Volympedal?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Vilken är DIN favorit?
Jag har lånat hem två pedaler idag, en Boss FV-30H och en EBS Stanley Clarke wah. Ingen av dem funkade som jag vill attt de ska funka: korta slag och inget vidare swell. Mer som en lite trögare switch. Snabbt på/av. Jag funderar på en aktiv Visual Sound; är det någon som har erfarenhet av denna? Kom med tips och omdömen!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Volympedal?

Inlägg av basmartin »

Jag har en Ernie Ball som jag använder ibland. Funkar fint, haft den i över 20 år...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Volympedal?

Inlägg av 41HZ »

Ernie ball även här, funkar fint men upplever att det kommer lite mycket just i början av svepet. Sedan är det jämt o fint över resten av svepet.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag funderar på en sån här:
Bild
Visual Sound Volume, den är buffrad och går ställa lite boost på. Dessutom två signalvägar ifall man skulle vilja köra stereo eller två instrument i separata signalkedjor, men bara ha en volympedal. Utgång för tuner, vilken inte belastar signalen då den är aktiv. Går även köra passiv. Inte så himskans dyr. Dessutom stor och rejäl så 47:orna får plats.
Bild
Dioderna visar också hur volymen står, nilket kan vara bra ifall man växlar mellan instrument med olika output; då är det lätt att se/ställa samma nivåer, under förutsättning att man har testat innan och vet. I passivt läge dock ingen diodstapel...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Volympedal?

Inlägg av Elfström »

Vad menar du att den kostar cirka ungefär då, Roger?
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Elfström skrev:Vad menar du att den kostar cirka ungefär då, Roger?
Den kostar cirka exakt 1 295,12 SEK plus frakt från Tåstr... Tåman. Tyvärr har jag bara sett'en där...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Volympedal?

Inlägg av Markooo »

Jag har en sån här som funkar kalas till mitt behov. Dock är det för att kunna styra in Bright-kanalen på Hiwatten och inte som en vanlig volympedal. Men den funkar väldigt bra att använda som volympedal på det traditionella sättet också om så önskas. Passiv för övrigt.

Bild

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hittade en Rolls Royce-pedal:
http://www.tpa-az.com/page8.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Den verkar kapabel... och dyr...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Den är MYCKET DYR: 7187,34 SEK, plus tull och moms blir 9344 SEK hem till dörren!!! För en volympedal. Nä tack!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Volympedal?

Inlägg av mrbaloo »

Lite väl många procent dyrare än Lead Foot LFV-1 ( https://m.thomann.de/se/lead_foot_lfv1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). Men då får man ju givetvis inte alla finesser LFV-1an. ;)
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Volympedal?

Inlägg av 41HZ »

Roger Hedin skrev:Jag hittade en Rolls Royce-pedal:
http://www.tpa-az.com/page8.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Den verkar kapabel... och dyr...
Men snälla... :shock: går fanskapet på 24v dessutom? Nä liiite mycket pengar för en volympedal.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

41HZ skrev:...Men snälla... :shock: går fanskapet på 24v dessutom? Nä liiite mycket pengar för en volympedal.
Boutique-prylar från riktiga boutique-boutiquer brukar hålla boutique-priser... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag lovar: jag ska inte köpa en sån. :shock: :shock: :shock:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Volympedal?

Inlägg av strummer »

Köp en Ernie Ball MVP så är det klart:-)
Eller en VPJR om du inte vill ha ställmöjlligheterna, fast då måste du välja passiv eller aktiv variant, medan mvp funkar med alla basar.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Volympedal?

Inlägg av Poester »

EBS Wahone går ju att använda som volympedutt!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har provat EBS och Boss, men tycker att de har för kort slaglängd, och dessutom kommer all volym mer eller mindre på en gång, så de går bort. Det blir nog en Visual Volume trots allt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Volympedal?

Inlägg av Body&Soul »

Kan du inte byta potentiometer i pedalen?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Body&Soul skrev:Kan du inte byta potentiometer i pedalen?
Nä, jag vill använda: inte meka. Det får bli en aktiv Visual...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Det blev inte en Visual Volume; den är för stor. Det blev en sån här:
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
raydee
Medlem
Inlägg: 371
Blev medlem: lör 08 jan 2011, 16:15
Ort: Umeå

Re: Volympedal?

Inlägg av raydee »

Intressant, pröva och återkom.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Volympedal?

Inlägg av Liten »

Du blir säkerligen nöjd! Om inte, kika på Morley. De har bra slaglängd på sina pedaler. Kanske framför allt de äldre "tel-ray" pedalerna. Fender har en riktig blaffa också men den är så stor att man får kånka ett bord till. Svepet är ok men inte lika bra som EB eller morley.
Hoppas du blir nöjd.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Liten skrev:Du blir säkerligen nöjd! Om inte, kika på Morley. De har bra slaglängd på sina pedaler. Kanske framför allt de äldre "tel-ray" pedalerna. Fender har en riktig blaffa också men den är så stor att man får kånka ett bord till. Svepet är ok men inte lika bra som EB eller morley.
Hoppas du blir nöjd.
Anledningen till att jag vill ha en aktiv pedal är för att jag ska kunna placera den var som helst i tonkedjan. Den här har dessutom ett smidigt fotavtryck(!) vilket tillåter den att få plats på mitt pedalbord, som jag nu bestämt mig för att behålla. Bordet kommer att hålla följande saker på plats och i kopplingsordningen:
- Line 6 Relay G50, vilken går in i ingång B på Korg PitchBlack+
- Korg PitchBlack+, där instrumentkabeln går in i ingång A
- Markbass Compressore, en välljudande rörkompressor
- Ernie Ball volympedal
- EBS ValveDrive DI

Volympedalen kommer att få stå näst längst till höger, efter stämmaren. Eventuellt får min Radial Bigshot ta stämmarens plats som switch och stämmaren kopplas från volympedalen så den kommer ur signalkedjan. Fast bara om det gör skillnad för tonen.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Volympedal?

Inlägg av Liten »

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Liten skrev:Bild
En garagelyft! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Volympedal?

Inlägg av strummer »

Roger Hedin skrev:Det blev inte en Visual Volume; den är för stor. Det blev en sån här:
Bild
:-)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Volympedal?

Inlägg av Roger Hedin »

Den har kommit, testats, glappar! Den swellar upp, men när man släpper pedalen hoppar den tillbaka ett litet "knäpp" och blir tyst. Jävla skräp från Malaysia! Den åker tillbaka fortare än en gris blinkar. Skickar de inte en ny till mig (jag behöver den på lördag) med en returfraktsedel så jag kan skicka tillbaka det första skräpet, så blir det retur och köp av Visual Volume från Tåman. Bara så där.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar