VT Bass DI oväsnas

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
umax
VIP medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:05
Ort: Lund

VT Bass DI oväsnas

Inlägg av umax »

Nån mer som har en DI? Väsnas er också?

Min för ett himla liv både påslagen och avstängd, med batteri och med extern kraftkälla. Låter lite som när man spelar en lite repig LP skiva starkt och låten tagit slut.

Dessutom verkar den förstärka "popparna" något otroligt, som blir när man slår av eller på pedaler innan i kedjan, eller växlar mellan passiv och aktiv på basen. Smäller olidligt. Detta också oavsett strömkälla eller om den är av eller på.

Den åker tillbaka till butiken, men frågan är: är det fel på exemplaret eller "är dom sådana"?
Fender Jazz -72 | Fender Elite V Jazz | MusicMan StingRay -91 BL RW | Fender Jazz MIJ BL RW FL | Kontra | Cort-akke
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112

Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av lowfreq »

umax skrev:Nån mer som har en DI? Väsnas er också?

Min för ett himla liv både påslagen och avstängd, med batteri och med extern kraftkälla. Låter lite som när man spelar en lite repig LP skiva starkt och låten tagit slut.

Dessutom verkar den förstärka "popparna" något otroligt, som blir när man slår av eller på pedaler innan i kedjan, eller växlar mellan passiv och aktiv på basen. Smäller olidligt. Detta också oavsett strömkälla eller om den är av eller på.

Den åker tillbaka till butiken, men frågan är: är det fel på exemplaret eller "är dom sådana"?
För ett halvår sen var jag på G att köpa. Jag provade tre stycken som alla lät precis som du beskriver.
Det verkar som alla är så där. Otroligt!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

VT Bass DI oväsnas

Inlägg av Seaweed »

Har jag inte märkt på min, kör dock inte speciellt mycket gain men ändå.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av tias »

Första exemplaret jag köpte hade liknande problem. Det hördes framförallt när jag körde den genom PA. Fick den bytt och sedan dess har det varit frid och fröjd. Mitt första exemplar måste ha varit med i en av dom första batcharna som kom till Sverige, så jag antog att det var barndomsproblem.
Användarvisningsbild
umax
VIP medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:05
Ort: Lund

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av umax »

Reklamerad och skickad till någon serviceavdelning. Får se vad de säger...
Fender Jazz -72 | Fender Elite V Jazz | MusicMan StingRay -91 BL RW | Fender Jazz MIJ BL RW FL | Kontra | Cort-akke
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112

Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av Taurus »

Seaweed skrev:Har jag inte märkt på min, kör dock inte speciellt mycket gain men ändå.
Samma här, kör också på blygsamma gainnivåer men inget oljud.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av Bassplaya »

Min brusade också.

EDIT: Det gjorde å andra sidan min BDDI också.
Användarvisningsbild
umax
VIP medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:05
Ort: Lund

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av umax »

Bassplaya skrev:Min brusade också.

EDIT: Det gjorde å andra sidan min BDDI också.
I mitt fall var det inte vanligt brus utan mer ett oregelbundet dovt mumlande med otroligt kraftiga smällar när jag stängde av eller på pedaler eller aktiva pickups innan i kedjan - oavsett om VTn var på eller av och oavsett inställningar. Helt oanvändbar.
Fender Jazz -72 | Fender Elite V Jazz | MusicMan StingRay -91 BL RW | Fender Jazz MIJ BL RW FL | Kontra | Cort-akke
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112

Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hade en BDDI och en kort period den rackmonterade RBI(?). Båda väsnades och brusade. De skitade ner signalkedjan på ett riktigt fult sätt. Sus, surr, brus, brum: you name it! RBI gick tillbaka till affären, BDDI såldes kvickt som s...
Jag har funderat på en VT Bass Deluxe, men jag struntar nog i det...
Senast redigerad av Roger Hedin den fre 27 feb 2015, 20:00, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av Foxbat »

Min BDDI låter kalasbra så länge jag har presence-ratten på inget och noll.


Skickat från min iPad med Tapatalk
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av BBQV »

Jag har haft olika modeller av SansAmp (GT-2, BDDI, BDDI Deluxe och VT Bass Deluxe) i över femton år och aldrig upplevt de problem som beskrivs ovan. Är det ett problem med tidiga ex av just VT DI?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av tias »

Min felande VTDI lät ungefär som när någon blåser i en mikrofon, så det var inget "vanligt" färgat brus. Det uppträdde oavsett som SansAmp-kretsen var igång eller inte och stegrades med leveln på pedalen.
Användarvisningsbild
umax
VIP medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:05
Ort: Lund

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av umax »

tias skrev:Min felande VTDI lät ungefär som när någon blåser i en mikrofon, så det var inget "vanligt" färgat brus. Det uppträdde oavsett som SansAmp-kretsen var igång eller inte och stegrades med leveln på pedalen.
Bra beskrivning.
Fender Jazz -72 | Fender Elite V Jazz | MusicMan StingRay -91 BL RW | Fender Jazz MIJ BL RW FL | Kontra | Cort-akke
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112

Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av whatawaste »

Min väsnas när jag har Character högt uppdragen och mkt mid å treble. Gain spelar mindre roll...

Funkar denna inställning för er utan brus? ( för dem som inte har problem vill säga...)

Vill bara veta om min är trasig eller om de funkar så här. :/
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
umax
VIP medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:05
Ort: Lund

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av umax »

Min har inte kommit tillbaka från "service" ännu. Väntar på "någon del" som skulle bytas.
Fender Jazz -72 | Fender Elite V Jazz | MusicMan StingRay -91 BL RW | Fender Jazz MIJ BL RW FL | Kontra | Cort-akke
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112

Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
Användarvisningsbild
odis
Medlem
Inlägg: 237
Blev medlem: tor 03 mar 2011, 08:52
Ort: Ljusdal
Kontakt:

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av odis »

Jag vill inte vara sån men.. kan nånting oväsnas? =)
Fender J-Bass (Japan 90 tal), HPD P-Bass, Squier VM Jazz Fretless.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av theLopp »

Måste vara något fel som är trasigt... [WINKING FACE]
Användarvisningsbild
umax
VIP medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:05
Ort: Lund

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av umax »

Så! Nu har jag fått tillbaka min från serviceverkstaden. "Något är bytt". Och den oväsnas (;-)) inte längre.
Fender Jazz -72 | Fender Elite V Jazz | MusicMan StingRay -91 BL RW | Fender Jazz MIJ BL RW FL | Kontra | Cort-akke
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112

Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av Aslan »

umax skrev:Så! Nu har jag fått tillbaka min från serviceverkstaden. "Något är bytt". Och den oväsnas (;-)) inte längre.
Bra!!!
Har själv en VTDI som låter märkligt. Verkar något fel med driven. Distar alldeles för mycket och låter fult även vid lägre inställning. Var lämnade du in din och blev det dyrt?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av flagg »

Va fasen. Börjar tro att min är konstig med. VT-kretsen snor jättemycket bas. Ställer man blend på noll är det OK men då missar man ju själva poängen med pedalen. Tror absolut inte den varit så hela tiden. Min är en väldigt tidig som jag köpte från thesegoto11. Undrar hur lång garanti det är...
Användarvisningsbild
umax
VIP medlem
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:05
Ort: Lund

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av umax »

Aslan skrev:
umax skrev:Så! Nu har jag fått tillbaka min från serviceverkstaden. "Något är bytt". Och den oväsnas (;-)) inte längre.
Bra!!!
Har själv en VTDI som låter märkligt. Verkar något fel med driven. Distar alldeles för mycket och låter fult även vid lägre inställning. Var lämnade du in din och blev det dyrt?
Min var nyinköpt och det gick på garantin. Den skickades av butiken till Luthman.
Fender Jazz -72 | Fender Elite V Jazz | MusicMan StingRay -91 BL RW | Fender Jazz MIJ BL RW FL | Kontra | Cort-akke
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112

Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av peppe »

Jag vet inte om jag ska lägga mig i diskutionen då jag inte vare sig testat v.2 eller Di'n? Jag har haft 2st Vt-bass V.1 som jag trivdes sisådär med, trots alla hyllningar så upplevde båda ha ett enormt scoopat sound med vass diakant å med en uns brus då den var igång. Köpte nu en 3:e v.1 av fantastiska klasextas som inte liknar de övriga i ljud!? Denna är mindre känslig då man vrider på rattarna å absolut brusfri även hårt ställd. Det där otäcka scoopade soundet som inte gick ratta bort på dom förra är inte där heller!? Denna jag har nu är definitivt en keeper å fungerar precis som jag vill att en sån här ska fungera. Kan mina förra ha varit nå knas med?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av flagg »

flagg skrev:Va fasen. Börjar tro att min är konstig med. VT-kretsen snor jättemycket bas. Ställer man blend på noll är det OK men då missar man ju själva poängen med pedalen. Tror absolut inte den varit så hela tiden. Min är en väldigt tidig som jag köpte från thesegoto11. Undrar hur lång garanti det är...
Visade sig en att VT-kretsen beter sig så här om gain står på noll... Dvs, blir väldigt lite bas kvar.
Användarvisningsbild
Bassistance
Medlem
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 13:12
Ort: Örebro

Re: VT Bass DI oväsnas

Inlägg av Bassistance »

Jaa, då har man själv lagt en beställning på en VTBDI.. får se om den också är förhäxad!
HPD P/J-bas~Mesa 400+~TKS 212x2
Skriv svar