Two Notes, Le Bass

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Two Notes, Le Bass

Inlägg av theLopp »

Nu kommer den snart! Tycker den verkar väldigt intressant, men jag är ju i och för sig färgad för jag gillar verkligen Torpedo C.A.B. från Two Notes.

En tvåkanals rörpreamp med speaker sim, DI, effektloop och phone out m.m.

https://youtu.be/fBdE1RyU1ww" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas att jag får klämma på en snart!
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av Roborock »

Den där är jag också nyfiken på, verkar riktigt trevlig.....skriv gärna en rad när du har testat den


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av Aslan »

Intressant!!! Finns det nåt pris ännu?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av Aslan »

Hittade den på Sweetwater. $299...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av theLopp »

2745 hos tysken.

https://m.thomann.de/se/two_notes_le_ba ... 1451996373" onclick="window.open(this.href);return false;

Men köp lokalt! ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av Aslan »

theLopp skrev:2745 hos tysken.

Men köp lokalt! ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Självklart!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av theLopp »

Fick hem den idag och har spelat någon timme eller två och första intrycket är att jag har hittat min rigg nu! Helvete vilken underbar rörstärk att spela igenom. Har spelat mest genom in ear lurar och använt den inbyggda cab sim'en och det låter kanon!

Har även kopplat in den i returen på min TC rh750 och det blir ett riktigt gott rörknorr. Hoppas på mer speltid imorgon.

Ihop med Torpedo C.A.B. så tror jag att detta blir min framtida gigrigg, kör ju nästan alltid in ear ändå.

Återkommer efter mer speltid.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av RolleHarris »

Ska bli spännande att läsa :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av blackparkas »

Har Fitz fått hem den alltså men inte lagt upp den på sidan?


Hm...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av theLopp »

Nä, jag fick den direkt från Frankrike. Antagligen en av de första som gick iväg från Two Notes, väldigt tacksam för det. Har haft GAS på den ganska länge. ;-)

Har spelat med den ganska många timmar nu och gillar den verkligen. Kanal A är väldigt "punchig" och mycket lågbas om man vill medan kanal B har MYCKET mer gain och när det distar så tappar man ju naturligt mycket botten så jag har nästan enbart kört med bägge kanalerna parallellt. Låter kanon!

Har bara spelat själv än så länge men ska försöka spela lite med inspelad musik för att se hur det funkar i mixen.
JimBobTTD
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 04 jan 2015, 22:56
Ort: Stockholm

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av JimBobTTD »

Jag har en nu också - videon och alla foruminlägg om pedalen hjälpte mig fatta beslutet.

Fy Fabian vad bra! Jag har lekt hemma med den genom en mixer och hörlurar och den har en fantastisk ton. Jag ska ta den till repet idag och ett gigg om en vecka för att se vad den kan.

Det enda som är lite jassådu är att DI är hethet...jag får rött ljus på mitt mixerbord lite för lätt. Vi får se hur den klarar sig senare!
Music and denim.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av theLopp »

Kul att det blev ett köp JimBobTTD, trots att du inte testade min innan.

Kan bara hålla med om att det är en riktigt bra preamp! Väldigt många användbara ljud som man kan ratta in med lätthet!

Och DI'n verkar vara rätt het. Har även ett, vad jag tror, impedansproblem med mina IEM för det brusar en del i bakgrunden med dem. Med vanliga lurar som är lite trögare att driva så får man dra på lite mer och få försvinner det.

Har tyvärr varken repat eller spelat in med den än men jag ser fram emot det!

Har ju även skaffat mig en REDDI så det ska bli väldigt intressant hur det kommer att låta i studion framöver. ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
JimBobTTD
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 04 jan 2015, 22:56
Ort: Stockholm

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av JimBobTTD »

Japp, det var skitsnällt av dig att offra en chans att leka med din Le Bass. Jag beställde den innan jag åkte till Göteborg och, när jag var där, hann inte göra något annat än jobba.

