Stämapparat

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Stämapparat

Inlägg av Chriller »

Någon som provat dessa stämpedaler? 600 spänn är ju ett trevligt pris och Fender mot Jams "eget" märke JJLabs borde ju vara ett lätt val, men det känns som att det vore gött att få några intryck från någon som provat att stämma i de nedre regionerna med någon av dem. Det kan vara lite svajigt att stämma bas jämfört med gura tycker jag.
Bild Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

En av gitarristerna jag lirar med har Fenderpedalen, funkar kanonbra!
Tycker dock den inte känns lika gedigen som Korg DT10, men den kostar ju ett par hundringar mer också.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Har JJLabs stämapparat, och rekomenderar den INTE! Låga B är näst intill omöjlig att stämma på en femma. Sen att klickar ganska ljudligt om man sätter igång den utan att ha bassen ipluggad är ju inte så bra heller. Satsa på en Korg eller Boss, så du vet att du får nåt som funkar.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Vet inte hur det funkar på Korg eller Fender, men på Bossen klickar man bara på modeknappen ett par ggr så hoppar den till halvton nedstämt
och helton nedstämt. Overderlligt för mig.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Boss TU2:an kostar endast 842 SEK på Börsen, rekommenderas av mej

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Inga erfarenheter av dessa två, men Bossen är utan tvekan det bästa köp jag gjort. Värd varenda krona.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

har haft fendern. inte bra imo. reagerar väldigt dåligt på bas + att d e för mycket plast (switchen) som e lätt o trampa sönder
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Tack för tips. Ska in och prova de olika, men jag har kollat lite BOSS- och Korg-stämpedaltrådar nu och det låter som bra köp båda två.
Tar nog den jag hittar billigast...
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Har haft fenderpedalen och den funkade helt ok och höll i drygt fem år innan den pajade. Triggade dock rätt dåligt på e-strängen. Man fick stämma med flaggeolett på 12e band för att det skulle funka bra.

Nu har jag en Korg dt-10 (eller vad den nu heter) och den känns betydligt bättre. Helt klart värd de extra hundralapparna jämfört med fendern.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag stämde med gitarristens Fenderpedal till D på E-strängen, nemas problemas. Beror nog mycket på vad man har för bas också. Detta var P-basen..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

blackparkas skrev:Jag stämde med gitarristens Fenderpedal till D på E-strängen, nemas problemas. Beror nog mycket på vad man har för bas också. Detta var P-basen..
Basen och strängarna!
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Ny fråga - kanske kräver ny tråd, men jag provar. Vill ju inte starta flera trådar om dan...

Det där med batterier är inte min grej. Så jag behöver a en förgreningspryl till min 9V-adapter så jag kan använda samma till dist, stämapparat och Wah-Wah (en gammal hederligt gitarr-crybaby!).
Frågade på Jam, de såg ut som fågelholkar och verkade aldrig stött på "problemet". Var fan köper man en sån?
Känner inte riktigt för pedalbord ännu...det känns så...fusion på nåt sätt...not that there's anything wrong with it!
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Chriller skrev:Ny fråga - kanske kräver ny tråd, men jag provar. Vill ju inte starta flera trådar om dan...

Det där med batterier är inte min grej. Så jag behöver a en förgreningspryl till min 9V-adapter så jag kan använda samma till dist, stämapparat och Wah-Wah (en gammal hederligt gitarr-crybaby!).
Frågade på Jam, de såg ut som fågelholkar och verkade aldrig stött på "problemet". Var fan köper man en sån?
Känner inte riktigt för pedalbord ännu...det känns så...fusion på nåt sätt...not that there's anything wrong with it!
En daisy chain? Har köpt det på Jam utan fågelholksminer eller mer förklaringar än att jag skulle förgrena sladden från en Boss-adapter. Prova igen! :P
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Finns kanske på Claes-Ohlson.
EBS har ju oxå, DC Power Split Cables

http://www.ebs.bass.se/2007/acc.htm
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

EBS-sladdarna måste skäras lite för att passa i crybabyn så du vet.. Bara lite inside info..
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

TredoX skrev:EBS-sladdarna måste skäras lite för att passa i crybabyn så du vet.. Bara lite inside info..
Har ett specialbygge - det är idiotiskt nog en ingång i Crybabyn som ser ut som en hörlursplugg, typ.

Crybabyn var för övrigt den första pedal jag köpte, måste varit 1992.
Provspelade inte i butik (gör väldigt sällan det, gillar inte provrum) utan gick hem och pluggade in den i min lilla 15 watts-fendergitarrstärkare och körde igång.
Minns det som igår.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

blackparkas skrev:Jag stämde med gitarristens Fenderpedal till D på E-strängen, nemas problemas. Beror nog mycket på vad man har för bas också. Detta var P-basen..
200071 skrev:Basen och strängarna!
Kan säkert vara så att jag har konstiga basar, strängar, och anslag. Dock kvarstår faktum att korgpedalen funkar klockrent, vilket fenderpedalen aldrig gjorde.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Basjonas skrev:
blackparkas skrev:Jag stämde med gitarristens Fenderpedal till D på E-strängen, nemas problemas. Beror nog mycket på vad man har för bas också. Detta var P-basen..
200071 skrev:Basen och strängarna!
Kan säkert vara så att jag har konstiga basar, strängar, och anslag. Dock kvarstår faktum att korgpedalen funkar klockrent, vilket fenderpedalen aldrig gjorde.
Jag tror det är fingrarna som är konstiga... :D

Nej då, men faktum är att de där sakerna spelar roll.
Men har du ägt en och känt att det varit problem så vet du bättre än jag, jag har bara stämt med en ett par gånger.

Korg:en funkar helt klart klanderfritt, dock så tycker jag det är jobbigt att det i princip aldrig går att få bara en grön lampa, inte med Ric:en och inte med P-basen, dock med Warwicken... alltid någon av de röda som blinkar till, omöjligt att få precis rakt på med dom passiva yxorna i stallet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Basjonas skrev:
blackparkas skrev:Jag stämde med gitarristens Fenderpedal till D på E-strängen, nemas problemas. Beror nog mycket på vad man har för bas också. Detta var P-basen..
200071 skrev:Basen och strängarna!
Kan säkert vara så att jag har konstiga basar, strängar, och anslag. Dock kvarstår faktum att korgpedalen funkar klockrent, vilket fenderpedalen aldrig gjorde.
Har hittat korgen för samma pris som de andra, så det blir den. Tack för tipset! Ska snart lägga upp mitt "pedalbord" på den tråden...
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Inser att min pedal inte var exakt samma som den på bilden när jag tittar närmre. Inte så konstigt då den ju var typ 7 år äldre.

slutsats: bortse från allt jag har skrivit. Fenders nya pedaler är säkert grymma.

Jag tycker ändå att korgen är skitbra.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Basjonas skrev: Jag tycker ändå att korgen är skitbra.
Ja, trots mitt bekymmer med att få till det ordentligt med stämningen så är den ju överlägsen allt... Den är snyggast, cleanast, känns väldigt stabil..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
scarbass
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 09 feb 2008, 11:08
Ort: avesta

Inlägg av scarbass »

Skulle inte det va nått för EBS att göra en riktigt bra stämapparat! Som hänger med ner i hela registret vi rör oss i. Kunde ju ha som Boss tu-2 med inbyggd ström splitt. Så om man har en EBS topp som matar ström till stämapparaten kunde den i sin tur mata resten av sina pedaler. Så slapp man ha en strömeliminator att tänka på..

Bara en liten fundering... Men nog skulle jag köpa en sån pedal om den fanns! :)

Själv annvänder jag en Boss tu-2 nu och är väl rätt nöjd, trotts att det är lite pill när man ska stämma B-strängen.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ingen som pratar för peterson-apparaterna?
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

blackparkas skrev:
Basjonas skrev: Jag tycker ändå att korgen är skitbra.
Ja, trots mitt bekymmer med att få till det ordentligt med stämningen så är den ju överlägsen allt... Den är snyggast, cleanast, känns väldigt stabil..
Är det korg DT-10 som avses?

Hur långt ner triggar den bra? Jag har en rackmodell som är skitbra men skulle vilja ha en på golvet ibland o det verkar som att vissa golvisar inte ens klarar B-strängen?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

newheartshadow skrev:
blackparkas skrev:
Basjonas skrev: Jag tycker ändå att korgen är skitbra.
Ja, trots mitt bekymmer med att få till det ordentligt med stämningen så är den ju överlägsen allt... Den är snyggast, cleanast, känns väldigt stabil..
Är det korg DT-10 som avses?

Hur långt ner triggar den bra? Jag har en rackmodell som är skitbra men skulle vilja ha en på golvet ibland o det verkar som att vissa golvisar inte ens klarar B-strängen?
Den klarar lös B-sträng lätt.. och ja.. jag rekommenderar DT10:an starkt..
200071 skrev:Ingen som pratar för peterson-apparaterna?
Jag blev inte klok på displayen.. svårt att se i vissa vinklar .. är det ljust ute är det skitsvårt... (viktigt att tillägga... detta är IMO!!!)
Sen så blir jag inte klok på strobben ibland.. skitbra att ha till inspelning säkert.. men inte om man behöver stämma snabbt mellan låtar live..

Igen.. just imo...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar