I stället för Multicomp?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

I stället för Multicomp?

Inlägg av mikkejohansson »

Pale green? Evergreen? Forest green? HW/PCB?

Största krav är storlek, inte större än vad Multicompen är. Budget max tvåkå typ.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av Aslan »

Lätt! Seymour Duncan Studio Compressor!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av mikkejohansson »

Aslan skrev:Lätt! Seymour Duncan Studio Compressor!:)
Sälj in den till mig då :) - Vad är bra med den?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av Aslan »

mikkejohansson skrev:
Aslan skrev:Lätt! Seymour Duncan Studio Compressor!:)
Sälj in den till mig då :) - Vad är bra med den?
:)
Jag är så sjukt dålig på att förklara ljud och är inte så kompressorvan men den låter precis som jag vill:)
Roger och TheLopp är oxå väldigt nöjda med sina och kan säkert förklara bättre:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av Aslan »

http://youtu.be/i0YGSBYoG2M" onclick="window.open(this.href);return false;
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av kmo »

Jag gillar Forest Green, låter sjukt bra i sustainläget. Skön fetma utan att inverka på dynamiken.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av Henko »

kmo skrev:Jag gillar Forest Green, låter sjukt bra i sustainläget. Skön fetma utan att inverka på dynamiken.
Exakt.
P-basar
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av jannej »

http://www.stompbox.de/cocacomp_english.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag gillar min som är en äldre version. Det är princip motsvarande "sustain-läge" på hela tiden och det funkar kanon.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av RolleHarris »

Nu blir jag väl utskrattad men jag gillar faktiskt BOSS bas limiter. Den är faktiskt riktigt bra, bättre än vad de flesta tror
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av Taurus »

Varför vill du byta ut Multicompen? Bara nyfiken :-)

Det finns många kompressorer som låter bra, men jag är trogen min Multicomp bara för att den är så transparent och i princip plug'n'play. Det är skönt att slippa ratta om en känslig fyrknappskompressor om överförfriskade Leffe me' näsan får för sig att leka med pedalbordet i sista pausen på smågig ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av blackparkas »

Jag tog hem en Multicomp just pga den går att köra i multibandläge, vilket inte så många andra pedaler gör..

Det är väl just enkelheten i Multicomp + multibandsmöjligheterna som gör att den tilltalar mig, även om den inte hamnat på pedalbordet än och kanske aldrig kommer göra det... Varför fylla ut pedalbordet med nåt så onödigt som en kompressor liksom... :D

Men även jag undrar alltså varför inte Multicomp?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av mikkejohansson »

Jag blir nog kvar på Multicompen till slut, men vore kul att testa nåt annat bara...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av Roger Hedin »

Aslan skrev:
mikkejohansson skrev:
Aslan skrev:Lätt! Seymour Duncan Studio Compressor!:)
Sälj in den till mig då :) - Vad är bra med den?
:)
Jag är så sjukt dålig på att förklara ljud och är inte så kompressorvan men den låter precis som jag vill:)
Roger och TheLopp är oxå väldigt nöjda med sina och kan säkert förklara bättre:)
Som jag sa nån annan stans: du kan köra parallellkomprimering, dvs. du kan komprimera din signal så den får en "lång svans" men förlorar all tillstymmelse till attack. Sen mixar du in en opåverkad signal så du får tillbaka ditt anslag, din attack. Det ger en naturlig start på tonen utan pump och luddighet, samtidigt som tonen hänger i längre.

Dessutom kan du välja att blenda in okomprimerad full range, mid eller lågfrekvens för lite olika karaktärer på tonen.

Den är LÄTT att använda, du bara lyssnar hur du vill ha det. Jag har MXR:s baskompressor också, men den här är lättare att använda och få bra ton med.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av blackparkas »

Hm... den där Duncan-pedalen känns ju lite intressant faktiskt...
Synd att jag aldrig orkar engagera mig i compressorer, det är roligare att testa distar och overdrives... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av Roger Hedin »

"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av 41HZ »

Dang...vette tusan om inte Roger sålde in mej på den förklaringen.
Måste visst testa den nu :)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av BasTore »

Jag tokgillar MXR- bass compressorn! Gillade aldrig EBS…Har testat Mad Professor och varit sugen på den med… tycker den färgar snyggt. Xotic har en liten kompressor som jag tycker är mer genomskinlig… har även den men kör den på gitarr då jag tycker MXR är mer komplett som baskompressor.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: I stället för Multicomp?

Inlägg av Markooo »

blackparkas skrev:Jag tog hem en Multicomp just pga den går att köra i multibandläge, vilket inte så många andra pedaler gör..

Det är väl just enkelheten i Multicomp + multibandsmöjligheterna som gör att den tilltalar mig, även om den inte hamnat på pedalbordet än och kanske aldrig kommer göra det... Varför fylla ut pedalbordet med nåt så onödigt som en kompressor liksom... :D

Men även jag undrar alltså varför inte Multicomp?
Jag skaffade själv en Multicomp nyligen som jag är väldigt nöjd med. Har även fastnat för multiband-läget, tycker det låter bäst där.

Fast vad exakt är det som händer i det läget? Är helt färsk när det gäller kompressorer...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Skriv svar