Suncoast B1p

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

Med lite flax kan jag ha en sån här hemma snart...
Jag är ju ingen distbasist, men den här låter riktigt bra. Den "rena" tonen är fläskig, och med lite inmixad "Billy-dist" låter den styggt men snyggt. Jag kontaktade tillverkaren för att få höra hur klippet är inspelat, och det är bas in i pedalen och sen direkt in på inspelningsutrustningen, utan en massa efterarbete. Vi får se och höra. Ljudklippen börjar vid fyra minuter...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_GNyjQ9GwMs[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

På väg! Fick den billigt av en engelsman som slutat spela bas.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Suncoast B1p

Inlägg av lekamen »

Grattis, det är bra ruljangs på prylarna nu!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

Med tanke på att en ny kostar $499 i USA så får man se £210 inkl. frakt som ett fynd. Preamp, snyggdist och limiter i samma burk...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

Här är ett nytt klipp som "urartar lite " på slutet, men fram t.o.m. 2:45 hör man rätt bra hur den kan låta...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Setdj58qDic[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Suncoast B1p

Inlägg av 41HZ »

Låter ju riktigt göttigt som ett lätt grynigt grundljud.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

41HZ skrev:Låter ju riktigt göttigt som ett lätt grynigt grundljud.
Precis!
Jag får lite vibbar av gamla Acoustic 220 som pressas lite.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Suncoast B1p

Inlägg av lekamen »

Wow, precis min typ av dist. Låter kalasbra! Vem är han?
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Suncoast B1p

Inlägg av lekamen »

lekamen skrev:Wow, precis min typ av dist. Låter kalasbra! Vem är han?
Halvt retorisk fråga, här hittar man honom:
http://www.michaelamico.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Och visst var det en D Lakin han använde :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

lekamen skrev:
lekamen skrev:Wow, precis min typ av dist. Låter kalasbra! Vem är han?
Halvt retorisk fråga, här hittar man honom:
http://www.michaelamico.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Och visst var det en D Lakin han använde :)
Jo! Fast min Lakin bor i Slovakien nu... eller om det var Slovenien. :wink:
Den där preampen är modellerad efter Pearce-preampen som Billy Sheehan använt i många år. Låter bra, hur som helst...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Suncoast B1p

Inlägg av lekamen »

Har du fått hem den?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

Inte än. Det tar ju några bankdagar att få över pengar till England; dessutom har det varit helg och obankdagar. Den är dock packad och glad/klar...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Suncoast B1p

Inlägg av lekamen »

Spännande likväl, jag står beredd när du ska sälja vidare. För int' är dist nå för dig ä?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

"17/02/16 16:24 ARRIVED IN COUNTRYSTOCKHOLM SWEDEN"

Nu ska väl Postnörd hålla på och tappa bort den, låta bli att leverera den, köra den fram och tillbaka till Örebro ett par gånger, skicka en avi och säga "du var inte hemma" innan den landar på Konsum. Som vanligt, alltså. Jag tar ut all olycka i förskott så borde jag bli positivt överraskad... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Suncoast B1p

Inlägg av lekamen »

Haha, hoppas att det klaffar som det faktiskt gör ibland. Fast det är klart, ett plektrumskydd från Amerikat tog en hel månad på sig :-/
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

Jag ÄR positivt överraskad. Den här informationen har jag fått:
"Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe."
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har den landat: utvärderingen har börjat...
Den funkar lite intuitivt baklänges: bypass-LED lyser grönt GRÖNT = bypass, limiter på noll = full effekt.
En fördel: ingen ingångs-LED som visar överstyrt, vilket brukar låta apa. Här är det bara att krana på så spricker det så snyggt, så snyggt. Jag måste ta fram mejseln och öppna upp lådan för att tweaka overdrive-kretsen en aning. Återkommer!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Suncoast B1p

Inlägg av lekamen »

Roger Hedin skrev:Nu har den landat: utvärderingen har börjat...
Den funkar lite intuitivt baklänges: bypass-LED lyser grönt GRÖNT = bypass, limiter på noll = full effekt.
En fördel: ingen ingångs-LED som visar överstyrt, vilket brukar låta apa. Här är det bara att krana på så spricker det så snyggt, så snyggt. Jag måste ta fram mejseln och öppna upp lådan för att tweaka overdrive-kretsen en aning. Återkommer!
Mer mer mer!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

Jag blir inte riktigt klok på boost-kretsen; fast det är ju kanske inte meningen att man ska sitta själv och lyssna på den utan lite bandkamrater till. Då gör den säkert mer nytta. Hittills har jag bara fått till den "för lite" och "för mycket". Det låter dock bra om det är det man är ute efter. Grundljudet är dock väldigt... organiskt och levande, om ni förstår vad jag menar. Dessutom är limitern helt okej i sammanhanget. Tyvärr är den bara aktiv då själva preampen är aktiv, men man kan inte få allt.

Man kan ju också använda boost-kretsen som just boost-krets utan overdrive om man vill ha lite extra skjuts i solon och så.

En liten slutsats, då...
Som stand alone-burk rakt in i PA ger den garanterat stärkarvibbar. Den har ju effekt-loop så man kan koppla in pedaler i den också. Det finns dock ingen DI på den, så den är mest tänkt som en infusion till den vanliga stärkaren. Jag frågade varför. Svaret blev platsbrist. Om det skulle sitta en DI i den skulle det ha varit en "riktig" med bra transformator. De tar mer plats än vad som finns i burken, och den hade blivit relativt tokdyr...
Senast redigerad av Roger Hedin den lör 27 feb 2016, 14:27, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Suncoast B1p

Inlägg av lekamen »

Roger Hedin skrev:Jag blir inte riktigt klok på boost-kretsen; fast det är ju kanske inte meningen att man ska sitta själv och lyssna på den utan lite bandkamrater till. Då gör den säkert mer nytta. Hittills har jag bara fått till den "för lite" och "för mycket". Det låter dock bra om det är det man är ute efter. Grundljudet är dock väldigt... organiskt och levande, om ni förstår vad jag menar. Dessutom är limitern helt okej i sammanhanget. Tyvärr är den bara aktiv då själva preampen är aktiv, mwn man kan inte få allt.

Man kan ju också använda boost-kretsen som just boost-krets utan overdrive om man vill ha lite extra skjuts i solon och så.

En liten slutsats, då...
Som stand alone-burk rakt in i PA ger den garanterat stärkarvibbar. Den har ju effekt-loop så man kan koppla in pedaler i den också. Det finns dock ingen DI på den, så den är mest tänkt som en infusion till den vanliga stärkaren. Jag frågade varför. Svaret blev platsbrist. Om det skulle sitta en DI i den skulle det ha varit en "riktig" med bra transformator. De tar mer plats än vad som finns i burken, och den hade blivit relativt tokdyr...
Aha, tack för en bra recension!
Det är himla svårt det här med dist alltså, otroligt personligt...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

Den distar snyggt utan boost-kretsen om man drar på lite. Det är mer än vad som gått på alla andra jag testat hittills. Då har det bara låtit "klippande ingångssteg". Inte här; här låter det "överstyrd förstärkare"...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Suncoast B1p

Inlägg av Roger Hedin »

Den här pedalen är totalt ointuitiv, men när man väl kommit underfund med hur saker och ting funkar ser man ljuset i änden. Trimpottarna inuti, vilka styr boost-kretsen, är lika slumpmässiga som snöflingor som träffar marken. De funkar INTE så att ju mer man drar på, desto mer av det förväntade kommer. Snarare så här: bläddra i en katalog tills du hittar något du gillar. När man väl gillar, då är det lätt att gilla den. T.o.m. jag kan gilla orent nu... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar