Acke-simulerad bas?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Lurholm
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 23:47
Ort: Malmö

Acke-simulerad bas?

Inlägg av Lurholm »

En förflugen tanke dök upp i huvudet alldeles nyss: vad händer om man kör bas genom en Boss AC-2 eller AC-3? Kommer det att låta som en ackebas? Om man kör en bandlös genom en sån pedal, kan man få den att låta som en kontra då? Nån som har provat? Jag hittar ingenting i den vägen på Youtube, där annars de mest udda experiment finns dokumenterade. :?
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Acke-simulerad bas?

Inlägg av Ingemar Sundström »

Har testat med en 3:a och visst låter det annorlunda men inte så mycket att det är värt det tycker jag. Testade för ca 2 år sedan. Har inte provat med bandlös.
Ingemar
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Acke-simulerad bas?

Inlägg av shadowskimmer »

De är ju inte jättebra till bas (visst var det din jag köpte Ingmar?) men till elgitarr funkar det ok. Jag upplever att man behöver köra den genom nåt annat än en stärkare för där försvinner effekten väldigt mycket. Direkt i PA:t eller datorn utan förstärkarsimulator är bäst. Den har ju en splitfunktion så man kan skicka signalen i olika jack beroende på om den är på eller av.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Acke-simulerad bas?

Inlägg av Roger Hedin »

Snabbt svar på båda frågorna: Nä.
Det är attacken och hur tonen "sväller fram" som gör en kontra så unik. ADSR på ljudterminologi. (Attack-Decay-Sustain-Release)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Acke-simulerad bas?

Inlägg av Ingemar Sundström »

shadowskimmer skrev:De är ju inte jättebra till bas (visst var det din jag köpte Ingmar?) men till elgitarr funkar det ok. Jag upplever att man behöver köra den genom nåt annat än en stärkare för där försvinner effekten väldigt mycket. Direkt i PA:t eller datorn utan förstärkarsimulator är bäst. Den har ju en splitfunktion så man kan skicka signalen i olika jack beroende på om den är på eller av.
Det var det nog. Minns inte så bra.
Ingemar
Användarvisningsbild
Lurholm
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 23:47
Ort: Malmö

Re: Acke-simulerad bas?

Inlägg av Lurholm »

Roger Hedin skrev:Det är attacken och hur tonen "sväller fram" som gör en kontra så unik. ADSR på ljudterminologi. (Attack-Decay-Sustain-Release)
Aha, ja. ADSR är jag bekant med från analogsyntarnas värld. Man kanske kan imitera en kontra om man kör en elbas genom någon sorts envelope-filter då, där man kan manipulera dessa parametrar?
Eller så skaffar man en riktig kontra. ;-)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Acke-simulerad bas?

Inlägg av Svensson »

Roger Hedin skrev:Snabbt svar på båda frågorna: Nä.
Det är attacken och hur tonen "sväller fram" som gör en kontra så unik. ADSR på ljudterminologi. (Attack-Decay-Sustain-Release)
Exakt, kontran är nåt helt annat. Jag kan inte mycket om pedaler och annat som förändrar ljudkaraktären men även om du kan få en elbas att låta "kontra" så låter den inte kontra om du plockar upp en riktig och jämför, det är precis det runda fylliga ljudet i kontran som nog är omöjligt att skruva fram ur en elbas. Ungefär samma sak som att få en Stratta att låta accegura kanske? :D
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar