Ampeg SCR-DI

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av Roger Hedin »

Den här verkar i alla fall vara THE bass preamp:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_GNyjQ9GwMs[/youtube]
Ampeg or not...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av lekamen »

blackparkas skrev:Hur är den jämfört med VT-bass:en?

Det är väl det mest intressanta...
Den har ju t.ex. en switch för drive-kanalen, bara där tog den ju en hel del poäng mot VT-DI...

Men ljudmässigt?
Jag tycker scr-disten är snarlik VT'n, finkornig och mid-orienterad som jag gillar den. Och blend ger onekligen en kul variation. Jag tycker också eq'n har en diskret "speaker-sim-kurva", så man slipper bestämma sig för att stänga av/sätta på den som på VT'n.

Nu ser bordet ut på detta vis.
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av blackparkas »

Intressant!

Hoppas att jag hinner med att beställa hem en här i veckan så jag får ta ett test...

Nu har jag iofs bara VT utan Di i butiken och någon sa att den med Di lät annorlunda mot den utan...

Gillar low/high-pads:en på Scramblern...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av Aslan »

blackparkas skrev:Intressant!

Hoppas att jag hinner med att beställa hem en här i veckan så jag får ta ett test...

Nu har jag iofs bara VT utan Di i butiken och någon sa att den med Di lät annorlunda mot den utan...

Gillar low/high-pads:en på Scramblern...
Vanliga VTn och Deluxen låter bättre än DIn...
Men Ampegen är ju intressant:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av blackparkas »

Har precis gjort snabbtest på SCR:en med P-basen och Streamer LX5.

Jadu.
Vad ska man säga?
Det låter faktiskt skitbra.
Den är lite för snäll i mid:en för att jag personligen skulle köra med den i t.ex. Metalbandet.
Men med P-basen så tyckte jag att preampdelen gjorde faktiskt något positivt för hela ljudbilden.
Det blev liksom... fläskigare... Den måste boosta några frekvenser i det lägre registret som bass-ratten inte boostar på M9:an

Jag TROR, att VT:n går att få lite elakare i Mid:en än SCR:en
Det var ett tag sedan jag testade VT:n men vill minnas att den var rätt floaskig i mid:en trots allt.

Jag föredrar nog M80 till Warwicken, men SCR:en skulle absolut kunna vara ett alternativ till P-basen.
Där skulle jag dessutom "behöva" en di-pedal kanske... Och med P-basen tycker jag inte om M80:n.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av peppe »

Har fått låna hem en SCR från Freds Musik i Piteå (Samma pris som Thomann å ytterligare en orsak varför jag handlar lokalt) Jag är grymt positivt överaskad av det lilla jag testat! Den får min V4b å låta större å fläskigare å på nått konstigt sätt mera Ampeg!? Har även testat i en SVT med 8x10 å det blev samma resultat:) Själva Scramblern låter jättebra och dynamiskt med god anslagskänslighet om man bara hittar sweetspoten;) Kan inte säga hur den låter i andra förstärkarmärken eller som DI då jag inte testat det men aux å hörlurar funkar hur bra som helst å det med låter Ampeg! Skulle välja denna alla dar i veckan mot VT bassen, den också gör ett bra jobb men jag tyckte den lät för lyxigt jämfört med hur en Ampeg ska låta. Nåja, min åsikt bara!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av blackparkas »

Upplever du också en skillnad i Mid:en gentemot VT:n?

Upplevde SCR:en som lite mer hängmatta oavsett om mid:en var på full patte.

Ang Scrambler-delen så var det nåt jag också reagerade över, sjukt dynamisk/anslagskänslig på ett förstås positivt sätt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Ampeg SCR-DI

Inlägg av peppe »

blackparkas skrev:Upplever du också en skillnad i Mid:en gentemot VT:n?

Upplevde SCR:en som lite mer hängmatta oavsett om mid:en var på full patte.

Ang Scrambler-delen så var det nåt jag också reagerade över, sjukt dynamisk/anslagskänslig på ett förstås positivt sätt!
Jag upplever SCR:en som snällare i allt än VT'n och den har mjukare mid och diskant på nått vis så visst VT'n låter lyxigare i allt och därigenom tycker jag den härmar en riktig Ampeg v4b/SVT sämre än SCR:en. Absolut inget fel på VT'n men denna är mera vad jag vill ha. Vt'n har större omfång i alla reglage men SCR:en har mera fläsk utan att för den skull låta boomigt. Scramblern låter inte lika vass i disten som VT'n och är mer dynamisk men jag har upplevt volymtapp omänn jättelite när den kickas in och jag är tydligen inte ensam om det. Har läst på Talkbass att många upplever detta fenomen men det har visst bara med inställningen på blendratten att göra!? Måste testa mer å se om den har en sweetspot som jag missat?

Edit: Nu har jag testat Scramblern ordentligt! Den är inte helt tranparant i karraktären så därför om man ställer blendratten över kl. 9-10 så tunnas ljudet ut en aning omänn mycket lite och därmed upplever jag att man tappar volym. Tror iofs inte att det gör det men det upplevs så. Men det låter mumma om denna pedal hur än man vrider!!

Ni som har en SCR kan väl testa å återkomma om ni upplever samma sak som jag ang. Scramblern?

