Nöjd i dist-träsket!

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av BasTore »

Är så sjukt nöjd med ljudet på mitt senaste gig! Min Rickenbacker in i min Volumpedal->MXR Baskompressor ( bara lite grann) -> Mesa Fluxen-- >Mad Professor Blueberry Bass Overdrive--> Darkglass BK7.
Kompressor och BK7 på hela tiden med lite knorrdist från BK7… när jag ville ha lite mer push i disten lade jag på även Fluxen. Slutligen när jag ville ha toktuggdist slog jag även på Bluberryn.. ( ibland utan Fluxen) Kunde verkligen få fram alla de olika graderna och karaktärer på dist som jag ville ha. Blueberryn är ju lite mer "old school" i sitt sound. BK7 lite mer modern. Grymt glad är jag i alla fall.
Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av blackparkas »

Trevligt!!

Men du ser ut att behöva ett pedalbord.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av Seaweed »

Najs! Har ju tänkt skaffa en Flux efter hypen på PB men vill-ha-begäret har lagt sig lite. Tills nu då, kanske...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av BasTore »

Har ett pedalbord.. håller bara på att prova mig fram vilka pedaler jag ska ha med innan jag monterar på dem. Fluxen är ju mycket användbar… för en hyfsat billig peng. Men skulle jag bara få ha en av dessa så är ju BK7 det givna valet… sen Fluxen. Lustigt nog så har jag verkligen ogillat att spela bas med kompressor tidigare, men MXR kompressorn kan lägga till bara lite utan att färga så mycket och påverka attacken, Har tidigare kört Boss kompressor, MXR, Dynacomp, och EBS Multikomp… denna slår dessa med hästlängder i mitt tycke.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av blackparkas »

Fluxen är grym... Ångrar redan att jag bytte bort en av mina två.. Nu var det ett väldigt fördelaktigt byte så jag gråter inte direkt men..

Har en B7K i butiken som jag hade tänkt ha själv, men har inte hunnit/orkat testa den ordentligt.
Testade ju den samt B3K och vintage-varianterna på Örebroträffen genom mina prylar och med min bas, men..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av BasTore »

Vintage varianten, Darkglass Vintage Delux, lät ju grymt bra när du testade den BP! Om jag även hade en sån skulle nog Blueberryn ryka.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av blackparkas »

Ja, visst lät den bra?
Den lät ju nästan bäst faktiskt...
Hade de bara haft en hemma hade jag tagit hem en sådan så man kunnat jämföra ordentligt mot Fluxen/M80/B7K

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av BasTore »

Bäst kan jag inte säga att den lät… det är två olika ljudkaraktärer på BK7 och Darkglass Vintage Delux. Tycker BK7 är "bettigare" och Vintage är fläskigare. Skulle gärna ha en Vintage men skulle aldrig byta ut min BK7. Det är en fråga om tycke och smak men också vad man tycker passar en bäst i sin spelstil och musik som man spelar. Jag behöver båda!!!! :D
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av 41HZ »

Alltså ni med bk7 som använder de tillsammans med en massa andra distar. Kör ni den ren och som en typ pre-amp, eller smutsar ni ner även den i kedjan?
Bara nyfiken när man ser många bord med bk7 plus en 2-4 andra distar/fuzzar på borden. Har inte testat nån men den verkar ju vara rätt scoopad, så tänker mej att många försöker fylla ut "tomrummet" med olika grader av dist? Eller?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av BasTore »

I live sammanhang har jag BK7 med lite dist… lite "tuggedge" som jag vill ha på nästan alla låtar… tycker att basens karaktär behålls väl och "förbättras" ljudmässigt med denna inställning. När jag sedan drar på andra overdrives eller distar tillsammans med dem så är det för att jag vill ha annan karaktär eller bara mer dist… i repan brukar jag leka mer med själva BK 7 :an ibland. Live har man inte tid med det.
Visst är den lite scoopad men det är ju precis motsatsen till min Bluberry så de kompletterar varandra bra tycker jag.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Nöjd i dist-träsket!

Inlägg av 41HZ »

^^ah jo det var nog det jag misstänkte då. Ungefär som jag gör då, fast den lättare grynigheten/disten ligger i stärken, plus att jag använder boost för lite extra tryck o smuts och flux för ordentlig dist.
Hm...hade velat hitta en mesa 400 i pedalform...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar