Boss SY-300 Gitarrsynt...

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av Roger Hedin »

Smart!
Äntligen en gitarrsynt, som för övrigt funkar bra till bas, där man bara kopplar in sin telesladd. Inga speciella MIDI-pickuper behövs. Den trackar bra och är otroligt tweak-bar. En sån här blir det i födelsedagspresent åt mig själv...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IPHUyxsTVT0[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TvzEVazR4Uo[/youtube]

Nån som vill byta till sig en Roland GK-3B pickup mot en hela Veuve Clicot de Ponsardin...?

Bild
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av fieldflower »

Oh, den där såg intressant ut...
Medlem i PB50+
Zombass
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 10 okt 2015, 19:08

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av Zombass »

Och sen sitter man där och undrar....vad ska jag med alla dessa oanvändbara ljud till?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av Roger Hedin »

Zombass skrev:Och sen sitter man där och undrar....vad ska jag med alla dessa oanvändbara ljud till?
Man använder dem inte, men man använder användbara ljud.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av Roger Hedin »

Well, well, well...
Nu är den beställd på FyrLjudet...
http://www.bossus.com/products/sy-300/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är ju en rätt liten sak, så den får plats på pedalbordet.
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av Per »

Grattis till den! Vi inväntar tacksamt recension.
Det hade varit coolt, om de hade gjort en mindre variant utan alla bells & whistles fast med några väl utvalda, bra synthbasljud.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av Roger Hedin »

Per skrev:Grattis till den! Vi inväntar tacksamt recension.
Det hade varit coolt, om de hade gjort en mindre variant utan alla bells & whistles fast med några väl utvalda, bra synthbasljud.
Nu är den ju tämligen "liten", bara 25 cm på bredden, men jag antar att du menar att det finns för mycket i den. Det kan aldrig vara för mycket - bara för lite. Har du mycket så kan du välja, har du lite så saknar du... :wink:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av anthax »

Ser trevlig ut och verkar låta helt okej efter en del youtubande.

Oj, dyr.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av fieldflower »

Fast jag saknar out of this world-ljuden man får ur GK-systemen.
Man kanske aldrig har användning för att låta som ett dragspel på 2 strängar och ett trumset på de andra 2, men för loop-gitarrande verkar det himla kul att ha de möjligheterna.

Men viss är det smidigare att slippa rymdfärjan på basen om det är bassynth-ljud man är ute efter.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av Roger Hedin »

Nu är den hemma.
Det kommer att ta ett tag för en ovan syntanvändare som jag att få till ljud som inte låter som en massa effektpedaler. Den är väldigt "djupediterbar"; man kan skruva på oscillatorer, filter och sånt som på en gammal analogsynt. I helgen ska jag koppla upp den mot datorn; det blir nog lite lättare att skruva då. Jag har inte skruvat syntljud sedan 1984 då bandet hade en Yamaha CS80: världens enligt mig bästa och mest välljudande analogsynt. 110 kg lycka!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av Roger Hedin »

Boss är "duktiga" på att maskera alla syntljud i effekter på fabriksljuden. Massor med chorus, ännu mer chorus, sen en nypa delay och reverb. För säkerhets skull lite dist här och där också. Jag har tankat ner ljuden som killen i klippen ovan har gjort; de är bättre att utgå ifrån när man vill lära sig vad som händer då man skruvar. Editorn jag tankade ner till datorn ger en helt annan överskådlighet också. Hittills har jag bara spelat den genom datorhögtalarna och hörlurar; imorgon ska jag testa den genom en riktig stärkare.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av multipart »

Jag var nära att med köpa en SY-300, just för smidigheten att slippa MIDI-mick. Men efter mycket lyssnande och övervägande blev det i stället en Roland GR-55 som landade här hemma i veckan. Känner mig oerhört nöjd efter ett par timmars provspelande. Ta med din till träffen i Glanshammar, så tar jag med min. Vore nog en rolig jämförelse!
Fender|Sandberg|Warwick|Maruszczyk|G&L|MarkBass amp|EBS amp|Ampeg amp|Hartke|SubDecay|Eventide|Xotic|TC Electronic|Torpedo|Kemper|
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av BasBert »

Bild

Ser inga anslutningsdon på den där boxen? Vad är det för pedal? Vad gör den, och hur låter den? Hur kopplar du in den där?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har i ärlighetens namn inte hållit på med den nåt nämnvärt. GR55 är ju mer den nya tidens "imitationssynt" medan SY-300 är mer som en gammal analogsynt, fast digitalt modellerad, med oscillatorer och filter att skruva på. Den gör inga glittrande klockljud, änglakörer och pianon och sånt, utan mer fräsande, väsande syntsound. Tyvärr ligger det väldigt mycket effekter inprogrammerade i fabriksljuden, så det blir ganska "orenodlat". Jag ska försöka ta mig tid att leka mer med den. Å andra sidan har den ju MIDI, så jag kan ju koppla in en "imitator" och leka damkör om jag vill...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
multipart
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 16:26
Ort: Eskilstuna, Sweden

Re: Boss SY-300 Gitarrsynt...

Inlägg av multipart »

Med änglakörer, imitationer och hans moster som Roger nämner så kan en GR-55 låta typ så här....
http://youtu.be/zbubsi8eK24" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender|Sandberg|Warwick|Maruszczyk|G&L|MarkBass amp|EBS amp|Ampeg amp|Hartke|SubDecay|Eventide|Xotic|TC Electronic|Torpedo|Kemper|
Skriv svar