Boss multieffekter - true bypass

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Boss multieffekter - true bypass

Inlägg av Taurus »

Vi har ju några Boss multieffekter till salu här på forumet, och jag hade en köpestråd ute för ett tag sedan.

Jag är egentligen bara ute efter hyggliga chorus- och octave-effekter, men kan man få lite annat lullull i en portabel och lättrattad låda för samma peng gör ju inte det nåt.

Hur som helst, eftersom jag som alla er andra lagt rejält med tid och kosing på ett bra grundljud vill jag inte paja det med ruttna ad/da-omvandlare i en effekt...så, min fråga är:

Av GT6B, ME-50B och ME-20B är det bara GT6B som har true bypass, eller?

Edit: Årnes, 3.200,- är fortfarande för dyrt oavsett svaren här ;-)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Mig veteligen har inga Boss TBP.. GT6B är kanske ett undantag..
De har alltid kört med buffrade signaler.. + att deras switchar är inte att leka med...
Jag gjorde en fulmod när jag byggde om min boss chorus i ett nytt chassi..
Den är nu TBP men eftersom kretskortet fungerar lite klurigt så la jag till en switch på baksidan av pedalen för att hantera hur skiten får ström..
Dvs så får inte kretskortet automatiskt ström efter man slagit av och på strömen igen..

Detta går säkerligen att bygga om.. men jag hade inget chema på kretsen och orkade inte vänta.. så nu sitter det en liten röd hatt på baksidan av pedalen.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Liten skrev:Mig veteligen har inga Boss TBP.. GT6B är kanske ett undantag..
De har alltid kört med buffrade signaler.. + att deras switchar är inte att leka med...
Jag gjorde en fulmod när jag byggde om min boss chorus i ett nytt chassi..
Den är nu TBP men eftersom kretskortet fungerar lite klurigt så la jag till en switch på baksidan av pedalen för att hantera hur skiten får ström..
Dvs så får inte kretskortet automatiskt ström efter man slagit av och på strömen igen..

Detta går säkerligen att bygga om.. men jag hade inget chema på kretsen och orkade inte vänta.. så nu sitter det en liten röd hatt på baksidan av pedalen.. :D
Okej Liten, då kanske jag är ute och cyklar när det gäller Boss och TBP.

Jag är ingen fanatisk analog-nörd, men jag är lite skeptisk till att låta min värdefulla bassignal passera mediokra ad/da-omvandlare i onödan på vägen till stärkaren. Det är nåt som skulle kunna bli en hang-up jag inte behöver, hehe, och ett av skälen till att jag lade effekter på hyllan helt för ett gäng år sedan.

Eftersom jag vill prioritera inköp av nya lådor hade en multieffekt kunnat vara en okej budgetlösning, men nu måste jag kanske fundera över ett pedalbordsbygge i alla fall...hohum, tänkarmössan på igen...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Som sagt - Boss använder (vad jag hört och vet) alltid sin FET-switching och buffrade signal i sina pedaler. Oavsett Multi eller kompakt.

Enklast för att bypassa är väl att skaffa en loop-box? Beställs billigt o enkelt från Moody t ex....
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

mikkejohansson skrev:Som sagt - Boss använder (vad jag hört och vet) alltid sin FET-switching och buffrade signal i sina pedaler. Oavsett Multi eller kompakt.

Enklast för att bypassa är väl att skaffa en loop-box? Beställs billigt o enkelt från Moody t ex....
Sett stort djävla fet+ på den!
Albin is your guy!
Han har lagt till denna nyligen
Bild

Loopstrippen jag beställde och lödde ihop är nog det effektivaste verktyget jag har för att slippa "the tap-dance" och bibehålla en bra signal..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Ja, jo, en loopbox är förstås en lösning, men då är jag ju halvvägs mot ett pedalbord i alla fall och kan lika gärna bygga fullt ut.

Det är väl som farbror Barbro sa, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Den ser bra ut, vad får man betala för en sådan ?

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Taurus skrev:Ja, jo, en loopbox är förstås en lösning, men då är jag ju halvvägs mot ett pedalbord i alla fall och kan lika gärna bygga fullt ut.

Det är väl som farbror Barbro sa, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...

Nä, men bra "verktyg" hjälper en bit på traven

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

BassiLow skrev:Den ser bra ut, vad får man betala för en sådan ?
Maila och fråga: http://www.moodysounds.se

Taurus skrev:Ja, jo, en loopbox är förstås en lösning, men då är jag ju halvvägs mot ett pedalbord i alla fall och kan lika gärna bygga fullt ut.

Det är väl som farbror Barbro sa, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...
Men ett pedalbord utan någon form av loop-box är väl dumt? Då behöver du definitivt en line-buffer om du skall ha många pedaler + massa sladd..

Jag måste säga att en Loopsstrip är värd varenda krona..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Liten skrev:Men ett pedalbord utan någon form av loop-box är väl dumt? Då behöver du definitivt en line-buffer om du skall ha många pedaler + massa sladd..

Jag måste säga att en Loopsstrip är värd varenda krona..
Ja, det var så jag menade. Om jag inte kommer undan med EN billig multieffekt och inte vill signalkompromissa så kan jag lika gärna bygga ett rejält pedalbord, inkl loopbox/-strip. I så fall prioriterar jag nya lådor först, och lever fortsatt effektlöst tills dess.
Skriv svar