Vilka ska man välja?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Hej!
Jag är en ganska rutinerad musiker framför allt i coverband branschen. Jag har alltid lirat utan några som helst effekter utöver min fafner:s Compressor och en dt-10 stage tuner men känner att jag vill skaffa mig ett pedalbord med lite leksaker för både övningsrummet och på scenen.
Ni får gärna dela era "letade/provade mig fram till"-historier och lite andra tips. Tänkte kanske skaffa:
Compressor
Volym/boost
Chorus
Dist/fuzz
Något annat kul?

Men vilka borde jag prova samt strunta i att prova?

Om ni har något eller alla saker som jag letar efter så får ni gärna skicka pm, jag har en fin fin ibanez rg570cb purple Pearl jag gärna byter bort.

Tacksam för många långa diskussioner! :tummenupp:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av blackparkas »

Lite beroende på vad för slags covers ni lirar då men, det jag använder mest i mitt coverband är en oktavtrampa och en bassballs.

Gör väldigt mycket, tycker jag, att kunna dra på dem båda samtidigt på en del ställen, Robyns "Dancing on my own" kör jag dem på konstant hela låten och lirar högt upp på halsen, perfekt för att apa efter den där synthbajsen som ligger hela låten igenom.

Bassballs:en använder jag solo också på en del låtar, perfekt i t.ex. Lady Gagas "Bad Romance" andra svängen av versen tillsammans med lite disco-baslir.. :)

Kör i princip konstant OD med en Mesa FLuxdrive.

Kompressor, boost, volym använder jag aldrig, inte heller Chorus.
Om kompressorn i Fafnern funkar som du vill, fortsätt köra med den.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av Fernan »

Jag har en Boss ME50B, och det jag oftast använder i den är octavern , lite compressor , och nån enstaka gång lite OD som spräcker lite.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av eeakga »

Overdrive och chorus är det jag har mest användning av i coversammanhang.
Overdrive passar fint på lite äldre rockklassiker eller andra där man vill skita ner ljudet lite, och chorus sitter som en smäck på 80-talslåtarna. :)

Kör oktavpedal också, men använder den väldigt sparsamt.
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Ja vi kör mkt blandade covers från gammelrock till modern pop. Vilka modeller och märken använder ni då? Tänkte jag kanske skulle åka och kika lite i nästa vecka men vill inte behöva testa alla olika som finns. Är ebs pedaler bra eller beror de på? Vilka oktav pedaler kör ni som redan svarat med? Några dist/fuzz pedaler som passar extra bra till 80 tals rock?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av BBQV »

EBS gör bra pedaler, jag skulle nog kunna köra på bara deras grejer även om jag har andra favoriter.

Jag har en Octaray oktavpedal (Ampeg Sub Blaster-klon), en Boss CE2B-chorus och en Punkster-OD (Catalinbread SFT-klon). De är de effektpedaler som blivit kvar efter en massa testande och bytande. Vi spelar väldigt blandade covers, från näranog dansbandsmjäk till hårdrock, 60-tal till nutid, och de täcker mina behov.

Förutom dem har jag en VT Bass Deluxe som används för att variera grundljudet (eller för att slippa ta med stärkare...) och en Korg Pitchblack stämpedal.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Ah ok va roligt att veta lite alternativ! De e precis den sorten som vi spelar också så jag ska allt baka in de i testerna. Kanske är svårt att hitta alla de som du själv har om de e ovanliga eller gamla pedaler men jag ska allt prova ebs pedaler.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av BBQV »

Punksterpedalen gillar jag, den ger lite spräck snarare än rådist. Skitar till ljudet på det där bra sättet!
Octaray ger ett organiskt, fett och "blött" oktavljud, inte så hårt eller plastigt som digitala pedaler.
Bosschoruset är perfekt till åttiotalssound, typ Bon Jovi, och funkar fint för allt från att fetta till ljudet till rejäl sjösjuka.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av blackparkas »

Jag har också Octaray, funkar kalas!

OD har jag som sagt Mesa Fluxdrive som är mer som grundljud.
Sedan har jag att par TS9 som är basmoddade om man vill ha nåt annat morr..

Bassballs är ju Electro Harmonix.
Sitter även en EBS Fuzzmo och en Way Huge Swollen Pickle på bordet.
Vet inte riktigt vilken av dem jag föredrar mest faktiskt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Sitter nu med en gammal korg Pandora box som jag hittade i en gammal låda hemma, helt glömt av hur roligt det var att leka med ljud. Jag ska allt åka till stan 4sound i veckan och testa deras utbud, har jag tur så kanske de har de pedalerna ni nämnt också. :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har alltid önskat att jag kunde använda pedaler på ett kreativt sätt, men det har alltid slutat med att sladden är tom på burkar. Hur som helst, jag har rensat bort det jag vet att jag inte kommer att använda och har kvar följande:
- Volympedal,
- Kompressor, ett par olika, beroende på vad de ska göra,
- Phaser för lite 70-tals nostalgiska klanger,
- Chorus för lite 80-tals nostalgiska klanger,
- Rörpreamp för lite sås på potatisen, inte för att dista och låta trasigt.

- Eventide H9, men den leker jag mest med hemma. Måste skaffa en MIDI-pedal till den så den kan sitta i stärkarracket...

Beroende på rigg/speltillfälle kan det te sig lite olika. Rörpreampen använder jag då jag kör utan vanlig stärkare, tex. i mitt Bose eller i PA.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Roger Hedin skrev:Jag har alltid önskat att jag kunde använda pedaler på ett kreativt sätt, men det har alltid slutat med att sladden är tom på burkar. Hur som helst, jag har rensat bort det jag vet att jag inte kommer att använda och har kvar följande:
- Volympedal,
- Kompressor, ett par olika, beroende på vad de ska göra,
- Phaser för lite 70-tals nostalgiska klanger,
- Chorus för lite 80-tals nostalgiska klanger,
- Rörpreamp för lite sås på potatisen, inte för att dista och låta trasigt.

- Eventide H9, men den leker jag mest med hemma. Måste skaffa en MIDI-pedal till den så den kan sitta i stärkarracket...

Beroende på rigg/speltillfälle kan det te sig lite olika. Rörpreampen använder jag då jag kör utan vanlig stärkare, tex. i mitt Bose eller i PA.
OK spännande! Vilka modeller av pedaler är det du har och använder som du nämnt?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av Roger Hedin »

bas_robert skrev:...OK spännande! Vilka modeller av pedaler är det du har och använder som du nämnt?
- En aktiv Ernie Ball MVP volympedal; den funkar till alla basar, aktiva som passiva.
- Markbass Compressore, en rörkompressor som är riktigt bra och billig att köpa begagnad, mest p.g.a. att den är stor och drar mycket ström. Minst 700 A och 12 Volt, vilket gör att man nästan är tvungen att ha väggvårta och skarvsladdar.
- TC Electronic gamla svarta Phaser, den modellen som är anpassad för bas
- TC Corona chorus; jag ville egentligen ha TC:s gamla svarta, men den har inbyggd 230V, så då måste jag ha en skarvsladd på pedalbordet i alla fall. Corona låter mycket bra och är betydligt okänsligare för överstyrning än EBS.
- MXR:s nya baskompressor är på väg hem. Den får göra "kompressorsounden" medan Markbass får sitta där som "alltid igång och tämjande"...
- EBS ValveDrive DI, sist i kedjan. Inställd för "rent" ljud, men den har två lägen: ett renare och ett surrigare, så man kan få lite humla också om man vill.

Dessutom en Korg PitchBlack+ som inte sitter i signalkedjan, en Radial I/O som väljer mellan två instrumentingångar och också har mute to tune-funktion. Där sittrer stämmaren. Ingång A är kabel, ingång B är Relay G50 trådlöst. Allt - precis allt - drivs av en Voodoo Lab Mondo. Jag lägger upp en bild senare...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Så bra då har jag en hel del pedaler jag vill prova! Om ni kommerkommer på något mer måste så får ni säga till! Lägger in en köpes/bytes annons senare I veckan efter jag provat ut vad jag vill ha. Tack så mkt för all hjälp! :D
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av ennam »

Tycker du ska införskaffa dig en bra ringmodulator tex. Moog eller EHX Frequency Analyzer
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

ennam skrev:Tycker du ska införskaffa dig en bra ringmodulator tex. Moog eller EHX Frequency Analyzer
OK, vad använder man en sådan till?
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av ennam »

bas_robert skrev:
ennam skrev:Tycker du ska införskaffa dig en bra ringmodulator tex. Moog eller EHX Frequency Analyzer
OK, vad använder man en sådan till?
Amplitudmodulation ;) I.E: den svänger volymen av instrumentet med en bestämd frekvens som kommer ifrån en tongenerator innuti pedalen
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Jaha ok de låter ju spännande, i vilka sammanhang använder du en sån? Speciella genrer eller bara som en kul grej?
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av ennam »

bas_robert skrev:Jaha ok de låter ju spännande, i vilka sammanhang använder du en sån? Speciella genrer eller bara som en kul grej?
När man ska ha lite tjofräs på ljudet, funkar med alla genrer med lite kreativitet
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av 41HZ »

ennam skrev:
bas_robert skrev:Jaha ok de låter ju spännande, i vilka sammanhang använder du en sån? Speciella genrer eller bara som en kul grej?
När man ska ha lite tjofräs på ljudet, funkar med alla genrer med lite kreativitet
Haha kanske inte den första effekt jag skulle rekomendera någon!
Men förbannat roliga och användbara när man väl kommer på hur man ska använda dom. Jag har förövrigt två ringmodulatorer och funderar skarpt att skaffa en tredje :)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Hehe ja jag vet ju faktiskt inte hur någon effekt låter för ens jag testat själv. :)
Jag fick iaf tag i en EBS Octabass precis igår. jag ska nog lämna in min gamla digitech jamman också den är kul att leka med!
Nästa pedal blir nog chorus tror jag men jag ska prova mig fram lite så får Vi se.
Ringmodulator kanske kan va spännande! :D
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:14
Ort: Luleå

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av aacee »

Ett tips är att skaffa en "bra" muliteffekt, typ Zoom B3 och testa igenom olika sorters effekter för att se vad som gillas.

Sedan är det bara jaga tag på de pedaler man fastnat för.
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av ennam »

41HZ skrev:
ennam skrev:
bas_robert skrev:Jaha ok de låter ju spännande, i vilka sammanhang använder du en sån? Speciella genrer eller bara som en kul grej?
När man ska ha lite tjofräs på ljudet, funkar med alla genrer med lite kreativitet
Haha kanske inte den första effekt jag skulle rekomendera någon!
Men förbannat roliga och användbara när man väl kommer på hur man ska använda dom. Jag har förövrigt två ringmodulatorer och funderar skarpt att skaffa en tredje :)
Jamen ska du ha en tredje så passar det ju perfekt att dod ska göra en ny gonkulator, med en frekvensratt t.o.m!
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av 41HZ »

ennam skrev:
41HZ skrev:
ennam skrev:
bas_robert skrev:Jaha ok de låter ju spännande, i vilka sammanhang använder du en sån? Speciella genrer eller bara som en kul grej?
När man ska ha lite tjofräs på ljudet, funkar med alla genrer med lite kreativitet
Haha kanske inte den första effekt jag skulle rekomendera någon!
Men förbannat roliga och användbara när man väl kommer på hur man ska använda dom. Jag har förövrigt två ringmodulatorer och funderar skarpt att skaffa en tredje :)
Jamen ska du ha en tredje så passar det ju perfekt att dod ska göra en ny gonkulator, med en frekvensratt t.o.m!
Ja visst äre! Är nog stor risk jag skaffar den när den dyker upp, om jag inte skaffar en moogerfooger innan... :lol:
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
bas_robert
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 18 nov 2011, 17:14
Ort: Alingsås

Re: Vilka ska man välja?

Inlägg av bas_robert »

Satt och lekte nu precis med min multieffekt jag hittade senast. Det fanns en effekt där som hette Rotary och låter som det låter att den roterar ljudet ganska snabbt, jäkligt häftig effekt! Undra om man får till ett sånt ljud med en flanger pedal?
Flanger och chorus får nog bli nästa inköp tror jag. Hörde på en annan diskussion här att Boss CE 1 eller 2 ska va bra men vilken flanger ska man kika på då? Ebs kanske har nått bra?
Skriv svar