Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Fastsättning av pedaler på pedalbord: nytt koncept!

Inlägg av mrbaloo »

Hej

Frågan har säkert avhandlats 1001 ggr förut på PB. Men finns det några bra sätt att fästa effektpedaler på pedalbord utan att behöva mecka med kardborre eller modifieringar av sinda pedaler (inkl. bort med fötter och andra "sulor" på pedalerna)?

Jag är lite intresserad av att köpa en Pedaltrain Nano för att sätta fast SansAmp BDDI, EHX Memory Toy och en EBS MultiComp. Helst (om budgeten håller) skulle man ju även ha en Pedaltrain Volto på undersidan också, men den kan jag leva med att sätta fast med självhäftande tejp/kardborre.

/MrBaloo
Senast redigerad av mrbaloo den sön 31 jan 2016, 12:01, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Bassplaya »

Det kanske står nånstans i ditt inlägg utan att jag ser det, men varför inte kardborre?
Tycker själv att det är hur smidigt som helst.

Annars finns duallock som är i nån sorts plast. Tjockare än kardborre och går att bygga på höjden så du kommer förbi pedalernas fötter. Kostar lite mer än kardborre har jag för mig, men det kan det kanske vara värt.

Sen vet jag att jag sett nån sorts gummisula som du sätter pedalen i. Tror det har länkats till dessa i nån tråd här på forumet.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Ja, du har rätt. Det står inget om min ovilja till kardborre hur smidigt det än må vara. Jag vill helt enkelt ha mina pedaler i originalskick med fötter kvar. Inget klister vill jag heller ha. Dessutom har jag lust att kunna ta bort en pedal snabbt och ta med mig bara den på gig om jag skulle vilja det. Så enkelt var det.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mikkejohansson »

Kombinationen inte kardborre och kunna ta bort enkelt finns nog inte, vad jag kan komma på. De andra varianterna innefattar ju ofta nåt slags skruvfästen, buntband eller liknande.

Pedaler ser ju lite olika ut, men skulle man bara ha pedaler med "fötter" skulle ju en variant vara kardborre mellan fötterna på pedalen (mitt över på undersidan liksom) och sedan små upphöjda "boosters" på pedalbordet som matchar höjden på fötterna. Dvs pedalen vilar på fötterna på pedalbordet, men med kardborre som håller fast. Tar man sen bort pedalen så tar inte kardborren på pedalen i golvet eftersom fötterna ger rätt höjd.

Skulle antagligen funka bra om man kör mycket pedaler av samma märke, med samma "mönster" på fötterna - då kan ju montera en kardborre-"list" på pedalbordet som alla pedaler fäster i.

Problem blir det ju med pedaler som Boss, EBS osv som inte har fötter.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Hmm, då får jag väl uppfinna något själv. Lyckas man skicka folk till månen så borde det ju gå att få smidig fastsättning av pedaler också, eller hur? ;-)

Får fösöka köpa mig ett Nano-bord och testa mig fram. Vem säljer såna?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mikkejohansson »

mrbaloo skrev:Hmm, då får jag väl uppfinna något själv. Lyckas man skicka folk till månen så borde det ju gå att få smidig fastsättning av pedaler också, eller hur? ;-)

Får fösöka köpa mig ett Nano-bord och testa mig fram. Vem säljer såna?
These go to 11 har det mesta man behöver :)

Ska du satsa på nåt liknande som jag beskrev kanske det vore idé att gå på nåt hållbarare än vanlig (=Biltemas) kardborre, t ex http://store.thesegoto11.se/product_inf ... 2cd2207a7f" onclick="window.open(this.href);return false;

Använde Clas Ohlsons variant på den där på undersidan av mitt gamla bord för power supplys, och det sitter lite bättre än vanlig kardborre. Kanske bra med tanke på att "fästytan" mot bordet blir mindre än med kardborre under hela undersidan. Dessutom rejält för att hålla fast "listen" på bordet när man drar bort pedaler (går ju skruva fast också, bordet är ju mindre "skadligt" att ha nåt hål i...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av blackparkas »

These go to 11 har Pedaltrain, samt en av musikaffärerna i Malmö. Malmö Musikaffär!?

Och tysken...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Roger Hedin »

Gör en mycket liten platta av plywood, spraya svart, klä med kardborre och sätt gummifötter under. Då har du ett minibord för en eller ett par pedaler som du sätter din lossplockade kardborrade pedal på. Då står den dessutom lite mer still...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Det är väl just det jag egentligen inte vill göra, alltså ha kardborre under pedalerna. De slipprar ju lätt omkring på golvet om man sätter en kardborrad pedal på ett vanligt golv. Jag skall nog filura ut något framöver.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Det är väl just det jag egentligen inte vill göra, alltså ha kardborre under pedalerna. De slipprar ju lätt omkring på golvet om man sätter en kardborrad pedal på ett vanligt golv. Jag skall nog filura ut något framöver.
Mja, nu menade nog Roger att du kan göra en platta precis stor nog för en pedal som har kardborre åt ena hållet och gummi åt andra hållet, som du sätter på pedalerna så du inte vill att de skall halka omkring då du kör dem utan bord.
Och som sagt går det ju lätt att göra lite olika storlekar för 1, 2, 3 pedaler så du kan använda den storlek du vill ha.
Medlem i PB50+
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Bullen »

Eftersom ingen har föreslagit det ännu konstigt nog så gör väl jag det. Gaffa?!?

:wink:
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Starka magneter? Borde väl fungera så länge man har stålchassi i pedalerna. Eller...?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev:Starka magneter? Borde väl fungera så länge man har stålchassi i pedalerna. Eller...?
Magneter kan påverka annat också i elektriska kretsar. Sen brukar väl pedallådorna vara gjorda av en eller annan legering som inte helt säkert är magnetisk...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Ja, tänkte mest på att ström induceras så fort man har något i rörelse i magnetfältet. Men å andra sidan har man ju signal i rörelse från basen. Skrev först och tänkte sen. Förlåt!
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Busta B »

Klassiska buntband?!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Ja, buntband finns som alternativ i mitt bakhuvud. Speciellt buntband med lossningsfunktionalitet i så fall.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Ha!

Här är nog lösningen som jag skall använda framöver: http://www.pedalboots.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån här som provat?
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Bullen »

mrbaloo skrev:Ha!

Här är nog lösningen som jag skall använda framöver: http://www.pedalboots.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån här som provat?

Kanonsmidigt ju!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av eeakga »

Såg lite klumpiga ut, men vill man absolut inte ha kardborre så kanske det är ett hyggligt alternativ.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

eeakga skrev:Såg lite klumpiga ut, men vill man absolut inte ha kardborre så kanske det är ett hyggligt alternativ.
Jo, lite klumpigt kanske. Men det är i alla fall enkelt att ta med en enstaka pedal om man vill det.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Bassplaya »

mrbaloo skrev:Ha!

Här är nog lösningen som jag skall använda framöver: http://www.pedalboots.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån här som provat?
Det var dessa jag syftade på i slutet av mitt inlägg.
PEDALBOOTS® – the revolutionary solution for guitarists, keyboarder, cellists and drummer to fix and protect their effectpedals, sustainpedals, cellos and drumkits in any situation they need them.
Fast de går ju bort eftersom de inte är designade för basister.
Skandal!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Alltså, har du sånt Bassplaya? Aha, jag trodde att du bara tyckte det verkade smidigt. Men vad kul om du använder bootsen. Har du någon bild i tråden om "visa ditt pedalbord"? I så fall skall jag leta där efter bilden.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av Bassplaya »

mrbaloo skrev:Alltså, har du sånt Bassplaya? Aha, jag trodde att du bara tyckte det verkade smidigt. Men vad kul om du använder bootsen. Har du någon bild i tråden om "visa ditt pedalbord"? I så fall skall jag leta där efter bilden.
Nej. Jag har inte sådana. Jag använder kardborren som följer med Pedaltrains bord.
Ursäkta om jag var otydlig. :oops:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av mrbaloo »

Förlåt, jag blandade ihop ditt inlägg med bullens inlägg. Nu fattar jag vad du syftade på.
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Fastsättning av pedaler på pedalbord

Inlägg av BasTore »

mrbaloo skrev:Ha!

Här är nog lösningen som jag skall använda framöver: http://www.pedalboots.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån här som provat?
Ser ju mycket smart ut...men att punga ut 20€ /pedal kan bli kostsamt om man har många pedaler.
Skriv svar