"Noble" preamp Di...

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Hågge »

Zoufbass skrev:Beställde en på rush order förra veckan så den borde vara hos mig snart :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Nice!! Grattis!! Hurra!! :tummenupp:
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av peppe »

Skulle vara kul om nån som äger en testade köra den rakt i ett slutsteg om det funkar? Går ju få en sneaktopp isåfall:-)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
xBASx
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 27 jan 2011, 11:06

Re:

Inlägg av xBASx »

peppe skrev:Skulle vara kul om nån som äger en testade köra den rakt i ett slutsteg om det funkar? Går ju få en sneaktopp isåfall:-)
Det fungerar utmärkt. Jag kör min tillsammans med ett klass D slutsteg.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av peppe »

xBASx skrev:
peppe skrev:Skulle vara kul om nån som äger en testade köra den rakt i ett slutsteg om det funkar? Går ju få en sneaktopp isåfall:-)
Det fungerar utmärkt. Jag kör min tillsammans med ett klass D slutsteg.
Grymt! Tack! Då skulle man ju bara haft stålar till en då! Får drömma vidare:-)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av JohannesH »

Vad hamnar priset på med tull och frakt? (Det går bra att pm'a svar också)

Har någon använt sin noble med pedaler? Fuzzar filter etc. Låter det bra? Funkar det med känsliga pedaler trots oseparerade "dc-kanaler"?

(Vore perfekt till mitt tilltänkta pedalbordsbygge! Jag kör allt fler studiosessions, ofta "on the fly" i samband med gig etc. och min tonehammer låter ibland lite platt och tråkigt kan jag tycka. Så jag tänkte bygga ett bord som låter grymt på scen och i studion. Cali76 och tafm har jag, en custom octaver är på ingång (inom 14 veckor..) och ett bra delay ska införskaffas. Noblen känns som sista (svindyra) pusselbiten. Själva grundljudet blir i så fall cali76 och noble. Octaver använder jag (för?) ofta och fuzzen kan krydda till ibland samma med delay. Är också sugen på att köra en valve drive DI för att få ett lite mer rörpressat sound med oc2 på ett litet bord.. Pengar alltså..)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Roger Hedin »

Jag köpte en WRA Goliath som en kompis till en kompis i Luxemburg tillverkar. Det är väl samma andas barn, fast utan inbyggd strömfördelning till pedaler. Dessutom separat nätdel (24V) vilket gör att den kan drivas av en trafo på pedalbordet om man vill.

http://wra.lu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av JohannesH »

Har tittat på denna med. Men att det är "sällsynta" rör känns ju inte så lockande för rätt vad det är behöver man ju byta dem tänker jag. Sen är väl det en vits att köra rören på höga volt? 2-300v är väl vanligt i rörutrustning. Om man nu når samma resultat med 24v så är det ju en sak.
Sedan tilltalas jag av att Noblen faktiskt har inbyggd strömförsörjning. Det blir liksom en komponent mindre att pyssla med (om de oisolerade utgångarna spelar väl med mina pedaler vill säga, lite orolig över fuzzen) :)

Sen är ju noblen jävligt slick i mitt tycke! Skulle vara kul med en jämförelse. En jämförelse mellan pedalbordspreamps men också mellan noble och studiopreamps/di-boxar. UA's 610 är ju väldigt spännande särskiljt 6176-stripen (om den nu hette det) då jag planerar att köra pre och cali76 :)
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av 41HZ »

Killen jag köpte min Tonehammer av, hade även en Noble(som han åkt över och köpt/hämtat av herr tillverkaren själv).
Han tyckte själv att Tonehammern kunde göra i stort samma ljud som Noblern, men med fördelen att Tonehammern kunde smutsa ner det rejält också. Däremot tyckte han det var onödigt att ha två preamps som gjorde samma sak för honom fattade jag det som.
Sedan tror jag inte det kommer bli några som helst problem att driva fuzzar från oisolerad strömmis, jag har då aldrig haft problem med det. Däremot vissa digitala pedaler kan trilskas rejält.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av JohannesH »

Spännande! Live lär det ju inte göra någon skillnad (om man int distar TH'n) men i studion vill man ju att de 900$ ska höras. Man kan ju alltid "dra av" lite på noblen för vad en strömdosa skulle gå på men är skillnaden inte så stor kanske man skulle kolla runt mer.
Enlig videor och vissa ljudklipp jag hört känns basen "luftig", som att den har mycket headroom, men enda sättet att riktigt veta är ju att prova båda. :)

Ingen i Gbg som har en noble? Vore skoj att testa! Köp lär det dock inte bli på ett tag med en kommande flytt till Dalarna i sikte.

*älskar disten på TH'n!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

"Noble" preamp Di...

Inlägg av gthyni »

Det är nog subtila skillnader mellan Noblen och andra kvalitetsboxar, som alltid kostar det att ligga på topp, sen får man själv ta ställning till om det är värt pengarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av theLopp »

Jag har en Noble! Bor i och för sig lite utanför Göteborg, Onsala, men du är varmt välkommen att testa om du vill!

Har en TH och ett gäng preampar att jämföra med. Ingen annan med rör tyvärr, hade en REDDI men Noble lät likvärdigt/bättre och var väldigt mycket smidigare att ha med sig. Har bara en Fuzz också, en Darkglass Duality så ta med dig om det är intressant.

Jag sätter på kaffe. ;)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av theLopp »

Har ju visst en rörpreamp till, en Two Notes Le Bass. ;)


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
Budda B.
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 08 mar 2008, 17:41
Ort: Göteborg

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av Budda B. »

Kan det vara en västkustsk testa-preampar-fika-tjötabas-träff på gång? Låter ju himla mysigt... :)
Fender, Lakland, Ampeg Baby Bass, m fl
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av theLopp »

Jaaaaa, jag är på!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av JohannesH »

Det vore grymt trevligt!
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

"Noble" preamp Di...

Inlägg av theLopp »

Plötsligt händer det! Bara att köpa! ;)
https://vend.se/411617-noble-preamp" onclick="window.open(this.href);return false;

OBS, inte min! Aldrig i livet att jag säljer den!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
healons
Medlem+
Inlägg: 891
Blev medlem: tor 18 mar 2010, 16:47

Re: "Noble" preamp Di...

Inlägg av healons »

Rekomenderas!!!
Skriv svar