Ibanez WH10V2, eller annan "mindre" wah?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Ibanez WH10V2, eller annan "mindre" wah?

Inlägg av FreCKo »

Är inne på sluttampen med mitt pedalbord nu, och har allting jag behöver (nästan). Ingen bild än, men signalkedjan är:

Bas -> TU2 (stämapparat) -> EHX Bass Big Muff (Fuzz) -> T-Rex BassJuice (overdrive) -> Boss CEB3 (chorus) -> EBS Multicomp (kompressor) -> Förstärkare.

Det absolut sista som jag saknar är nu en wahwah. Eftersom jag har ett ganska kort pedalbord så får jag inte plats med en vanlig Dunlop-wah, utan behöver alltså leta efter en mindre wah. Jag vet att Dunlop är på G med en miniversion av sin bas-wha, så den kan man vänta på men hittade också en Ibanez WH10 (http://www.thomann.de/se/ibanez_wh10v2_reissue.htm" onclick="window.open(this.href);return false;). "Rätt" storlek, ska fungera bra på bas, men jag hittar inga ljudklipp på den. Är det någon som har en sån/har testat en sån och kan ge lite info om hur svepet är på den? YT har väldigt få klipp, Thomann har ett ljudklipp men jag kommer inte köra funkwah med den utan mer Tim Commerford-stil med massa fuzz och sånt.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez WH10V2, eller annan "mindre" wah?

Inlägg av Roger Hedin »

Tänk på att en wahwah-pedal är en sak du ska "spela med" och inte bara slå av eller på. Det krävs en bra fotplatta för att få rätt känsla i "wahwah-ndet". Det kan vara bättre att skaffa ett större bord än att jaga en pedal som kanske inte funkar att använda. Vad är det för bord du har?

God fortsättning!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Ibanez WH10V2, eller annan "mindre" wah?

Inlägg av Lowlife »

Borde ju vara någon som bygger en smal wha. Fotplattan behöver ju inte vara mer än ca 30 mm bred.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Ibanez WH10V2, eller annan "mindre" wah?

Inlägg av FreCKo »

Inser att jag nog var lite otydlig. Bredden på pedalen är inte det som sätter käppar i hjulet utan det är längden på pedalen. Har ett Pedaltrain Metro-bord som är 40x20cm, och med lite tetris har jag gott om plats kvar för en wah, men jag vill ju inte få massa överhäng på pedalen...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Ibanez WH10V2, eller annan "mindre" wah?

Inlägg av 41HZ »

Amt har en liten wha. Jag har deras expression-pedal som har samma stl och utförande. Problemet är ju att svepet blir rätt tvärt. Finjustering är inte det lättaste, utan det blir lätt allt eller inget. Dunlop kommer ju snart(förhoppningsvis) ut med sin mini bass wha. Skulle starkt misstänka att den har ett större svep.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Ibanez WH10V2, eller annan "mindre" wah?

Inlägg av FreCKo »

41HZ skrev:Amt har en liten wha. Jag har deras expression-pedal som har samma stl och utförande. Problemet är ju att svepet blir rätt tvärt. Finjustering är inte det lättaste, utan det blir lätt allt eller inget. Dunlop kommer ju snart(förhoppningsvis) ut med sin mini bass wha. Skulle starkt misstänka att den har ett större svep.
Jo men den såg väldigt liten ut kände jag... Ibanezen kändes ju bättre för att den är ju iaf "ganska" stor jämfört med AMT och Dunlop Mini.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar