Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av blackparkas »

Ang de små rattarna så tycker jag inte det är några problem, inte tramisgare än rattar på andra pedaler med små rattar.
Mer seriösa rattar, tycker jag, än t.ex. de små rattarna på t.ex. Way Huge-pedalerna.

Tunern funkar i alla fall klockrent ner till B vilket är det enda jag testat.
Tyckte den "tog strängarn" snabbt och bra.


Jag tycker drivedelen låter bättre än på vanliga Sansamp:en.
Kanske mer åt VT-hållet?
Men har bara testat lite snabbt med en aktiv Fender AM Deluxe 5:a

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av lekamen »

Hur låter octavern och fuzzen i sig själva då? Jag tycker alla demos bara fokuserar på att få basen att låta moog.
Kan man få fuzzen att låta bra utan filterkvack?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av BBQV »

Enligt Talkbass så är octafiltersektionen den svaga länken. När man kombinerar de tre effekterna låter det fett och moogigt, men var och en för sig är de inte bra. Sammanfattar fritt ur minnet: Autowahn verkar få godkänt, fuzzen är för hårt gejtad och octaven hänger inte med vid snabbt spel.
Jag väntar med min åsikt tills jag testat själv.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av lekamen »

Aha, ska bli spännande att höra vad ni alla tycker. Harn't Parkas skickat ut dom ännu?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av blackparkas »

Trenne är skickade, det var allt jag hann med i helgen.

De andra två går idag eller imorgon.

BBQ:s är skickad i alla fall.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av BBQV »

Tack Johan!
Recension kommer så snart den landar!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av BBQV »

Här är några klipp som visar hur octafiltersektionen låter:

" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av 41HZ »

Känns som att de skulle döpt hela octa-delen till synth så hade kanske inte tb-maffian gnällt så mycket?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av Taurus »

BBQV skrev:Tack Johan!
Recension kommer så snart den landar!
Nyfiken: hur upplever du att Sansampsektionen låter? Jämförbar med någon tidigare pedal eller egen karaktär? De seriösa VT-konnässörerna tvistar ju om vilken som låter bäst - originalet, V2, VTDI osv. Själv är jag inte finsmakare på den nivån utan är nöjd med min VTDI, men det kan ju vara intressant ur nördperspektiv :-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av BBQV »

Den har inte landat än, hoppas på leverans imorgon. Parkas snabbtestade min innan han skickade och hans intryck av Sansamp-delen var att den lät bättre än vanliga SansAmpen. Tydligen så är det en VT Bass med lite rakare frekvensgång och något lägre gain än originalet. Boostkontakten kan råda bot på den biten om man saknar morr!

Jag säger som Arnold: I'll be back...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av BBQV »

Nyss uppackad!
Rapport kommer.

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av BBQV »

Efter att ha spelat igenom alla föreslagna inställningar i manualen och skruvat lite på känn så börjar jag få kläm på den här lilla manicken!

SansAmpdelen är väldigt lik VT Bassen, men det känns som att de tagit bort extremlägena. Alla kontroller funkar som jag är van men de går liksom inte hela vägen. Jag gillar det, alla kontroller är fullt användbara hela vägen.

Compressorn är enkel och låter riktigt bra, d.v.s. "inte alls" om man så vill. Väldigt transparent. En ratt styr mängden kompression, en reglerar diskantbortfall och en styr volymen. Man kan alltså ha den på jämt för att få ett bra grundljud eller använda den som en effekt i vissa låtar eller partier.

Boostfunktionen gillar jag, och visste inte ens att jag behövde en! En volymkontroll och en knapp för att välja pre/post SansAmp. Jag kommer nog att använda den för att pusha SansAmpen till overdrive, men postläget är också användbart om man vill ha en clean boost för solon e.d.

Chorusdelen är lika enkel som boosten, en on/off-kontakt och en ratt för mängden chorus. Den låter bra också, men om man gillar diskreta, skimrande ljud så kan den vara lite för grovkornig. Håll ner switchen ett par sekunder så får du en stämapparat som funkar utan konstigheter.

Octafiltret är den svaga punkten. Själva filtret, autowah, är bra men fuzz och octave är lite svårrattade. Filtrets ljud styrs av två rattar, Q och Range, och kan användas som en vanlig autowah. Octave och Fuzz har bara varsin på/av-knapp.
Fuzzen är väldigt fuzzig och man kan inte ställa mängden, av eller på är det du kan välja på. Dessutom har den en gate som gör att den stängs väldigt abrupt när tonen klingar ut. Men den spottar och fräser på ett väldigt ilsket sätt!
Octaven triggar bra, den går lägre än jag är van vid, men har en ganska hård ton, fyrkantsvåg säger experterna. Räddningen är Mixratten. Om man mixar in lite ren signal så funkar octaven, men om man använder mycket octave eller vill ha ett "snyggt" ljud så får men leta nån annanstans.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det här är en väldigt användbar mojäng. Den är liten, tålig och låter grymt bra! Om man kombinerar effekterna i Octafiltret med compressorn så kan man ratta in moogsyntiga ljud som låter övertygande och är användbara (om man spelar musik där det behövs moogsyntiga ljud vill säga...) men fuzz och octave bör inte vara huvudanledningen för ett köp, då blir man besviken. Jag blev mest positivt överraskad av boosten, den var riktigt användbar. Compressorn och choruset är också riktigt bra. Att SansAmpen levererar är ingen överraskning, det visste jag att den skulle göra!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av GurraG »

Låter onekligen intressant!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av lekamen »

Bra recension BBQV!
Jag beställde denna för att kunna ersätta mitt bord där jag har fuzz och oktav, men jag vill kunna använda dom separat efter behov.
Det var nog tur att jag lämnade vidare min plats, för moogsynt är då inte jag lockad av.
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av BasBert »

Tackar då vet jag...
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av Taurus »

Tack för utförlig text BBQV. Jag tror också jag hoppar ett nyköp utifrån oktafilterdelen (och jag behöver verkligen inte en flugrigg) men dyker det upp någon beggad så småningom skulle jag absolut kunna tänka mig ett ex som smidig Sansamp-backup.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av 41HZ »

Hm...synd att inte oktav-delen fungerar bättre. Verkar ju väldigt vettig i övrigt. Moog-ljud är förstås trevliga dom med :roll:
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
healons
Medlem+
Inlägg: 891
Blev medlem: tor 18 mar 2010, 16:47

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av healons »

Ok så första barnsjukdomen är upptäckt på min och en till.

Det går ej att kombinera oktavdelen med kompressorn om man har comp ratten på minimum.
Då låter oktaven helt kass.
Comp ratten måste stå på kl 8-9 eller mer men så mkt kompressor vill inte jag ha och därmed får ja välja, Comp eller oktav...

Får se vad dom säger om detta, kansk ett generellt fel?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av Eagle Hazze »

Bra recension
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av magnus_s »

Här har BBQV och jag lämnat lite kommentarer på denna trevliga lilla pryl: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=24&t=82398
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av BBQV »

Finns även en bit upp i den här tråden... :wink:


Fick också en förklaring på compressorproblemet:

https://www.talkbass.com/threads/tech-2 ... t-18946924
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tech 21 Fly Rig, Men vafan...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har bara testat den en stund på 4Sound Söder/gamla Estrad. Den var helt okej med undantag för en sak: tunern var en slumpgenerator. Det spelade ingen roll vilken bas jag pluggade i. Lika slumpartade utslag på visaren var gång. Kan jag tänka mig en? Kanske. Jag är dock inte intresserad av dist/oktavdelen, så kanske ändå inte. Mitt "lillbord" gör allt som behövs och väger inte speciellt mycket heller. Dessutom betydligt mer lättrattade och välljudande saker på. Jag kommer att montera en DI på slutet och byta till en mindre tuner vartefter...

Bild

Bild
Den här lilla laddbara strömförsörjningen är riktigt bra. Man får bara inte glömma en sak - samma som med Volto - knappen är ingen on/off, utan bara en ström-check. För att inte dra tomt måste man dra ur kabeln.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar