Cali76

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Cali76

Inlägg av strummer »

BB3000S skrev:
strummer skrev:
bassgroover skrev:3795:- preorder från Thesegoto11
http://store.thesegoto11.se/product_inf ... f875dd0379" onclick="window.open(this.href);return false;
Först känns det dyrt, men om den låter lika bra som den stora, och eftersom man då får parallellvred samt high passfilter känns det plötsligt inte farligt alls. För mig som äger en Tx alltså...
Vad är det som är så coolt med högpassfiltret, vad gör det för skillnad liksom? Känner mig som en åsna mellan minst tre hötappar - den stora vs baspedalen vs deluxpedalen. Tankar om man vill köra den inte bara på bas, utan även tex gitarr, sax o sång?
högpassfiltret ligger före kompressorn, och du kan alltså låta de lägsta tonerna (grundtonerna då...) gå förbi kompressorn. Är sjukt coolt om man vill ha mycket comp för tex slap.
Lär funka extremt bra även som vanlig kompressor, då hpf kan stängas av:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Cali76

Inlägg av BB3000S »

strummer skrev:
BB3000S skrev:
strummer skrev:
bassgroover skrev:3795:- preorder från Thesegoto11
http://store.thesegoto11.se/product_inf ... f875dd0379" onclick="window.open(this.href);return false;
Först känns det dyrt, men om den låter lika bra som den stora, och eftersom man då får parallellvred samt high passfilter känns det plötsligt inte farligt alls. För mig som äger en Tx alltså...
Vad är det som är så coolt med högpassfiltret, vad gör det för skillnad liksom? Känner mig som en åsna mellan minst tre hötappar - den stora vs baspedalen vs deluxpedalen. Tankar om man vill köra den inte bara på bas, utan även tex gitarr, sax o sång?
högpassfiltret ligger före kompressorn, och du kan alltså låta de lägsta tonerna (grundtonerna då...) gå förbi kompressorn. Är sjukt coolt om man vill ha mycket comp för tex slap.
Lär funka extremt bra även som vanlig kompressor, då hpf kan stängas av:)
Aha, coolt - jag trodde det funkade tvärtom, att de höga basfrekvenserna inte blev komprimerade. Vilket kändes lite beige lol. :D Det där med att Attack o Release får samsas om en ratt då, vad tror du om det? Du tror inte att blendratten väger upp avsaknaden av HPF om man tar deluxepedalen ist för basversionen?

Om jag tappar omdömet och köper en sån här så kommer den ju såklart främst att få lira bas, men är den så himla magiskt bra som alla som testat den verkar överens om så kommer man ju att vilja kunna använda den på annat också från gång till gång. Antagligen är det basversionen som gäller...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Cali76

Inlägg av strummer »

@BB3000S För mig kommer nog CB att vara helt perfekt, och jag har svårt att tro att den kombinerade attack/releasekontrollen kommer att ställa till det med gitarr, men om den gör det kan jag ju alltid plocka fram min stora Cali76;-)
Du tappar dessutom inte omdömet tror jag, fast jag kommer för säkerhets skull att vänta tills TheLopp testat ordentligt (om jag inte hinner testa själv först såklart)...
Kompressor, det är livet!
kido 41
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 22:13

Re: Cali76

Inlägg av kido 41 »

Vad är det för skillnad på modellerna finns ju en deluxe å flera andra vilken har ni valt?
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Re: Cali76

Inlägg av bassgroover »

Har fått hem min nu, och kan väl bara säga:
Ja, jävlar vad trevligt den låter 8)
Blir strax en Seymour Duncan Studio Bass till salu.
Bild
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cali76

Inlägg av Aslan »

bassgroover skrev:Har fått hem min nu, och kan väl bara säga:
Ja, jävlar vad trevligt den låter 8)
Blir strax en Seymour Duncan Studio Bass till salu.
Bild
Intressant!:)
Hur låter den jämfört med Seymour Duncan-pedalen? Har själv en sån som jag är väldigt nöjd med:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Re: Cali76

Inlägg av bassgroover »

Aslan skrev:
bassgroover skrev:Har fått hem min nu, och kan väl bara säga:
Ja, jävlar vad trevligt den låter 8)
Blir strax en Seymour Duncan Studio Bass till salu.
Bild
Intressant!:)
Hur låter den jämfört med Seymour Duncan-pedalen? Har själv en sån som jag är väldigt nöjd med:)
Det är ju som bekant svårt att beskriva ljud men,
När jag jobbat i studio, radio eller TV som tekniker har jag alltid haft LA2 eller 1176 som den heliga graal för bas, och använt dessa när de funnits tillgängliga. Det är nån form av Wowfaktor som dom lägger till, som är svår att sätta fingret på.
Cali 76 har den faktorn i mina öron (både den stora och den här).
Studio Bass-pedalen är den bästa compressor-pedal jag provat som har rimlig storlek på för ett pedalbord, innan Cali 76 compact bass. Och ska man försöka sig på en jämförelse så låter Cali mer rund och analog och Studio bass mer Hifi, men båda två är i mina öron fantastiska pedaler.
Senast redigerad av bassgroover den lör 19 sep 2015, 17:15, redigerad totalt 4 gång.
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cali76

Inlägg av Aslan »

bassgroover skrev:
Aslan skrev:
bassgroover skrev:Har fått hem min nu, och kan väl bara säga:
Ja, jävlar vad trevligt den låter 8)
Blir strax en Seymour Duncan Studio Bass till salu.
Bild
Intressant!:)
Hur låter den jämfört med Seymour Duncan-pedalen? Har själv en sån som jag är väldigt nöjd med:)
Det är ju som bekant svårt att beskriva ljud men,
När jag jobbat i studio, radio eller TV som tekniker har jag alltid haft LA2 som den heliga gralen för bas och använt den när den funnits tillgänglig. Det är nån form av Wowfaktor som den lägger till som är svårt att sätta fingret på.
Cali 76 har den faktorn i mina öron (både den stora och den här).
Studio Bass-pedalen är den bästa compressor-pedal jag provat som har rimlig storlek på för ett pedalbord, innan Cali 76 compact bass. Och ska man försöka sig på en jämförelse så låter Cali mer rund och analog och Studio bass mer Hifi, men båda två är i mina öron fantastiska pedaler.
Tack!:)
Då lugnar jag mig nog lite och behåller SD tills vidare. Men Calin vore intressant att testa:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Cali76

Inlägg av lekamen »

Aslan skrev:
bassgroover skrev:
Aslan skrev:
bassgroover skrev:Har fått hem min nu, och kan väl bara säga:
Ja, jävlar vad trevligt den låter 8)
Blir strax en Seymour Duncan Studio Bass till salu.
Bild
Intressant!:)
Hur låter den jämfört med Seymour Duncan-pedalen? Har själv en sån som jag är väldigt nöjd med:)
Det är ju som bekant svårt att beskriva ljud men,
När jag jobbat i studio, radio eller TV som tekniker har jag alltid haft LA2 som den heliga gralen för bas och använt den när den funnits tillgänglig. Det är nån form av Wowfaktor som den lägger till som är svårt att sätta fingret på.
Cali 76 har den faktorn i mina öron (både den stora och den här).
Studio Bass-pedalen är den bästa compressor-pedal jag provat som har rimlig storlek på för ett pedalbord, innan Cali 76 compact bass. Och ska man försöka sig på en jämförelse så låter Cali mer rund och analog och Studio bass mer Hifi, men båda två är i mina öron fantastiska pedaler.
Tack!:)
Då lugnar jag mig nog lite och behåller SD tills vidare. Men Calin vore intressant att testa:)
Andreas, du får låna min stora Cali när du vill. Jag kan klara mig med min Diamond så länge.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Cali76

Inlägg av Aslan »

lekamen skrev:
Aslan skrev:
bassgroover skrev:
Aslan skrev:
bassgroover skrev:Har fått hem min nu, och kan väl bara säga:
Ja, jävlar vad trevligt den låter 8)
Blir strax en Seymour Duncan Studio Bass till salu.
Bild
Intressant!:)
Hur låter den jämfört med Seymour Duncan-pedalen? Har själv en sån som jag är väldigt nöjd med:)
Det är ju som bekant svårt att beskriva ljud men,
När jag jobbat i studio, radio eller TV som tekniker har jag alltid haft LA2 som den heliga gralen för bas och använt den när den funnits tillgänglig. Det är nån form av Wowfaktor som den lägger till som är svårt att sätta fingret på.
Cali 76 har den faktorn i mina öron (både den stora och den här).
Studio Bass-pedalen är den bästa compressor-pedal jag provat som har rimlig storlek på för ett pedalbord, innan Cali 76 compact bass. Och ska man försöka sig på en jämförelse så låter Cali mer rund och analog och Studio bass mer Hifi, men båda två är i mina öron fantastiska pedaler.
Tack!:)
Då lugnar jag mig nog lite och behåller SD tills vidare. Men Calin vore intressant att testa:)
Andreas, du får låna min stora Cali när du vill. Jag kan klara mig med min Diamond så länge.
Tack, det låter intressant! Jag hör av mig då det blir läge.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Cali76

Inlägg av lowfreq »

bassgroover skrev:Har fått hem min nu, och kan väl bara säga:
Ja, jävlar vad trevligt den låter 8)
Blir strax en Seymour Duncan Studio Bass till salu.
Bild
A-Haa.. därför den är slut hos TGT11 :wink:

Det intressanta är ju givetvis hur den låter jämfört med den stora vanliga Cali76-TX ?!!!

Tacksam för svar på detta!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Re: Cali76

Inlägg av bassgroover »

lowfreq skrev:
bassgroover skrev:Har fått hem min nu, och kan väl bara säga:
Ja, jävlar vad trevligt den låter 8)
Blir strax en Seymour Duncan Studio Bass till salu.
Bild
A-Haa.. därför den är slut hos TGT11 :wink:

Det intressanta är ju givetvis hur den låter jämfört med den stora vanliga Cali76-TX ?!!!

Tacksam för svar på detta!

FWIW, Då jag inte har en tillgänglig att jämföra med nu så kan jag inte ge ett relevant svar.
Men jag kan säga att jag tycker att den låter lika bra som mitt minne säger att den stora gör. :roll:
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Cali76

Inlägg av lowfreq »

bassgroover skrev:...FWIW, Då jag inte har en tillgänglig att jämföra med nu så kan jag inte ge ett relevant svar.
Men jag kan säga att jag tycker att den låter lika bra som mitt minne säger att den stora gör. :roll:
Ditt minne är säkert rätt, tack för svar. :)
Man blir ju sugen på den här lilla rackaren!
Skall testa när tgt11 får in nästa sändning.
Don't mess with me, I do not want any treble!
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Cali76

Inlägg av theLopp »

Har testat mycket fram och tillbaka nu mellan den stora Cali76-TX och Compact Bass och den här lilla nya låter helt fantastiskt!

En blend, som jag verkligen gillade på Seymour Duncan pedalen, är helt grymt för att få tillbaka lite botten! Och high pass filter gör också gott även om det inte är lika direkt som en blend.

Kan verkligen rekommendera denna. Skulle vilja prova Darkglass Super Symmetry och även TC Electronics nya Hyper Gravity. Inte helt olika namn på något sätt. :-)
Skriv svar