Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av LaGGeN »

Jag har lånat en gammal Dunlop Crybaby Wah (GC-95) av en vän.

Till elgitarr tycker jag att den låter helt underbar och vill ha samma ljud till basen. Det får man just nu inte alls när man kopplar in den och därför tänkte jag kolla om någon kan hjälpa mig.

Finns det en "modd" att göra som fixar till så att botten hänger med även till bas, men som inte påverkar pedalens beteende när man kör den med elgitarren, utan att den bibehåller exakt samma ljud?

Om det inte finns - Hur likt GC-95 är ljudet i en Bass Crybaby 105Q? Kan man använda den till elgitarr också med liknande effekt? Jag fuskar lite på både och så det skulle vara skönt med en "universalpedal".

Eller ska jag ge mig utanför Crybaby-träsket helt (fast det är det ljudet jag vill åt....) - och ge mig på en annan pedal som fungerar för både och?

Det finns säkert en massa dumheter i dessa frågeställningar, med frekvenser och annat, men jag är ljud-/elektronik-novis-deluxe.....
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av Roger Hedin »

Eller helt enkelt skaffa en som är gjord för bas att ha till just bas, och ha den andra till just inte bas...?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av LaGGeN »

Nästan för enkelt :)

Tänkte vara ekonomisk både med likvider och utrymme....

Kan ju tillägga att den jag har är just lånad, så alternativet är att köpa en eller två pedaler....
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
Degrade
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 02 okt 2010, 17:01

Re: Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av Degrade »

Om du blir sugen har jag en Crybaby bass 105Q jag kan släppa.
Mvh Kristian


Sent from my iPhone using Tapatalk
Spector Ampeg Hartke
Tc electronic MXR Darkglass
Ehx
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av motorman »

Så här ligger det till:
Det finns bara en Wah som har allt
-true bypass
- botten (om man vill)
- något annat frekvensomfång (om man hellre vill)
- musikalisk och naturlig ton

Real McCoy
Bass Eqwahlyzer !!!! :-)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av Roger Hedin »

EBS röda Stanley Clarke-pedal har väl variabel frekvenskurva (eller vad det heter)...?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av 41HZ »

Crybaby 105Q verkar ha en ren signal med botten som ligger parallellt med whacksignalen. Sedan kan man ju boosta volymen och bredda svepet, så jo, visst kan man justera den. Har testat den med gitarr och tycker det låter bra men dock lite snällare än en 95Q.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av LaGGeN »

Jag var inom Malmö Musikaffär och testade en 105Q idag.

Bra drag visade det sig. Jag tyckte inte alls att det var lika kul att köra wah på bas som på gitarr. Varför vet jag inte, kanske bara en dålig dag....

Hur som helst så har jag bestämt mig för att jag klarar mig utan wah till basen så länge. Men jag får nog köpa en egen till obasen, och där duger GC-95:an finfint :)
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av BasBert »

Annars finns det en jättebra demovideo om du vill höra vad man kan göra med en Ibanez WD7,Weeping Demon wah-wah:
https://www.youtube.com/watch?v=wcF8SMEORJM" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Dunlop Crybaby Wah för bas och obas

Inlägg av LaGGeN »

Ja, herrejävlar [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Skriv svar