Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av Markooo »

Denna verkar rätt intressant ändå!

http://www.seymourduncan.com/pedals/studio_bass_com/

Börjat bli lite halvsugen på en kompressor även fast jag vill tycka att jag inte behöver en egentligen. Men det lär väl finnas andra praktiska anledningar till att skaffa en.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av theLopp »

Ja, den verkar lite intressant! Har funderat lite på en Forest Green, hatar ju egentligen kompressor men den här verkar lovande.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av Markooo »

Är heller inget fan av det alls men det finns säkert något användningsområde av subtil karaktär.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av Poester »

Markooo skrev:Är heller inget fan av det alls men det finns säkert något användningsområde av subtil karaktär.
Har aldrig kört på kompressor innan, men så köpte jag en Multicomp o den har varit på hela tiden sedan dess. Det hjälper ju till lite grann, men ska vara på rimlig nivå!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av Markooo »

Poester skrev:
Markooo skrev:Är heller inget fan av det alls men det finns säkert något användningsområde av subtil karaktär.
Har aldrig kört på kompressor innan, men så köpte jag en Multicomp o den har varit på hela tiden sedan dess. Det hjälper ju till lite grann, men ska vara på rimlig nivå!
Ja, jag har sett att typ hela forumet använder Multicompen så den måste ju vara vettig! Måste prova någon gång känner jag.

Är väl själv mest ute efter mer sustain och inte direkt komprimering. Dock är ju Mad Professors Forest Green-kompressor rätt intressant då den ändå har något sustain-läge som är lite lockande.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av Markooo »

Kom att tänka på att jag knappt provat särskilt många kompressorer egentligen...

En polares farsas MXR Dyna Comp från 70-talet och en god väns Ibanez-kompressor är nog de enda jag kan komma på sådär på rak hand...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av 41HZ »

Körde också multicomp ett tag trots att jag inte gillar compressor, men det slutade med att jag mest använde den som en boost. Kör man rörstärk ser jag fortfarande ingen användning för compressor :D
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av theLopp »

Har precis lånat hem en Forest Green och är mycket positivt överraskad så här långt, sustain läget är grymt.

Får hem en Studio Bass nästa vecka för lite A/B testning, ska bli kul!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av 41HZ »

Hm fast den där verkar ju intressant!
Here we go again...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har en sån här rörkompressor:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eCIaGUmECwo[/youtube]
Vid 3:20 börjar han testa den med överdriven kompression; vid 5:20 är den mer modest inställd.

Jag har min inställd så "man hör när man stänger av den", inte så den mosar utan bara fettar till det lite. Mycket bra och mycket bra för pengarna. Enda nackdelen är att den inte går köra med Mondon, då den kräver 500 mA. Väggvårta m.a.o.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av theLopp »

Nu är jag lånat hem lite pedaler för att testa, Seymour Duncan Studio Bass Compressor, Mad Professor Forest Green och Wampler Ego.

Har nästan bara testat kompressorer som varit inbyggda i stärkare innan och de har tagit bort alldeles för mycket attack för min smak. Ska tillägga att jag aldrig satt mig in i hur en kompressor "bör" ställas in så jag har säkert använt dem helt fel och tyckte därmed att det lät skit.

Nu har jag försökt läsa på lite, och en helt fantastisk sida som ni kanske sett förut är den här: http://www.ovnilab.com" onclick="window.open(this.href);return false; Otroligt "nördig" och hur mycket info som helst!

För min del verkar det stå mellan Seymour Duncan eller Mad Professor. De verkar väldigt bra bägge två men på lite olika sätt. Gillar Mad Professors Sustainläge, låter väldigt bra, och Seymour Duncans Blendratt för att ratta tillbaka lite okomprimerat ljud.

Har som sagt inte testat så många pedaler och dessa tre något för lite än så länge men att det blir en kompressor är säkert. Tycker den "fettar till det" och jämnar ut det lite lagom med rätt inställning. Och adderar punch.

Har satt de innan en Darkglass Vintage Deluxe och det blir köttma genom en TC Electronic RH750 med en 212 och en 210!

Återkommer när jag testat mer och bestämt mig för vad det blir!
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av klasextas »

Kul! Jag har bara haft en kompressor, men sålde den för att den inte gjorde det jag hoppades med ljudet - fetade till det, alltså. Men jag tror att rätt kompressor skulle göra det jag hoppas på, så det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till! Är det stor skillnad i pris på dem du testar?
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av theLopp »

Hos tysken ligger de på 1750-2200 så lite skillnad men inte enormt. Tycker egentligen att 2000 spänn för att fetta till ljudet är i mesta laget men man lägger ju pengar på en massa annat dumt, så varför inte. ;-)
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av theLopp »

Sent svar på denna tråden men bättre sent än aldrig.

Jag slog faktiskt till på en Seymour Duncan till slut. Tyckte den lät bättre än Mad Professor och Wampler. Fortfarande väldigt "ny" på kompressorer så detta är högst subjektivt och vad som passade mina behov och min utrustning.

Men jag fick lite blodad tand och läste på så gott jag kunde och plötsligt så blev det en beställning av en Origin Effects CaLi76-TX! Stor som fan, dyr som fan men helvete vad bra den låter! Nu är jag riktigt nöjd! Och jag slipper en separat ren DI så den tar inte så mycket mer plats på pedalbordet.

Seymour Duncan låter fortfarande väldigt bra, och den tar ju liten plats så den får bli kvar på lilla bordet, när nu det ska komma till användning.

Kommer bild på bordet inom kort.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av strummer »

theLopp skrev:...plötsligt så blev det en beställning av en Origin Effects CaLi76-TX! Stor som fan, dyr som fan men helvete vad bra den låter! Nu är jag riktigt nöjd! Och jag slipper en separat ren DI så den tar inte så mycket mer plats på pedalbordet.

Seymour Duncan låter fortfarande väldigt bra, och den tar ju liten plats så den får bli kvar på lilla bordet, när nu det ska komma till användning.
Härligt, visst är den sjukt bra Cali76:) jag kör precis likadant, men med en forest green på lilla bordet.
Kompressor, det är livet!
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av theLopp »

Ja, supernöjd så här långt! Postar mitt bord här också.

Bild

Bild

I och med att både Cali76 och Torpedo CAB har DI ut med 6,3mm TRS så satte jag in vanliga XLR direkt i bordet. Och en vanlig tele om det finns en stärkare på scenen också. Väldigt smidigt.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av strummer »

theLopp skrev:Ja, supernöjd så här långt! Postar mitt bord här också.


Bild

I och med att både Cali76 och Torpedo CAB har DI ut med 6,3mm TRS så satte jag in vanliga XLR direkt i bordet. Och en vanlig tele om det finns en stärkare på scenen också. Väldigt smidigt.
Det där var ju jäkligt fiffigt:) Själv går jag runt med en 10 m trs->xlr i ytterfacket på PT-väskan:)
Kompressor, det är livet!
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av theLopp »

On topic igen!

Hittade den här:
http://youtu.be/CkzxSWhPsHo" onclick="window.open(this.href);return false;

Tycker den låter riktigt bra!
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av theLopp »

Och här kommer Ovnilabs recension: http://www.ovnilab.com/reviews/vicegrip.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av Aslan »

Köpte en för några veckor sen och jag är grymt nöjd. Passar mig bättre än Forest Green jag hade innan, även om den oxå är kalasbra.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Seymour Duncan Studio Bass Compressor

Inlägg av theLopp »

Ja, jag föredrog denna framför Forest Green också. Gillar Clean Blend för att få tillbaka lite okomprimerad botten. Väntar på min Cali76 Compact Bass med både Blend och högpassfilter så jag hoppas man kan behålla all lågas och samtidigt som man får punch och fettar till ljudet lite.
Skriv svar