Men denna pedal växer mer å mer vartefter jag lirar på den!! Å det hör till ovanligheterna att det är på det viset ;)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
healons
Medlem+
Inlägg: 891
Blev medlem: tor 18 mar 2010, 16:47

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av healons »

Så om man använder vt bass för att simulera stärk och inte använder den för tokdist, så skulle ampeg göra jobbet bättre?
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av peppe »

healons skrev:Så om man använder vt bass för att simulera stärk och inte använder den för tokdist, så skulle ampeg göra jobbet bättre?
Jag tycker det! Men som sagt det finns mer av allt i EQ'n i VT'n. Sen är karraktären på disten lite olika på dom. VT'n har ju nått lyxigt över sig som jag inte gillar! Prova först, smaken är ju olika;)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
healons
Medlem+
Inlägg: 891
Blev medlem: tor 18 mar 2010, 16:47

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av healons »

Får testa!
Går disten i scrambler att använda som just dist eller är det mer för att färga grundljudet?
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av peppe »

healons skrev:Får testa!
Går disten i scrambler att använda som just dist eller är det mer för att färga grundljudet?
Absolut! Det går ju köra bara Scrambler separat om man vill och tillsammans med preampen om man tycker det låter bättre.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av theLopp »

Väldigt sugen på att testa denna! Verkar riktigt bra ju.
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av lekamen »

Jag tycker också den blir bättre och bättre, älskar vad eq'n tillför bara man knäpper igång den med helt raka filter. Kanske rentav säljer min VT-Bass. Igen. =)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av BBQV »

Jag såg att den kan drivas med 9-12 volt. Nån som testat båda? Blir det nån skillnad i ljud och/eller headroom?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av blackparkas »

Testade tyvärr bara med 9v
Men jag är sugen på att ta hem en till, gillade den!
Blir det så ska jag testa med 12v!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av BBQV »

:tummenupp:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av peppe »

Jag har testat min både i 9 och 12volt men inte hörde jag någon stor skillnad, kanske något klarare ljud i 12volt? Har ingen 12volts adapter själv och kommer då inte att köpa enkom bara för den lilla skillnaden.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av BBQV »

Fick hem min idag. Tyckte att det var lite låg volym i lurarna, men det visade sig bero på att den var ställd i -15dB-läget. När jag ställde den i normalläge blev det bättre.

Ultra lo är lite märklig, den boostar samma frekvens som baskontrollen och skär samma som midden. På stärkarna kan den funka om man boostar högmidden samtidigt, men här blir det för urgröpt för min smak. Ultra hi ger bett lite högre upp. Annars så är den kalasbra! Den låter Ampeg hur man än gör. Lättrattad och med lagom svep på kontrollerna.

Scramblern hade jag inga förhoppningar om, men den lät också bra! Med lite rattande kan man få en lagom mix av dist och volymökning och ljudet är precis som jag vill ha disten: Kornig och sammanhållen, som en överstyrd rörstärkare.

SCR-DI:n är definitivt mer begränsad än VT Bass:en, på gott och ont. Den låter Ampeg, varken mer eller mindre, och det går inte att ratta bort sig.

Imorgon ska jag testa den genom PA:t, jag har höga förväntningar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av lowfreq »

Jag vill inte sabba glädjen för dom som uppskattar den men... Jag blev besviken när jag fick hem min. Avsaknad av kärna i ljudet, istället upplevde jag den som väldigt odistinkt och jättefluffigt otydligt basmuller, hur man än rattade. - Jag skickade tillbaka den!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av peppe »

lowfreq skrev:Jag vill inte sabba glädjen för dom som uppskattar den men... Jag blev besviken när jag fick hem min. Avsaknad av kärna i ljudet, istället upplevde jag den som väldigt odistinkt och jättefluffigt otydligt basmuller, hur man än rattade. - Jag skickade tillbaka den!
Din beskrivning låter precis som den 1:a Scr:en jag lånade! Ex. nr 2 som jag tillslut köpte lät helt annars och hade inte alls samma volymtapp när man knäppte på Scramblern!? Kanske ett dåligt/trasigt ex?
Sen är det ju som vanligt vad man är ute efter för nått;)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av BBQV »

Testade i PA:t ikväll. Lite ambivalent...

Jag testade lite olika inställningar, med och utan ultraknapparna, både bostad och skuren mid och allt däremellan. Det jag saknade mest var nog VT-Bassens baskontroll vid 125Hz, den känns fastare än Ampegens 40Hz-fluff.

Scramblern var dock bättre än förväntat, riktigt krämig och fin!

Gitarristen var däremot väldigt nöjd, "Det bästa basljud du nånsin haft!" tyckte han.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Ampeg SCR-DI

Inlägg av magnusb »

BBQV skrev:
Gitarristen var däremot väldigt nöjd, "Det bästa basljud du nånsin haft!" tyckte han.
Fifan vad jobbigt, sälj skiten!

:)
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av fieldflower »

magnusb skrev:
BBQV skrev:
Gitarristen var däremot väldigt nöjd, "Det bästa basljud du nånsin haft!" tyckte han.
Fifan vad jobbigt, sälj skiten!

:)
+1

"Fyfan vad genomträngande! Och alldeles för högt" är ju det man vill höra...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg SCR-DI

Inlägg av BBQV »

Jag kom lite närmare "mitt" ljud genom att boosta lo mid i PA:t runt 200Hz och spela med plektrum, men jag hittar inte riktigt hem med den här. Det slutade med att jag bytte bort den mot en VT Bass. Det är andra gången på tio år som jag testat "nåt annat" (sist var det en MXR M80 DI+), ångrat mig direkt och gått tillbaka till SansAmp. Jag tror att jag ska hålla mig till dem i fortsättningen! :lol:

För er som spelar plektrumrock så tror jag SCR-DI är mitt i prick, men jag är tydligen en SansAmpkille snarare än en Ampegdito.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar