En hyllning till Envelope DOD FX25

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

En hyllning till Envelope DOD FX25

Inlägg av Chriller »

Hittade av en slump min gamla vän och trotjänare DOD Envelope filter FX25 längst ner i en garderob och släppte allt annat för att plugga in den direkt. Ah, det var som att återse, eller återhöra en gammal kompis. Hade nästan glömt hur gött den lät.
Den funkar ju som en auto-wahwah, men den här har ett lite sprucket trasigt sound som låter mer PEOU än WAOU om man får använda tekniska termer... Vet inte vad jag ska ha den till, men något ska man väl kunna hitta på!

Jag kan inte lägga upp bilder på jobbet, men här är en länk så ni får se den härliga gröna metallicfinishen också (ej mitt exemplar):
http://slowwavesleep.com/sleepwave/dod-fx25.jpg

Det finns nån upphottad version nu som heter DOD FX25 B som ska vara mer anpassad till bas med en blendfunktion tillagd. Den jag har passar nog egentligen rätt illa för basfrekvenser, men det ger ett sprucket lite distat och smutsigt ljud som jag gillar.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Snodde gitarristens dito och lekte lite med för nån vecka sen.
Som sagt låter riktigt roligt men kanske inte så användbar?
Starta ett psykedeliskt funkband så är den nog helrätt :wink:
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

kmo skrev:Snodde gitarristens dito och lekte lite med för nån vecka sen.
Som sagt låter riktigt roligt men kanske inte så användbar?
Starta ett psykedeliskt funkband så är den nog helrätt :wink:
Det var typ ett sånt jag spelade i på den tiden. Märkligt samplingar, taktarter och en hel del snott från Agurk Players vars basist skor jag inte riktigt fyllde. Därför spelade jag alltid barfota - petade om inställningarna med tårna...
Men nej, i den genre jag spelar nu är det väl tämligen oanvändbart. Men vi får se, första repningen med pedalen imorgon kanske ger andra svar!
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Flea använde en sån på flera låtar på Blood Sugar Sex Magic. Iaf om man ska tro intervjun River Phoenix gjorde i Fleas's instruktions video från tidigt 90-tal. Där kan man snacka om ett snyggt par. Tror att de hade rökt annat än Marlboro Lights där faktiskt.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Dock inte på sir psyco sexy... det har avhandlats på flera ställen att det är en Mutron III med ett döende batteri i..
Han gjorde en omtagning med ett nytt batteri i och det lät inte hälften så bra... :) det där med ström är tricky!!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Liten skrev:Dock inte på sir psyco sexy... det har avhandlats på flera ställen att det är en Mutron III med ett döende batteri i..
Han gjorde en omtagning med ett nytt batteri i och det lät inte hälften så bra... :) det där med ström är tricky!!!
Ja, det minns jag. Tror jag ska leta fram den där videon hemma, just det ja, jag har ju ingen VHS-spelare längre... :oops:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Tror att jag köpte pedalen efter att ha hört Mysterious ways med U2 från Achtung baby som enligt tablaturen i Guitar Player där gitarren skulle spelas med Envelope. Jag har som regel att helst inte prova pedaler i affär utan jag slog till direkt över disk och tog hem den istället.
Fick inte till det soundet, men the edge hade väl å andra sidan som vanligt en fem-sex pedaler till inkopplade + den karakteriska hinken med reverb on top.

Sen att det lät sex-sju gånger bättre med en sån pedal till bas än till gitarr väl sånt man inte behöver skriva på det här forumet. Ska bli kul att hamra åttondelar med plektrum och se hur den beter sig. Ljudprov kan komma att dyka upp om jag lär mig hur man gör...
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ägde en fx25:a som jag lät modda med en "blend" funktion då den snodde för mycket freqvenser för min smak.. den blev dock såld efter något år.. när jag hittade q-tronen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Hade en signal direktlajnat till mixerbordet eller porta på den tiden jag använde den har jag för mig. Det var ju dist, envelope, wah-wah, octaver och annat fjams jag prompt skulle trampa av och på hela tiden så det kändes som säkrast att ha kvar nån originalton i botten...

Men den har en blendfunktion i original nu för tiden.
Jag tror jag ska försöka klara mig utan, vi får se hur det blir - premiär imorgon kväll som sagt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ska bli intressant att höra...
Min hade ett mycket irriterande och distinkt tjut när man slog på den första gången efter att strömen kopplats till den.. så innan man repade/giggade så fick man dra ner stärken och trampa på den en gång.. sen va den good to go.. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Liten skrev:Ska bli intressant att höra...
Min hade ett mycket irriterande och distinkt tjut när man slog på den första gången efter att strömen kopplats till den.. så innan man repade/giggade så fick man dra ner stärken och trampa på den en gång.. sen va den good to go.. :roll:
Spökgrejer som ens pedaler håller på med skulle kunna bli en egen tråd. På min lös - eller möjligen lyste - den röda lampan konstant så fort man satte i elsladden oavsett hur man trampade. I ett år typ. Men jag skyller på en dålig adapter. Nu är den normal igen. Hoppas jag...
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Chriller skrev:
Liten skrev:Ska bli intressant att höra...
Min hade ett mycket irriterande och distinkt tjut när man slog på den första gången efter att strömen kopplats till den.. så innan man repade/giggade så fick man dra ner stärken och trampa på den en gång.. sen va den good to go.. :roll:
Spökgrejer som ens pedaler håller på med skulle kunna bli en egen tråd. På min lös - eller möjligen lyste - den röda lampan konstant så fort man satte i elsladden oavsett hur man trampade. I ett år typ. Men jag skyller på en dålig adapter. Nu är den normal igen. Hoppas jag...
Låter som en bra idé, Chriller.
Ljudet som Liten fick ur sin pedal, tror jag beror på en konding som är trasig..............och din lysande diod kan bero på att fot-omkopplaren är kass.................. :)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

BassiLow skrev:
Chriller skrev:
Liten skrev:Ska bli intressant att höra...
Min hade ett mycket irriterande och distinkt tjut när man slog på den första gången efter att strömen kopplats till den.. så innan man repade/giggade så fick man dra ner stärken och trampa på den en gång.. sen va den good to go.. :roll:
Spökgrejer som ens pedaler håller på med skulle kunna bli en egen tråd. På min lös - eller möjligen lyste - den röda lampan konstant så fort man satte i elsladden oavsett hur man trampade. I ett år typ. Men jag skyller på en dålig adapter. Nu är den normal igen. Hoppas jag...
Låter som en bra idé, Chriller.
Ljudet som Liten fick ur sin pedal, tror jag beror på en konding som är trasig..............och din lysande diod kan bero på att fot-omkopplaren är kass.................. :)
NAJJJJ!! Det är SPÖKEN! Tvivlare där.
Min acoustic-topp (som ännu inte tagits upp ur källaren - nya replokalen inspekteras idag så snaaaart ska jag skärpa mig) la ofta på ett distat lågt eko, särskilt om man spelade hårt i A.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Coolt, källareko........ett nytt sound, anslagskänsligt också.................
egentligen är jag ingen spök-tvivlare, fastän jag har aldrig träffat på nått

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

BassiLow skrev:Coolt, källareko........ett nytt sound, anslagskänsligt också.................
egentligen är jag ingen spök-tvivlare, fastän jag har aldrig träffat på nått
Det var väldigt märkligt faktiskt. Det dök bara upp om man spelade ett kort lick - så kom det tillbaka som vore det långt borta, lågt och svagt distat. Ska bli kul att se om fenomenet kvarstår. Men jag hoppas inte det...
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Jag har också en sån där. Trevlig liten box tillsammans med rätt bas och basist. Men sen jag köpte en Ibanez "Eb3" så har jag i princip slutat använda effekter.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Skriv svar