Disthjälp

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Jag söker efter en dist som kan ge mig ett ljud liknande det i klippet nedan

https://play.spotify.com/track/5AM0rh4WtK55NWe80Q6myy

Jag har fått tips på att det skulle kunna vara en gammal ProCo Rat, men de gamla (innan chipbytet) växer ju inte på träd.

Någon som har andra tips?

Se vilken rigg det ska kopplas till i signaturen :)
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Disthjälp

Inlägg av blackparkas »

Det lilla jag hörde kändes det som att en Darkglass B7K/B3K skulle klara av.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Disthjälp

Inlägg av theLopp »

Skulle också tippa på att B7K/B3K löser detta ganska galant. Har inte hört detta innan men jag tycker det var riktigt jävla bra! Svänger ju som fan!
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Ja, visst är det bra :)

Tackar för tipsen gällande B7K/B3K. Typiskt att det ska vara så dyra grejer som låter så rätt :)
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Disthjälp

Inlägg av blackparkas »

Ja, ofta är det ju de dyra prylarna som väcker habegär.

Å andra sidan, hittar man det ljud man letat efter känns 2-3000 som en rätt billig investering!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Det blev en sväng inom Malmö musikaffär idag: Testade både B7K och B3K.

Jag började med att testa B7K:n. Bra ljud! Tog en liten stund att hitta rätt, men när jag väl gjort det så gillade jag den. Men! Stor nackdel för mig att det inte gick att använda preampen och disten separat. Min tanke är att bara använda disten sporadiskt när jag behöver "fylla upp" lite i låtarna, Så just nu inte aktuellt med en sådan, men jag ändrar mig säkert om ett par veckor...

Efter det så testade jag B3K:n. Bra ljud i den också (så klart)! Men inte exakt det som jag var ute efter..... Nu testade jag visserligen på låg volym (satt mitt i affären), men jag hade nog ändå hoppats på lite mer distmöjligheter. Men, som sagt, kanske var volymen för låg för en rättvis analys.... När den "maxade" hade jag velat ha lite kvar att ta till.

Några fler förslag?
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Disthjälp

Inlägg av bjelkeman »

Jag kör en Darkglass Vintage Microtubes in i en B7K, då får man ett jäkla bra dist när man vill ha mer. Men... det blir ju lite pengar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Disthjälp

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker det är jättemärkligt att de inte satt i en till footswitch för att kunna stänga av drive:n...
JÄTTEMÄRKLIGT...

Men å andra sidan.
Det var ju skitigt ljud du ville ha, rent kan du ju ratta på stärken så jag ser inte problemet riktigt... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Men jag vill ju bara ha det ibland :) Och kanske till och med skifta i samma låt. Blir ett jäkla rattande.....
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Disthjälp

Inlägg av blackparkas »

Ok.


Då föreslår jag en Kemper med remote.
Kostar 20 papp.



Ser fortfarande inte problemet riktigt.
Du köper en OD/DIST för att skita ner ljudet, du har rent ljud rattat bra i stärken, sedan har du en till, kanske billigare od/dist för de gånger du vill ha nåt annat skit-ljud.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Hm, tror att jag är otydlig.....

Jag instämmer med dig. Det är precis den lösning jag vill ha. En pedal som ger mig riktigt göttig dist vid de tillfällen jag behöver :)

Vad jag menade var att jag gillade B7Kns preamp-funktion, tror att den kunnat ge mig lite valmöjligheter, och hade man kunnat använda dist och preamp separat så hade den kanske varit ett alternativ.

Nu fick jag inte riktigt fram "rätt" dist varken från B7Kn eller B3Kn som jag ville ha, så strunt samma. Men det kan ju berott på volymen som jag nämnde.

Jag har bestämt mig för att kika lite på MXR M80 DI+ och MXR M85 Bass Distortion eller kanske eventuellt Ampeg SCR-DI och se vad jag tycker om dem. Någon som har erfarenheter av dessa?
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Disthjälp

Inlägg av blackparkas »

M80 fixar, vad jag tror, inte ljudet du länkade till.

Beror iofs väldigt mycket på vad du har för bas.
Har M80 och den har lite... "finare" grynighet om du förstår vad jag menar... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Jag spelar på en Musicman Sterling genom en GK MB210 med extra 210-låda.

Då siktar jag på att jaga upp en M85 och hoppas att den är lite "fulare" :)
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Testade M85:an och en Proco RAT i butik idag.

Och båda lät skit.... (Nja, kanske inte RAT:en, men den snodde rätt mycket bas och orkar inte köpa en pedal som kräver mod...)

Är nu helt övertygad om att det till stor del beror på volym, men är så där lagom sugen på att fullkomligt dominera butiken med mina missljud för att "testa skarpt"....

Funderar på att ge mig huvudstupa in i träsket istället och helt enkelt köpa en begagnad dist, utgå från den och köpa/byta mig fram tills jag är nöjd.

Valfri dist är ju bättre än ingen till att börja med :) Kanske blir jag överraskad av någon jag inte förväntade mig.

Är det förresten bara jag som verkligen avskyr att testa inför publik? Helt annan sak när jag har en rigg jag trivs med och inte "lånebas" och "låneförstärkare" som nästan motsvarar mina egna grejer? (Ja, jag vet.... Jag skulle kunna ta med egna grejer till butiken, men lik förbaskat - Volymen...)

Vad sägs om att inleda med en Aguilar Agro? Helt åt skogen för att hitta ljudet jag söker?

#dagensilandsproblem
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Disthjälp

Inlägg av blackparkas »

Agron är bra!

I mitt tycke så tyckte jag den lät lite för scoopad när den lät som bäst, sådär scoopad så man drunknar i mixen.
Men jag tror helt klart du kan få till nåt vettigt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Disthjälp

Inlägg av Fibbel »

LaGGeN skrev: (Nja, kanske inte RAT:en, men den snodde rätt mycket bas och orkar inte köpa en pedal som kräver mod...)
Jag blendar in den med en Ls-2, helt suverän dist som behåller botten.
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Låter definitivt intressant!

Har budat på en Agro, men blir det ingen affär känns detta absolut som ett alternativ.

Ja, det kanske det blir ändå om inte Agron levererar [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Disthjälp

Inlägg av blackparkas »

Rat:en låter ju grymt bra omoddad!
Moddade en med ruetz-mod och då lät den skit till bas, men bra till gura... :D

Blandar man in den lite med en LS-2 kan jag tänka mig att det blir skitbra!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Disthjälp

Inlägg av 41HZ »

Hm...inte säker på att den distar tillräckligt för dej, men försök testa en MesaBoogie Flux drive. Den befinner sej typ inom samma familj som de du testat. Kanske inte lika elak som en rat, men svinbra på spräckiga, crunchiga ljud.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Disthjälp

Inlägg av Seaweed »

blackparkas skrev:Rat:en låter ju grymt bra omoddad!
Moddade en med ruetz-mod och då lät den skit till bas, men bra till gura... :D

Blandar man in den lite med en LS-2 kan jag tänka mig att det blir skitbra!
8)

Bättre blir det inte.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Disthjälp

Inlägg av blackparkas »

Fluxen är en av de bästa pedalerna jag testat till bas. Tveklöst.
Men jag tror inte det är vad trådskaparen önskar.

Fluxen är ju som en lite groffsigare Tubescreamer, eller det är i alla fall min uppfattning.

RAT och t.ex. B7K är ju lite mer grovkornig.
I alla fall B7K:n
TS/Flux är ju mer spräck-od även om Fluxen som ger mer gain än en TS blir ganska hårig när man drar på.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Det blev affär på Agron [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Har inte hunnit testa jättemycket än, men min uppfattning hittills är att det låter riktigt bra!

Ser fram mot att testa den på rep, vilket är inplanerat nästa måndag.

Jag lägger RAT-förslaget i minnet, kan tänka mig att den blir riktigt läcker på lite högre volym [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Köpte en ProCo RAT Vintage Reissue idag.

Tror att den är precis vad jag letat efter och upplever inte något störande "tapp" av bas, men får se hur det blir på högre volymer.

Kommer nog att köra både den och Agron framöver eftersom jag upplevde dem helt olika i karaktär. Sen får bär framtiden utvisa om en ryker till sist [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Disthjälp

Inlägg av blackparkas »

Tillverkas Vintage Reissue just nu?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Disthjälp

Inlägg av LaGGeN »

Tror inte det. Jag hittade en från mitten/slutet av 90-talet på Blocket.
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Skriv svar