Men idag har jag använt den för första gången med bandet. Den är obegripligt bra! Jag körde den på A (ren), B (dist) och hot fusion (A och B parallellt). Idag var det hård musik och jag använde mest på hot fusion. Som sagt, obegripligt bra!
Music and denim.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av klasextas »

theLopp skrev:
Har även kopplat in den i returen på min TC rh750 och det blir ett riktigt gott rörknorr.
Vad betyder det där? Är det i en effekt loop du koppla in den? Är stärkarens pre amp förbikopplad om man gör så?
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av BasBert »

...har kollat en del vids...bl.a https://www.youtube.com/watch?v=F0Gnw7LhDXA" onclick="window.open(this.href);return false; vicket ljud!!!!!!!!!!!!!

/BB
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av theLopp »

klasextas skrev:
theLopp skrev:
Har även kopplat in den i returen på min TC rh750 och det blir ett riktigt gott rörknorr.
Vad betyder det där? Är det i en effekt loop du koppla in den? Är stärkarens pre amp förbikopplad om man gör så?
Precis, använder då bara slutsteget i toppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av Grafen »

Jag får hem den och en Torpedo under april (förhoppningsvis), har testat dem vid två tillfällen och är helt sjukt impad över ljudkvaliteten och den precis lagoma flexibiliteten. Plockar fortfarande helst övriga effekter i lösvikt så Axe-FX och Kemper har känts lite overkill prismässigt.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av klasextas »

theLopp skrev:
klasextas skrev:
theLopp skrev:
Har även kopplat in den i returen på min TC rh750 och det blir ett riktigt gott rörknorr.
Vad betyder det där? Är det i en effekt loop du koppla in den? Är stärkarens pre amp förbikopplad om man gör så?
Precis, använder då bara slutsteget i toppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu tror jag att jag fattar: om man skippar "send" så hoppar man över stärkarens försteg!(?)
Kan man på nåt sätt växla mellan förstegen också?
JimBobTTD
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 04 jan 2015, 22:56
Ort: Stockholm

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av JimBobTTD »

Nu har den giggats.

Bas -> Line6 G30 Relay -> Korg Pitchblack -> Le Bass -> Husets DI -> Förstärkare

Den lät absolut fantastisk. Fick inte, som man ser ovan, testa DI i pedalen, men men...bästa pedalen jag någonsin har haft?

(lite edit för att fixa min knasiga sverigeska)
Music and denim.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av Danne »

klasextas skrev:
theLopp skrev:
klasextas skrev:
theLopp skrev:
Har även kopplat in den i returen på min TC rh750 och det blir ett riktigt gott rörknorr.
Vad betyder det där? Är det i en effekt loop du koppla in den? Är stärkarens pre amp förbikopplad om man gör så?
Precis, använder då bara slutsteget i toppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu tror jag att jag fattar: om man skippar "send" så hoppar man över stärkarens försteg!(?)
Kan man på nåt sätt växla mellan förstegen också?
Det borde gå bra med en A/B-pedal typ den här:http://intl.fender.com/en-SE/accessorie ... pedal-red/
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Two Notes, Le Bass

Inlägg av klasextas »

Danne skrev:
klasextas skrev:
theLopp skrev:
klasextas skrev:
theLopp skrev:
Har även kopplat in den i returen på min TC rh750 och det blir ett riktigt gott rörknorr.
Vad betyder det där? Är det i en effekt loop du koppla in den? Är stärkarens pre amp förbikopplad om man gör så?
Precis, använder då bara slutsteget i toppen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu tror jag att jag fattar: om man skippar "send" så hoppar man över stärkarens försteg!(?)
Kan man på nåt sätt växla mellan förstegen också?
Det borde gå bra med en A/B-pedal typ den här:http://intl.fender.com/en-SE/accessorie ... pedal-red/
Cool! Det finns visst lösningar på allt verkar det som!
Skriv svar