Vilka ska man välja?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av ennam »

bas_robert skrev:Satt och lekte nu precis med min multieffekt jag hittade senast. Det fanns en effekt där som hette Rotary och låter som det låter att den roterar ljudet ganska snabbt, jäkligt häftig effekt! Undra om man får till ett sånt ljud med en flanger pedal?
Flanger och chorus får nog bli nästa inköp tror jag. Hörde på en annan diskussion här att Boss CE 1 eller 2 ska va bra men vilken flanger ska man kika på då? Ebs kanske har nått bra?
Annars finns det ju dedikerade effekter för Leslie simualtion, bla. så har boss RT-20 också finns det den finare strymon lex. Det finns säkert billigare alternativ än dessa, har hört om någon gammal Korg pedal som ska vara bra, vet dock ej om den är billig
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 265
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av AndersB »

Korg G4 heter den. Har ingen erfarenhet av den utöver att jag också hört gott om den (till gitarr och klaviatur i alla fall).
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Ja ok, jag får väl se vad som finns där ute på beg marknaden. :)
Det finns verkligen så sjukt mkt olika pedaler med samma effekt så man undrar nästan om det är någon större skillnad ljudmässigt.
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av BasBert »

Compressor: BOSS CS-3 (liten boosteffekt samtidigt som du kan dra-uuuut på tooooneen. Inte för mycket "attack". kan dra upp "tone" för mer funkigare om man så vill eller tvärt om för typ "softtone).
Volym/boost: ERNIE BALL VP-JR (Egentligen bara som "brytare" då jag byter instrument).
Chorus: BOSS CE-2B
Dist/fuzz: Nej -strävar efter rent, distinkt, bottenljud inget överstryrt plurrigt, smetande utan pure tone.
+
Oktavpedal: BOSS OC-3 (funkar bäst att du spelar höga toner så lägger pedalen till de lägre, du fattar. Sparsam med oktavboostingen och använd poly-läget).
+
Reverb: BOSS RV-5 (ger luft åt sololjud eller varför inte som EFFEKT)
+
Delay: BOSS DD-20 (snyggt vid fretless-spel, solon och du kan loopa ljud, som EFFEKT, å pedalen kan lagra 4 olika ljud).
________________

Har en BOSS RC-50 åxå, men det är en annan historia som egentligen har sin upprinnelse i en video med denna herre: http://audiotree.tv/session/bernhoft/" onclick="window.open(this.href);return false; som resulterat i en del trubaduranden med looper octavpedal, gitarr etc....

Att det har blivit en del BOSS pedaler beror på att de aldrig strulat och ligger på en överkomlig hyffsad pengnivå :mrgreen:
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av 41HZ »

+1 på att Boss sällan krånglar och oftast enkelt går att få tag på och dessutom låter helt ok. Men...jag har en filosofi som går ut på att helst inte använda mer än 1-2 pedaler från samma tillverkare, eftersom jag tycker man lätt köper in sej på just den tillverkarens "sound". ;)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Vilka ska man välja?

Inlägg av Enbasist »

Om du spelat så länge är nog chansen stor att du efter en tids testande kommer fram till att ursprungsskissen är bäst :)
Tycker att allt man sätter mellan basen och förstärkaren oftast försämrar grundbasljudet och gör att det blir mindre dynamiskt och mer obalanserat frekvensmässigt.
Men det beror naturligtvis till en stor del på vilken spelteknik du väljer.
Som redan nämnts så kan en bra kompressor typ Diamond BCP trycka ihop och jämna ut en del med bra resultat och beroende på repertoar kan även oktav/syntpedal typ Boss/Zoom B3 hjälpa till på typ Lady Gaga låtar o dyl mer house betonat.
Men som sagt... basen låter bäst med en sladd, bra strängar och bra teknik tycker jag personligen iaf.
Men testa Zooms B3 eller ngn Boss multieffekt och kolla så har du iaf gått igenom processen och vet vad du inte saknar :)
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av BasBert »

Enbasist skrev:[...] Tycker att allt man sätter mellan basen och förstärkaren oftast försämrar grundbasljudet och gör att det blir mindre dynamiskt och mer obalanserat frekvensmässigt... basen låter bäst med en sladd, bra strängar och bra teknik tycker jag personligen iaf.
Håller med men i denna aktuella tråd frågades efter förslag på "effekter" Men, som vi nog är rörande överens om: Person (teknik, erfarenhet & känsla) --> Bas --> sladd --> stärkare <Publikt> är nog det bästa :nickar:
41HZ skrev:[...] BOSS låter helt ok...har en filosofi...inte mer än 1-2 pedaler från samma tillverkare
Intressant aspekt, ska ta med det... :tummenupp:


/BasBert
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bjelkeman »

Roterande ljud. Vore inte det mer en leslie? Strymon Lex till exempel. http://www.strymon.net/products/lex/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av fieldflower »

BasBert skrev:Har en BOSS RC-50 åxå, men det är en annan historia som egentligen har sin upprinnelse i en video med denna herre: http://audiotree.tv/session/bernhoft/" onclick="window.open(this.href);return false; som resulterat i en del trubaduranden med looper octavpedal, gitarr etc....
Han är så himla bra Bernhoft! Skitcool sångröst.

Vad brukar du köra för låtar då du liveloopar?
Medlem i PB50+
Skriv svar