem billigt och köpa nya dyrt, (för det är ju det vi oftast gör :roll: )
Mmm...så är det nog.
Tänkte tanken häromdagen att man kanske skulle köpa sig en EBS Multidrive.
Sålde en så´n för typ 2 år se´n. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag tycker mig ana ett mönster här! Kan det vara så att musiker i allmänhet har svårt att skiljas från sin utrustning?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Stålar kan man väl skrapa ihop på annat sätt än att sälja saker? :shock: BBQ = Tror att basister är lite smartare än gitarrister som säljer och byter mest hela tiden... En polare till mig (också född 1987) hade bytt gitarr (sålt en och köpt en annan) nio gånger på tre år... Och då var han ändå inte så jäkla bra på gura, det kom när han köpte sin senaste :shock:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

BarbequeVillage skrev:Jag tycker mig ana ett mönster här! Kan det vara så att musiker i allmänhet har svårt att skiljas från sin utrustning?
Ja, jag kan tro att du har rätt i det, sen tror jag att det är ett gott tecken att man som musiker vill prova olika pedaler, basar, högtalare osv. för att utveckla sitt sound, få nya infallsvinklar på ideer om sitt ljud.
Man har spelat med dom som knappt har intresse av att byta strängar eller trumskinn.
Sen finns det säkert dom som ser det som att dom "fastnat" i sin utveckling på sitt instrument och tror att om man skaffar den prylen, då då blir det bra, liksom få en skjuts av en ny pryl, vilket man ju ibland får oxå.

Jag kommer alltid att leta nya prylar, samtidigt som jag helst vill ha kvar dom jag har, för att prova olika kombinationer, tex för pedaler osv
Skriv svar