Preamp/DI-box?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Preamp/DI-box?

Inlägg av Punkster »

Jag börjar tröttna lite smått trött på att dra med mig min 15" combo på spelningar hela tiden. Turnerar man i Volvo kombi så blir det ju en smula trångt... Så jag har funderar på att skaffa mig något preampliknande och köra direkt in i PA´t istället. Problemet är bara att jag är totalt grön vad gäller såna här saker, så jag skulle gärna vilja ha lite råd. Vad finns det för vettiga alternativ som inte är alltför dyra (max 1500 typ), låter det bättre/sämre jämför med stärkare i ett normalbra PA? Lite tips och råd vore fint, detta är verkligen okänd mark för mig.
/Linus
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

EBS Microbass II(svinbra pryl, kostar dock mer än 1500)
Tech21 Sansamp BassDriver DI(finns 3 olika att välja på)
Harkte VXL Bass Attack(billigare men ska vara bra för sitt pris)
Radial Tonebone Bassbone (ungefär som microbassen, också rätt dyr)

Kanske finns fler men det vet jag inget om, har en MicroBassII och den är lätt ett bra köp. Leta på beg-marknaden för att komma ner i pris.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Hartke VXL kan du få testa av mig, Linus.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Om du kommer på PrataBas-träffen så kommer det nog finnas en hel del
sådana prylar som du kanska kan testa :)

Annars så har ju newheartshadow nämnt 4st mycket bra varianter :tummenupp:
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Geddy_Lee skrev:Hartke VXL kan du få testa av mig, Linus.
Aha, låter bra det. Den är ju inte överdrivet dyr hos tysken så den är helt klart intressant.
/Linus
Janne

Inlägg av Janne »

Med en dåres envishet så vill jag lägga till Behringers v-tone Bass till listan, 370 riksdaler hos thomann plus en hundring för nätadapter. Låter strålande bra tycker jag.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Jan Brodin skrev:Med en dåres envishet så vill jag lägga till Behringers v-tone Bass till listan, 370 riksdaler hos thomann plus en hundring för nätadapter. Låter strålande bra tycker jag.
Jag har dock ganska dålig erfarenhet av Behringers stompboxar, har ägt ett antal sådana. De är i plast och går sönder, även fast de låter helt ok.
/Linus
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jan Brodin skrev:Med en dåres envishet så vill jag lägga till Behringers v-tone Bass till listan, 370 riksdaler hos thomann plus en hundring för nätadapter. Låter strålande bra tycker jag.
Har den DI?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne

Inlägg av Janne »

basmartin skrev:
Jan Brodin skrev:Med en dåres envishet så vill jag lägga till Behringers v-tone Bass till listan, 370 riksdaler hos thomann plus en hundring för nätadapter. Låter strålande bra tycker jag.
Har den DI?
Jupp.

Sen hur länge den håller får tiden utvisa. Den klarade förra veckan då vi gav ca 20 konserter på ca 15 olika skolor, so far so good ;).
Skriv svar